<p>Nio mandlar om dagen kan du äta.</p>
1 av 3: <p>Nio mandlar om dagen kan du äta.</p> Foto: Katie Nesling
<p>Det finns även ett samband mellan nötkonsumtion och att äta hälsosamt i allmänhet.</p>
2 av 3: <p>Det finns även ett samband mellan nötkonsumtion och att äta hälsosamt i allmänhet.</p> Foto: Vladimir Blinov
Studien visade att risken att dö i förtid minskade med 23 procent för dem som åt tio gram nötter om dagen
3 av 3: Studien visade att risken att dö i förtid minskade med 23 procent för dem som åt tio gram nötter om dagen Foto: Colourbox

Exakt så många nötter kan du äta – varje dag

Tycker du om att ta dig en näve nötter varje dag? Då kan du ha plussat på din livslängd med några år. De vitaminrika nötterna motverkar nämligen allvarliga sjukdomar som exempelvis diabetes och hjärtsjukdom, visar forskning.

Tolv jordnötter, sex cashewnötter eller nio mandlar. Det är den dagliga dosen vi behöver för att få ta del av nötternas hälsofördelar.

Om du tycker om att boosta din kost med en handfull nötter om dagen är du helt rätt ute. Åtminstone om man får tro holländska forskare som i en studie, där 120 000 vuxna i åldern 55-69 år deltog, kom fram till att nötter kan bidra med skydd mot flera allvarliga sjukdomar. De män och kvinnor som åt minst tio gram nötter per dag var mindre benägna att drabbas av bland annat cancer, diabetes och hjärtsjukdom, rapporterar tidningen Prevention. Tio gram motsvarar 12 jordnötter, 8-9 mandlar, 6 cashewnötter, 5 valnötshalvor eller 5 pekannötshalvor.

LÄS OCKSÅ: 8 nötterna som bränner mest fett

Tio gram om dagen

Studien, som publicerades i den medicinska tidskriften International Journal of Epidemiology, visade att risken att dö i förtid minskade med 23 procent för dem som åt tio gram nötter om dagen, jämfört med dem som inte gjorde det.

Risken att dö i hjärtsjukdom minskade med 17 procent, cancer med 21 procent, diabetes med 30 procent och neurodegenerativa sjukdomar, exempelvis demenssjukdomar, med 47 procent.

Värt att notera är att ett större intag av nötter inte förbättrade resultatet – det är alltså tio gram om dagen som gäller.

LÄS OCKSÅ: Nötter – välj rätt sort för bästa hälsoeffekt

Mer än tio gram om dagen? Det gör inte mer för din hälsa för det. Foto: Colourbox

Rika på antioxidanter

Enligt studiens huvudförfattare Piet van den Brandt, professor på Maastricht University i Nederländerna, är jordnötter och trädnötter (till exempel valnötter, pekannötter, mandlar och cashewnötter) rika på bra fetter, proteiner, fibrer, vitaminer och antioxidanter – vilket skulle kunna förklara den positiva effekten.

Det är dock inte säkert att nötterna är hela förklaringen. Det finns nämligen även ett samband mellan nötkonsumtion och att äta hälsosamt i allmänhet.

– Nötkonsumenterna tenderade att ha en bättre hälsa överlag, äta mer frukt och grönsaker, använda kosttillskott oftare och också ha en högre utbildningsnivå, säger Bradley Bolling, professor på University of Wisconsin-Madison.

Alla de här positiva vanorna skulle förstås sammantaget också kunna bidra till en ökad livslängd.

LÄS OCKSÅ: Nyttiga nötter som du kan äta varje dag

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!