Dina sovvanor kan stoppa förkylning

En ny studie visar ytterligare bevis för att sömnbrist påverkar vår hälsa negativt.

Foto: Shutterstock

1 av 2: En ny studie visar ytterligare bevis för att sömnbrist påverkar vår hälsa negativt.

<p>De personer som sov mindre än sex timmar per natt hade en fyra gånger högre risk att drabbas av förkylning.</p>

Foto: Shutterstock

2 av 2: <p>De personer som sov mindre än sex timmar per natt hade en fyra gånger högre risk att drabbas av förkylning.</p>

Förkyld ofta?

Då kanske du sover för lite.

Ny forskning visar nämligen att sömnbrist kan göra oss mer utsatta för infektionsvirus än både ålder, stress och rökning.

Andra har också läst

Förkyld IGEN? Och du som just kommit tillbaka till jobbet efter en veckas sängliggande, vad gör du för fel?!

Kanske ska du se över dina sovvanor, för nu ger en ny amerikansk studie ytterligare bevis för att sömnbrist påverkar vår hälsa negativt. Närmare bestämt blir vi mer utsatta för förkylningsvirus om vi sover för lite.

 

I undersökningen, som utfördes vid University of California, medverkade 164 friska personer. Under sju dagar registrerades deras sömn med hjälp av ett vristband. Efteråt flyttades deltagarna till ett hotell, där i en vecka fick ta näsdroppar med så kallat rhinovirus. Det är det virus som orsakar vanlig snuva.

Och resultatet var slående. Redan efter fem dagar uppvisade 29 procent av försökspersonerna symptom på förkylning, nämligen en rinnande näsa. Och de deltagare som sovit mindre än sex timmar per natt den föregående veckan löpte drygt fyra gånger större risk att bli förkylda än dem som fått mer än sju timmars sömn.

Enligt de ansvariga forskarna är studien av extra stor betydelse eftersom tidigare forskning på sambandet sömn-infektionsvirus i huvudsak förlitat sig på personers egna berättelser och minne. Nu har man i stället registrerad data att bygga slutsatserna på.

 

Psykiatriprofessor Aric Prather säger till tidningen Washington Post att de nya uppgifterna är ett bra argument för att gå emot den kultur som uppmuntrar hårt och effektivt arbete framför sömn:

– Studier som den här bidrar med nödvändig vetenskap för att fastställa att långvarig sömnbrist skadar vår hälsa.

 

LÄS OCKSÅ: 12 udda tips att stoppa förkylning och influensa

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer