Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 16 feb 2017 06:00

Det händer i kroppen när du slutar med kött

Bland annat huden och håret påverkas av en köttfri kost.

Bland annat huden och håret påverkas av en köttfri kost.

1/2

Foto: Getty images

En köttfri dag i veckan är bättre än ingen alls.

En köttfri dag i veckan är bättre än ingen alls.

2/2

Foto: Getty images

Nej, man går inte per automatik ner i vikt bara för att man väljer grönsaker framför kött.

Vegetarisk mat kan vara onyttig den med.

Men det finns andra fördelar med att äta växter istället för djur.

Här listar vi tre av dem.

Grönsaker är i sig nyttigare än kött, det är de flesta hälsoexperter överens om. Men bara för att man väljer att äta vegetariskt eller veganskt betyder det inte att kosten blir nyttigare överlag. Köttfria måltider kompenseras ofta med extra mycket pasta, ris och röror, för att få lite mer textur. Och det går såklart att äta för stora portioner av den växtbaserade maten också.

LÄS OCKSÅ: 7 nyttiga skäl: Därför borde du äta veganskt 

Men en vegetarisk kost har andra, kanske ännu viktigare, fördelar för kroppen. Som att huden och håret blir friskare. Med inspiration av tidningen Good Housekeeping listar vi tre vinster du kan göra om du börjar äta mer grönsaker och mindre animaliskt. Och kom ihåg att en köttfri dag i veckan är bättre än ingen: man måste inte gå "all in".

LÄS OCKSÅ: Därför lever vegetarianer längre 

1. Spänstigare hy i ansiktet

När du äter mer grönsaker och frukt får du samtidigt i dig mer C-vitamin och vatten, vilket hjälper proteinet kollagen att göra huden mer elastisk. Att skära ner på processat kött, som charkuterier, lär även göra hyn i ansiktet mindre "puffig".

2. Bättre hår och naglar

En kost med mycket grönsaker, frukt, bönor och nötter bidrar till glansigare hår och starkare naglar, även om gener de facto är av stor betydelse för hår- och nagelkvaliteten.

3. Du får mer energi

Frukt och grönsaker gör dig mer återfuktad, vilket i sin tur höjer energinivåerna i kroppen. Växtbaserade livsmedel som bönor, kikärtor, linser, nötter och frön är dessutom proppade med protein, fibrer och nyttiga fetter, som stabiliserar blodsockret och gör att du håller dig mätt längre.

LÄS OCKSÅ: 4 lyxiga och goda vegetariska middagar 

LÄS OCKSÅ: Oumph - därför ska du äta det 

LÄS OCKSÅ: Jackfruit: Ny hälsofrukt som alla snackar om

Relaterat