Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 8 sep 2016 19:00

Enkla knep: Så äter du nyttigt på restaurang

Nej, du behöver inte sitta hungrig på restaurang bara för att du vill äta nyttigt. Här är proffsets bästa knep - kök för kök.

Nej, du behöver inte sitta hungrig på restaurang bara för att du vill äta nyttigt. Här är proffsets bästa knep - kök för kök.

1/2

Foto: FOTOLIA

Sofia Antonsson om hur du kan tackla en lunchbuffé: "Ta en liten tallrik, sitt ner i tio minuter och känn efter om du verkligen är hungrig fortfarande".

Sofia Antonsson om hur du kan tackla en lunchbuffé: "Ta en liten tallrik, sitt ner i tio minuter och känn efter om du verkligen är hungrig fortfarande".

2/2

Foto: Magnus Fond

Restaurangmat är ofta kalori- och kolhydratsrik.

Och det är lätt att äta för mycket.

Men man kan göra krogbesöket nyttigare – utan vidare krångel.

Här tipsar dietisten Sofia Antonsson om vad som är smartast att beställa på respektive ställe.

Visst är det härligt att gå på restaurang. Att äta ute är förknippat med god mat, gott vin, trevligt umgänge och en känsla av lyx. Men för många krogbesök i veckan är också en vanlig orsak till viktuppgång eller svårigheter att tappa kilon. Oavsett om det gäller middag eller lunch så är maten du blir serverad på lokal ofta energirik med mycket fett och kolhydrater.

Välj rätt på lunchbuffén

Så det kan vara klokt att se över och begränsa sina restaurangbesök. Välja att äta hemma lite oftare. Inte följa med kollegerna på kroglunch VARJE dag.

– Ta med matlåda ett par dagar i veckan och unna dig att äta ute de andra. Eller så hittar du ett ställe med en lite nyttigare profil, säger dietisten Sofia Antonsson.

Hon tipsar även om att börja med sallad innan man går på den vanligt förekommande lunchbuffén.

– Det är lätt hänt att käka alldeles för mycket när utbudet är så stort, med många kaloristinna alternativ som frestar. Ta en liten tallrik, sitt ner i tio minuter och känn efter om du verkligen är hungrig fortfarande.

LÄS OCKSÅ: De 7 värsta fällorna - undvik dem så går du ner i vikt

Byt ut potatisen mot sallad

I övrigt ska man inte vara rädd att fråga restaurangpersonalen om speciella kompositioner, oavsett måltid. Numera är de flesta krogar väl medvetna om människors hälsofokus – och beredda att möta sina gästers önskemål. Man kan till exempel be om sallad istället för pommes frites och lite extra grönsaker om måltiden känns ofullständig eller tung.

Sofia Antonsson.

Foto: Magnus Fond

– Om man gör det på ett trevligt sätt så brukar det sällan vara ett problem att komponera om menyer. Det finns nästan alltid möjlighet att välja bort, lägga till och byta ut. Att be om gluten- eller mjölkfritt är till exempel inget konstigt i dag.

Undvik brödet före maten

Generellt när man går ut och äter, oavsett om maten är svensk husman eller av internationellt slag, kan man tänka på att inte stoppa i sig så mycket bröd, pasta, ris och potatis. Och att inte föräta sig på snacks eller förrätter innan huvudrätten kommer in.

– Ofta är man inte särskilt hungrig längre efter bröd och förrätt. Så att välja bara EN sak, antipasto ELLER huvudrätt, är ett bra trick.

Vill du veta vilka specifika rätter som är nyttigast på burgarstället, thaien, sushin och indiern? Kolla in Sofia Antonssons rekommendationer nedan.

Foto: Karolina Olson Haglund

1. Svensk husman

Välj detta: Sillbricka, lenrimmad lax med kokt potatis i stället för stuvad, torsk, köttbullar utan potatismos, en rejäl sallad.

– Svensk husman kan vara ganska ohälsosam, men den går att göra nyttig. Välj en restaurang som lagar maten på ett förhållandevis hälsosamt sätt, gärna med ett sjysst salladsbord, säger Sofia Antonsson.

Undvik det här: Potatismos, stekt potatis, pyttipanna, friterad fisk, remouladsås, råraka, bacon.

– Det är sådant som är väldigt gott, men som innehåller väldigt mycket fett i form av smör och grädde, säger Sofia Antonsson.

Foto: Colourbox

2. Amerikanskt/steakhouses

Välj detta: Hamburgare gjord på bra kött med sallad till i stället för bröd, en köttbit med tomatsalsa i stället för bearnaise, coleslaw, grönsaksbaserade side orders som grillad majskolv, bubbelvatten. 

– På vissa burgarställen kan man välja ett nyttigare bröd, till exempel surdegsbröd, till sin hamburgare, säger Sofia Antonsson.

Undvik det här: Pommes frites, friterade lökringar, milkshake, läsk. 

– Man behöver inte gå "all in", säger Sofia Antonsson.

Foto: Colourbox

3. Thailändskt

Välj detta: Soppor som tom kha gai, vegetariskt, extra grönsaker.

– En del thairestauranger är extremt dåliga på att lägga på grönsaker. Man får ibland inte mer än några ynka bitar paprika i sin kokoscurry, säger Sofia Antonsson.

Undvik det här: Ris, rätter med oljiga såser.

Foto: Colourbox

4. Japanskt/sushi

Välj detta: Sashimi, yakiniku, kycklingspett, kimchi.

– Sashimi består av bara fisk och yakiniku är strimlad biff i soja. De är bra, om man skippar riset som ofta kommer till, säger Sofia Antonsson.

Undvik det här: Ris, 14-bitars sushi, "finsushi" som pimpats med majonnäs och rostad lök.

– Det är lätt att äta för mycket sushi. Åtta bitar räcker för de flesta, eftersom rullarna innehåller mycket ris som är ganska sött, säger Sofia Antonsson.

Foto: Colourbox

5. Kinesiskt

Välj detta: Rent kött med grönsaker, soppor.

Undvik det här: Ris, friterad mat, fyra små rätter.

– Fyra små rätter innehåller mycket friterat, till exempel räkor och fläsk som serveras med söt sås. Det är överlag otroligt mycket friterat i den svenska formen av kinamat, säger Sofia Antonsson.

Foto: Hans Desser

6. Indiskt

Välj detta: Tandoorikyckling eller sizlar-rätter med sallad till.

– Tandoorikycklingen är gjord i ugn med yoghurt, så den är mager och bra. Och starka rätter är bättre än söta, för då äter man inte lika mycket, säger Sofia Antonsson.

Undvik det här: Vitt ris, naanbröd, grytor (som ofta är gjorda på grädd- eller cashewnötsbas).

– Naanbröd är ofta extremt stora, och ibland penslade med vitlökssmör. Bara brödet i sig kan vara som en hel måltid, säger Sofia Antonsson.

Foto: Ina Peters

7. Italienskt

Välj detta: Risotto, carpaccio, rent kött och fisk.

– Risotto mättar bättre än pasta och känns lite fräschare. Man blir inte så tung efteråt, säger Sofia Antonsson.

Undvik det här: Antipasto med chark och ostar före maten, bröd och olivolja, pasta, pizza.

– Charkbrickan är ofta som en hel måltid i sig, så undvik den eller ät antipasto och dela på en huvudrätt om ni är två. Portionerna på italienska restauranger kan vara enorma, säger Sofia Antonsson.

Foto: Christian Örnberg

8. Franskt

Välj detta: Råbiff, moules/musslor utan pommes frites, en köttbit med sallad.

Undvik det här: Baguette, vitlökssmör till köttet, dessertostar, bakverk.

– Välj hellre något fruktigt eller en liten tryffel till efterrätt, säger Sofia Antonsson.

Foto: ISTOCKPHOTO

9. Grekiskt

Välj detta: Grekisk sallad, grillad bläckfisk, grillad opanerad fisk, souvlakispett på kyckling eller lamm.

– Välj rätter där man ser vad det är man äter. Och använd tzatzikin som sås till huvudrätten i stället för med bröd innan, säger Sofia Antonsson.

Undvik det här: Vitt bröd, calamares/friterade bläckfiskringar, friterad fetaost, pajer, oljiga grytor.

Foto: SHUTTERSTOCK

10. Spanskt/tapas

Välj detta: Paella, musslor, räkor, rent kött, ren fisk.

Undvik det här: Pintxos (små delikatesser på bröd), calamares, friterad potatis med aioli, röror.

– Spansk mat innehåller ofta extremt mycket fett, säger Sofia Antonsson.

LÄS OCKSÅ: 9 vanor naturligt smala kvinnor har

Relaterat