Dietisten krossar 5 myter om vegetarisk kost

Växtbaserad kost, blir man verkligen mätt på det?

Foto: Shutterstock

1 av 2: Växtbaserad kost, blir man verkligen mätt på det?

Sofia Antonsson är legitimerad dietist.

Foto: MAGNUS FOND / MAGNUS FOND

2 av 2: Sofia Antonsson är legitimerad dietist.

Blir man mätt om man äter vegetariskt? 

Får veganer i sig tillräckligt med protein? 

Dietisten Sofia Antonsson reder ut några av de vanligaste myterna om växtbaserad mat.

Andra har också läst

Allt fler väljer att slopa köttet för en vegetarisk, eller till och med vegansk, kost. Inte så konstigt, då det mesta pekar på att växtbaserad mat är bättre för både miljö och hälsa. Men trots det florerar det en hel del myter om vegokäk. 

Hälsoliv lät dietisten Sofia Antonsson, som också skrivit boken ”Lugn mage – med grön mat” om vegetarisk kost för IBS-magen, reda ut några vanliga missförstånd.

1. Äter man vego får man inte i sig tillräckligt med protein

Att animalier är den enda källan till proteiner är det vanligaste missförståndet av dem alla.

– Vegetariskt protein är lika bra som animaliskt, det handlar bara om att byta ut mot rätt saker. En del som går över till vego tänker att de bara kan välja bort kött utan att ersätta det med någonting. 

Vad ska man ersätta med då?

– Baljväxter som bönor och linser är det absolut bästa sättet att få i sig fullvärdigt protein men också vitaminer och mineraler. Men är man inte inbiten vegetarian eller vegan kanske man tycker att det är lite svårt att laga mat med dessa.

KÖP HÄR. Upp till 20% rabatt på vegetariskt protein – erbjudande från webshopen Happy Green i samarbete med Hälsoliv 

2. Man måste äta kött för att bygga muskler

– Det här är inte heller sant. Dessutom tror många som tränar på en motionärnivå att man behöver äta en massa proteintillskott. Det är helt fel, de flesta av oss får i oss alldeles tillräckligt med protein som det är, säger Sofia Antonsson och fortsätter:

– I muskelbyggaravseende är det ingen skillnad mellan animaliskt och vegetariskt protein. Tränar man mycket och är osäker på om man får i sig tillräckligt finns det en massa vegetariska proteinpulver på marknaden, med havre, ärtor och spirulina till exempel.

KÖP HÄR. Just nu 20% rabatt på spirulina-pulver från Kung Markatta – erbjudande från webshopen Happy Green i samarbete med Hälsoliv  

3. Vego är tråkigt

Linsgrytor och bönor i massor, eller? 

- Nidbilden av vegetarianer som bara sitter och äter en massa tråkiga grytor med linser och bönor kanske stämde bra förr, men i dag har det blivit trendigare med växtbaserad kost. Det innebär att det finns gott om alternativ med spännande vegetabilier. Tycker man att det är tråkigt kan man piffa till maten med lite rostade nötter och frön eller rivet citronskal, säger Sofia Antonsson.

LÄS OCKSÅ: 4 lyxiga och goda vegetariska middagar

4. Man blir inte mätt på vegomat

– Här handlar det om att få i sig nog med fibrer. Gurka, sallad och tomat har ingen mättnadsfaktor över huvudtaget, det är bara vatten. Satsa på baljväxter, knapriga grönsaker och rotfrukter – det är nyttigt och mättar bra. Sedan får man ju fylla på med råris och quinoa eller vad man nu har till. Och tja, är du lakto-ovo-vegetarian, kan du dra på med ägg och ost som feta, halloumi och chèvre, som har en grym mättnadsfaktor.

KÖP HÄR. Upp till 20% rabatt på vårt breda vegan-sortiment – erbjudande från webshopen Happy Green i samarbete med Hälsoliv  

5. Det är dyrt att äta vego

– Nej, det är det inte. Det handlar om att välja råvaror och säsongsbaserat. Vitkål, morot och potatis är billigt, liksom frysta grönsaker och baljväxter på tetra.

Sofia menar att det oftast är färdigmaten och köttsubstituten som får kostnaderna att dra i väg.

LÄS MER: Ät mer fibrer och lev längre – här är de fiberrikaste livsmedlen

Sugen på att bli vegetarian? 

Funderar du på att gå över till vegetarisk eller vegansk kost? Sofias bästa tips till dig som är ny i vegoköket är att ge dig ut på lite olika vegobloggar och receptsajter. Leta fram fem, tio rätter som du tycker verkar goda, näringsrika och relativt lättlagade.

– Det är bättre att ha tio riktigt näringsrika rätter och gå runt på dem än att försöka hitta på något nytt varje dag, som i alla fall slutar med pasta och tomatsås, säger Sofia Antonsson.

När det kommer till basvaror rekommenderar Sofia att ha ett lager av konserver och tetraförpackningar med baljväxter, nötter, frön, krossade tomater, frysta grönsaker och rotsaker. Då är det alltid lätt att snabbt svänga ihop en nyttig och god gryta eller pastasås eller att skjutsa in en stor plåt rotsaker i ugnen. 

Är du rädd att du kommer sakna köttet? Ofta är det den salta smaken man saknar.

– Gillar du inte tofu eller quorn? Skippa det då, toppa i stället maten med nötter och frön så att du får den där salta smaken.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här