Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Man kan göra hälsosamma och goda mackor.
Man kan göra hälsosamma och goda mackor.
Man kan göra hälsosamma och goda mackor.
Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare.
Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare.
Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare.
1 AV 2
Man kan göra hälsosamma och goda mackor.
Foto: Shutterstock
2 AV 2
Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare.
Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Dietisten: Det här är de nyttigaste och onyttigaste påläggen

Är du en riktig smörgåsälskare? Mackor är gott men risken är stor att du äter onyttigt.

Dietisten Sofia Antonsson hjälper dig att välja rätt bröd och pålägg för en nyttigare frukost.

– Man kan göra hälsosamma och goda mackor.

Cornelia Thomasson

Mackor har länge fått skäll som riktigt onyttig mat. Och visst ligger det viss sanning i det – mycket av det bröd vi äter innehåller tillsatt vetegluten och socker som får blodsockernivåerna att svaja. Något som på sikt ökar risken för bland annat diabetes typ 2.
Men med rätt bröd och rätt pålägg kan smörgåsen vara både god och nyttig.
– Man kan göra hälsosamma och goda mackor. Titta efter bra bröd, som surdeg, råg eller fullkorn. Bara man hittar alternativet till rostmackan går det att göra bra mackor, säger dietisten Sofia Antonsson.
Här listar hon de pålägg som är nyttigast och vilka du helt enkelt ska se upp för.

Nyttiga pålägg

1. Jordnötssmör

Foto: Shutterstock

Jordnötssmör är ett frukosttillbehör som i många hushåll bara åker fram på helgerna, men frågar man Sofia borde det åka fram ur skafferiet oftare – så länge det inte innehåller tillsatt socker.
– Jordnötssmör är käckt och väldigt rent! Man kan använda det i stället för smör, säger hon.
Jordnötter är nämligen en bra och fiberrik fettkälla som innehåller massor av vitaminer, mineraler, antioxidanter och protein.
En till två matskedar per portion är lagom mängd.

3. Ägg och kaviar

Foto: Shutterstock

Ägg är naturens egna multivitaminpiller – det innehåller allt utom C-vitamin. Dessutom är ägg mättande.
Sofia rekommenderar den klassiska ägg- och kaviarmackan.
– Visst, det är socker i kaviar men det är mycket mindre än i marmelad. Dessutom tar man inte så mycket.

4. Avokado

Foto: Shutterstock

Få saker har trendat så mycket och så länge som avokado, och med all rätt. Frukten innehåller enkelomättade fettsyror som är snälla mot hjärtat, dessutom är dem vitaminrik.
– De allra flesta magar klarar en mindre mängd avokado, och det är en bra ersättare till smör.
Mosa avokado på mackan och toppa med salt eller färska örter.
LÄS OCKSÅ: 7 superfrukostar som håller dig mätt och bränner fett

5. Ost

Foto: Shutterstock

Ett standardpålägg i de flesta svenska hem är osten.
– Ost är inte dåligt på något sätt, men den ger ganska mycket kalorier. Är man en riktig ostälskare får man kanske göra en avvägning. Antingen köper man en hushållsost där man måste hyvla flera skivor, eller så väljer man en vällagrad, smakrik ost som man inte behöver ta så mycket av.

6. Keso

Foto: Shutterstock

Keso är en kalorisnål klassiker som alltid funkar på mackan, enligt Sofia.
– Ta keso och skiva lite tomat över, så har du ett bra pålägg som du blir mätt på.
Keso innehåller mycket protein, vilket är toppen om du till exempel tränar mycket. Tomatskivorna kan för variationens skull bytas ut mot banan och kanel.

7. Fisk

Många glömmer att fisk inte bara är middagsmat. Makrill och sill är två exempel på fisk som passar utmärkt på frukostmackan.
– Ja, det är ju rika på omega-3 och ger en ordentlig och matig frukost.
Kan med fördel kombineras med ägg eller keso.
LÄS OCKSÅ: 11 bästa skälen till att äta fet fisk

8. Hummus

Foto: Shutterstock

Så länge du är okej med den medföljande vitlöksandedräkten är hummus ett alldeles utmärkt alternativ på mackan.
– Det är i princip bara kikärter, lite olivolja och kryddor. Det fina med detta är att man inte behöver ha smör under. Om man vet med sig att man äter mycket mättat fett kan det vara bra att byta ut smöret mot typ hummus, säger Sofia Antonsson.
Kikärter är rika på järn, fibrer och protein. Man kan också addera rödbetor till hummusen för att göra blodtrycket en tjänst.

Pålägg du ska se upp för

1. Chark

Medwurst, salami, leverpastej och skinka är några av våra populäraste pålägg. Men hur ser det ut med charkprodukter? Enligt Sofia är all form av processade köttpålägg något att se upp med, och hon är i gott sällskap: Världshälsoorganisationen WHO avråder helt från att äta chark.
– Man ska inte äta chark, men det vet inte folk. Man har kunnat se en ganska klar koppling till tarmcancer, säger Sofia.
Men hon har inte en lika strikt hållning som WHO.
– Man behöver inte ta avstånd totalt, men vi bör dra ner på chark. Om man gillar rökt skinka på mackan kanske man kan dra ner så att man äter det två gånger i veckan i stället för sju, säger hon.
Enligt Livsmedelsverket bör man inte äta mer än 500 gram rött kött och chark i veckan, och de betonar att chark endast bör utgöra en liten del av halvkilot.

2. Marmelad

Foto: Shutterstock

Det pratas mycket om superbär från andra breddgrader, som acai och goji, men också om att bär från våra svenska skogar är riktiga mirakel för hälsan. Med tanke på alla antioxidanter och mineraler kanske lite marmelad eller sylt på mackan till och med kan vara bra. Eller?
Sofia Antonsson skakar på huvudet.
– Det är klart att man kan ha lite marmelad på mackan ibland, men de här produkterna innehåller långt mer socker än frukt och bär.
Hon menar att det då är bättre att äta fil eller yoghurt med lite bär på toppen.