Enkla knepet minskar risk för depression

Enligt en ny studie minskar du risken för högt blodtryck och depression genom att röra dig i naturen…

Foto: iStock

1 av 2: Enligt en ny studie minskar du risken för högt blodtryck och depression genom att röra dig i naturen…

…30 minuter i veckan räcker för att ge resultat.

Foto: iStock

2 av 2: …30 minuter i veckan räcker för att ge resultat.

Älskar du skogspromenader? Grattis!

Då löper du mindre risk för att drabbas av högt blodtryck och depression.

Det visar en ny studie som menar att det krävs väldigt lite för att få snabba resultat.

Andra har också läst

Promenader har länge pekats ut som en alldeles utmärkt motionsform. Men det är inte bara själva rörelsen som har en positiv påverkan.

Enligt en ny australisk studie spelar även naturen in.

Personer som tillbringar tid i naturen, vare sig det handlar om ett besök till parken eller en skogspromenad, löper också mindre risk för att utveckla högt blodtryck och depression.

LÄS OCKSÅ: Högt blodtryck? Det här kan du göra åt det

Räcker med 30 minuter

Och så lite som 30 minuter i veckan räcker, skriver sajten Science Alert.

– Om alla bara besökte sin lokala park i en halvtimme varje vecka så skulle vi ha 7 procent mindre depressionsfall och 9 procent mindre fall av högt blodtryck, säger Danielle Shanahan vid University of Queensland.

Sammanlagt har 1 538 personer från staden Brisbane i Australien deltagit. Forskarna använde sig av ett självrapporterande tillvägagångssätt vilket kan leda till en missledande slutsats, men studien har stor uppbackning av tidigare forskning.

LÄS OCKSÅ: Depression - 8 tecken du ska se upp med

Lindrar stress

Tidigare studier på ämnet visar att naturen är en viktig del för vårt välbefinnande, bland annat när det kommer till stresshantering.

Så - stäng ner datorn och ge dig ut i skog och mark!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här