Vad har du för profilbild på sociala medier? Den kan säga mer om dig än du nog tror, enligt en ny samlingsstudie.
1 av 2: Vad har du för profilbild på sociala medier? Den kan säga mer om dig än du nog tror, enligt en ny samlingsstudie. Foto: Fotolia
2 av 2 Foto: Getty Images/iStock

Studie: Det här kan din profilbild säga om dig

Hur vi framställer oss på sociala medier kan avslöja en hel del om vilka vi är, det är sedan gammalt. Men visste du att din profilbild är det som säger mest om din personlighet? Till och med mer än vad du kommenterar och skriver. I alla fall enligt en ny studie där profilbilder på sociala medier har analyserats. 

"En bild kan säga mer än 1000 ord" lyder en välkänd gammal klyscha och enligt en ny samling studier som även Indy100.com skrivit om stämmer det faktiskt. I samlingen av studier har 66.000 profilbilder på Twitter analyserats och delats in i olika "typer" av personligheter. Du kanske känner igen dig? Här är några av de personlighetstyper som studien kommit fram till.

LÄS MER: 9 sjukt störiga typer på Facebook - som alla känner igen 

Typ 1: "Öppensinnade personer"

Det finns få grupper som sänker ribban för "synfel" så mycket som de som studien beskriver som "öppensinnade personer". Dessa personer gör allt de kan för att bryta sig loss från den konventionella "ansiktsprofilbilden". Men om det sker att personen faktiskt ger upp kampen om en för sammanhanget lite "unik" profilbild kan du till 100% vara säker på att personen kommer att bära glasögon. Det kan också vara så att även om synfelet på de "öppensinnade personerna" ofta är minimalt så blir personen helt blind utan dessa läsglasögon. Forskarna menar att "öppensinnade personer" mer än gärna vill bryta sig loss från vad som anses väntat i profilbildssammanhang. 

 

Känner du igen dig? Foto: Fotolia

 Typ 2: Skötsamma personer

Skötsamma personer är mest troliga att använda den vanliga "ansikts- profilbilden" som förväntas på sociala medier. Forskarna menar att detta kan grunda sig i att den "skötsamma" typen vill möta omgivningens förväntningar på en "vanlig" profilbild. Det är även vanligt att dessa personer använder bilder där de ser äldre ut än de egentligen är. Bilderna kan vara både färgglada och ljusa. 

Typ 3: Utåtriktade personer

De som forskarna i studien benämner som "utåtriktade personer" gillar att "toka till det" lite i sina profilbilder. Dessa profilbilder är ofta färgglada och det är inte ovanligt med en traditionell gruppbild. Kanske för att lite avslappnat demonstrera att personen har ett rikt socialt liv och MASSOR med kompisar? Här finns det inga läsglasögon så långt ögat kan nå! 

Vem i ditt flöde har den här bilden? Foto: Fotolia

LÄS MER: Facebook-vägrare känner sig snyggare än andra 

Typ 4: Medhållarna 

De här personerna vill skapa god stämning och älskar samarbete och sammanhållning. Deras profilbilder är ofta ljusa och färgglada och den gamla vanliga "ansiktsbilden" är inte ovanlig här. Kanske är det så att det är dessa personer som använder "gilla-funktionen" mest frekvent. Det var antagligen inte en dålig dag för "medhållarna" när funktionen att kunna reagera med hjärtan och glada gubbar introducerades. 

Aktuellt just nu