Sötpotatisen exploderade i popularitet för några år sedan.
Sötpotatisen exploderade i popularitet för några år sedan. Foto: Shutterstock

Dietisten: Så nyttigt är egentligen sötpotatis

För några år sedan exploderade sötpotatis-trenden. Sötpotatis fanns helt plötsligt överallt i olika former, men framför allt var det sötpotatispommes som tog sig till folks hjärtan. Men hur nyttigt är det egentligen med sötpotatis?

Precis som vanlig potatis innehåller även sötpotatis en massa bra grejer. Förutom kolhydrater innehåller båda potatissorterna exempelvis bra fibrer, olika mineraler och vitaminer. Sötpotatis har även lite extra fördel med sin kulör.

- Generellt sett, så ju mer färg du kan addera till din kost som kommer från frukt och grönsaker desto bättre, säger Yas Ansari, sportdietist, till Time

Men, bara för att sötpotatis innehåller en massa bra saker innebär inte det att det är hälsosamt att äta sötpotatispommes varenda chans man får.

LÄS OCKSÅ: Ät dig smart - maten som boostar hjärnan

Vad är de näringsmässiga fördelarna med sötpotatis?

- Alla potatissorter är fyllda av näring och är hälsosamma för dig, säger dietisten Brigitte Zeitlin till Time. Men sötpotatis - den orange, gula och lila varianten - har färre kalorier och kolhydrater än dess andra potatissläktingar. De innehåller också mer A-vitamin, en antioxidant som boostar immunsystemet och hjälper dig att behålla en bra hy och syn. 

Sötpotatisar innehåller också mycket C-vitamin och vitamin B6, som är viktig för hjärnan och ens nervsystemets hälsa. De är också en bra källa för kalium och magnesium, som hjälper till att förbättra hjärthälsan genom att hjälpa till att reglera blodtrycket.

En sötpotatis innehåller omkring fyra fram plantbaserad fiber, som hjälper dig att behålla en hälsosam vikt och minskar risken för kroniska sjukdomar så som typ 2-diabetes och högt kolesterol.

LÄS OCKSÅ: Linda, 29: Behöver jag äta kosttillskott?

Foto: Shutterstock

Innehåller sötpotatis mycket kolhydrater?

Precis som alla stärkelserika rotgrönsaker innehåller sötpotatis mer kolhydrater än grönsaker som inte innehåller stärkelse, så som broccoli. Men, det är bara en av anledningarna till att äta sötpotatis, i stället för att undvika dem.

- Sötpotatis förser en med mer energi än grönsaker som inte innehåller stärkelse, vilket gör dem till exeptionella bränslekällor för daglig aktivitet och speciellt om man ska träna, berättar Ansari.

- Summan av kardemumman är att alla grönsaker, så länge de inte är friterade, är hälsosamma alternativ att ta in i sin kost och erbjuder en rad vitaminer, mineraler och antioxidanter, säger Zeitlin.

LÄS OCKSÅ: Nytt besked: De behöver äta D-vitamintillskott 

Vilket är det hälsosammaste sättet att äta sötpotatis på?

När du ska välja sötpotatis i affären, se till att kika efter de med starkast färg. Viss forskning har kommit fram till att desto djupare färg en sötpotatis har (oavsett om den är orange, gul eller lila) ju mer näringsrik är den. Du ska heller inte känna att du behöver skala sötpotatisen när den ska tillagas.

- Det hälsosammaste sättet att äta vilken potatis som helst är med skalet på, eftersom det är där mest fiber är, säger Zeitlin. Det är även i skalet som flest antioxidanter finns.

Vår systersajt Mitt kök har flera goda recept med sötpotatis. Bland annat mustig soppa på sötpotatis, röda linser och curry och nudelsallad med purjolök och sötpotatis.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!