Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Hälsa

Publicerad 13 feb 2017 10:31

Du behöver inte äta kött för att bygga muskler

Tidigare har forskarna inte varit helt säkra på om protein från växtriket är lika effektivt när det kommer till att bygga muskler.

Tidigare har forskarna inte varit helt säkra på om protein från växtriket är lika effektivt när det kommer till att bygga muskler.

1/3

Foto: Getty images

"Så länge personen äter det rekommenderade dagliga intaget av protein, det kvittar varifrån det kommer, så kommer det förbättra deras muskelhälsa", säger studieförfattaren Kelsey Mangano.

"Så länge personen äter det rekommenderade dagliga intaget av protein, det kvittar varifrån det kommer, så kommer det förbättra deras muskelhälsa", säger studieförfattaren Kelsey Mangano.

2/3

Foto: Getty images

Quinoa, ärtor, linser, nötter, tofu och bönor är alltså minst lika bra proteinkällor om du vill bygga muskler.

Quinoa, ärtor, linser, nötter, tofu och bönor är alltså minst lika bra proteinkällor om du vill bygga muskler.

3/3

Foto: Getty images

Behöver man trycka i sig kyckling, ägg och kött för att bli stor och stark?

Nej, säger ny forskning som visar att veganer kan bygga precis lika mycket muskler som en köttätare.

– Det kvittar varifrån proteinet kommer, säger forskaren Kelsey Mangano enligt Health.com.

Protein är kroppens byggstenar och en viktig del i reparationen och utvecklingen av muskelmassa.

Många som tränar ser därför till att ladda upp med proteinrik föda som exempelvis kyckling, nötkött, ägg och mejeriprodukter

Enligt Health.com har forskarna inte varit säkra på om protein från växtriket är lika effektivt när det kommer till att bygga muskler. Fram till nu.

En ny studie publicerad i American Journal of Clinical Nutrition kommer forskarna fram till att växtbaserad och djurbaserad protein har exakt samma resultat.

LÄS OCKSÅ: 5 sorters mat med mer protein-boost än ägg 

Proteinrik föda förbättrar muskelhälsa

– Så länge personen äter det rekommenderade dagliga intaget av protein, det kvittar varifrån det kommer, så kommer det förbättra deras muskelhälsa, säger studieförfattaren Kelsey Mangano.

Forskarna tittade närmare på nästan 3 000 män och kvinnor i åldrarna 19 till 72 år. Deltagarna fick bland annat svara på frågor kring sina matvanor. Därefter mättes deras muskelmassa, benmineraldensitet och lårmuskelstyrka.

De personer som åt mest protein hade också mest muskelmassa och styrka, oavsett om de konsumerade kött eller växtbaserat.

Fler studier behövs

För att bli stor och stark kan du med andra ord lika gärna göra det med hjälp av exempelvis quinoa, ärtor, linser, nötter, tofu och bönor.

Forskarna är själva öppna med att studien är observerande och att åldersspridningen är väldigt bred, vilket betyder att inte går att dra direkta kopplingar. Fler studier på ämnet behövs alltså.

Livsmedelsverket kan du läsa mer om hur mycket protein som rekommenderas för ett dagligt intag.

Quinoasallad

Foto: Getty images

Relaterat