Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 19 jul 2019 11:25

Det här händer när du dricker för mycket vatten

Vattenförgiftning kallas det tillstånd som beror på att man fått i sig mer vätska än njurarna hinner med att omvandla.

Vattenförgiftning kallas det tillstånd som beror på att man fått i sig mer vätska än njurarna hinner med att omvandla.

Foto: Shutterstock / Shutterstock

Är det farligt att få i sig för mycket vatten?

Och hur mycket ska man egentligen dricka på en dag?

Hälsoliv reder ut.

Om det är något vi fått höra de senaste 30 åren är det att vi ska dricka mer vatten. Mycket vatten. Jättemycket vatten. Helst ska man ha en fylld vattenflaska som ständig följeslagare. Och kaffe, te, läsk och annan dryck räknar inte.

Eller?

Det har visat sig att de här råden om att bälga i sig vatten egentligen inte vilar på någon vetenskaplig grund. 2002 publicerades en vetenskaplig artikel av en amerikansk njurforskare som menar att det inte finns några bevis som stöder att ett stort intag av vatten är positivt för hälsan. Faktum är att det kan vara farligt.

Vattenförgiftning av för mycket vatten

Vattenförgiftning kallas det tillstånd som beror på att man fått i sig mer vätska än njurarna hinner med att omvandla. I stället samlas mycket vatten i cellerna som ökar i volym. De flesta celler klarar det här, men i hjärnan, där utrymmet är begränsat, kan svullnaden gör att vitala funktioner, som blodcirkulation och andning, påverkas. Vattenförgiftning kan också rubba elektrolyterna i kroppen. Om natriumhalten i blodet bli för lågt kan man drabbas av hyponatremi.

Vanliga symtom på vattenförgiftning är förvirring, huvudvärk, illamående och yrsel. Den insjuknade kan också drabbas av kramper, bli medvetslös och i värsta fall dö.

I en artikel i tidskriften Medicinsk Vetenskap förklarar Mars Rundgren, tidigare forskare vid institutionen för fysiologi och farmakologi vid Karolinska institutet, att övervätskning främst är något som drabbar idrottare. Men även olika sjukdomstillstånd, som diabetes och bipolär sjukdom kan leda till det. Det händer också att personer som dricker mycket vatten i samband med bantning har förts till sjukhus med vattenförgiftning. 

– Men generellt har vuxna en ganska stor slarvtolerans, vi kan ha för mycket eller för lite av vatten utan att det är medicinskt farligt, säger Mats Rundgren.

Kroppen är smart. Om man klunkar i sig ett par glas vatten för mycket någon dag är det ingen fara. Njurarna kommer att reglera det. 2016 kom dessutom en studie som säger att de flesta av oss har svårt att få i oss för mycket vätska – sväljreflexerna blir nämligen motsträviga.

LÄS OCKSÅ: 5 tecken på at du dricker för mycket vatten

Hur mycket vatten behöver vi?

Hur vet man hur mycket vatten som är lagom? Det finns inget exakt mått på hur mycket man ska dricka om dagen, eftersom det varierar. Vissa dagar är det varmt, man kanske har tränat hårt. Vad man äter spelar också roll. Även om många inte tänker på det går vi i oss en stor del av vårt dagliga vätskeintag från maten.

Men som en riktlinje är det bra att försöka få i sig 1,5 liter vätska som man dricker och ytterligare 0,5 liter via maten. De flesta behöver inte aktivt tänka på det här: vatten, kaffe, te, smoothies och läsk brukar slinka ner av bara farten och vips är vätskebehovet fyllt. Och ja: andra vätskor än vatten räknas.

– Än i dag finns inga belägg för att friska vuxna människor skulle behöva tänka på att de dricker för lite, vi är sällan undervätskade under normala omständigheter, säger Mars Rundgren enligt MV.

Det finns alltså ingen anledning att klunka i sig vatten Som nämnt ovan är de flesta av oss bra på att dricka i förväg, oftast i samband med mat. Men om man har druckit för lite signalerar kroppen det genom törst.

LÄS OCKSÅ: Slipp kissa mitt i natten med 6 bra knep