Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 16 sep 2015 16:00

Det enda vitaminet du verkligen behöver nu

Här i Nordeuropa växlar mängden D-vitamin vi får i oss från solen beroende på årstid.

Här i Nordeuropa växlar mängden D-vitamin vi får i oss från solen beroende på årstid.

1/2

Foto: Colourbox

Mats Humble vid Örebros universitet rekommenderar att vi tar tillskott av vitamin D under vinterhalvåret.

Mats Humble vid Örebros universitet rekommenderar att vi tar tillskott av vitamin D under vinterhalvåret.

2/2

Foto: Colourbox

D-VITAMIN. Det finns ingen anledning att köpa på sig ett skafferi av vitaminburkar.

Eftersom det enda kosttillskott du behöver äta är D-vitamin.

Det säger forskaren och överläkaren Mats Humble till Hälsoliv.

I USA täcker vitaminutbudet i så kallade "drugstores", apotek och hälsokostbutiker många hyllmeter. Det finns en burk eller flaska för nästan allt, som det verkar.

Och Sverige ligger inte långt efter, med ständiga tidningsartiklar av slaget "lider du brist på A-, B- eller C-vitamin?". Dietister och andra experter rekommenderar det ena kosttillskottet efter det andra.

Men enligt Mats Humble, överläkare och forskare vid institutionen för hälsovetenskap och medicin på Örebro universitet, finns det ingen anledning för en frisk person boende i Sverige att äta vitaminer i tablett- eller droppform. Vi får i oss det mesta vi behöver via maten.

 

LÄS OCKSÅ: D-vitamin – får du tillräckligt?

D-vitamin bra komplement

Dock finns det ett undantag: nämligen D-vitamin. Under vinterhalvåret, det vill säga från september till och med april, rekommenderar han att man kompletterar en näringsrik kost med just D-vitamintillskott.

– D-vitamin är ett ämne som våra förfäder i Afrika kunde bilda fritt när de rörde sig ute i solen om dagarna. Sedan har de någon gång i tiden flyttat till de här breddgraderna, där detsamma inte är möjligt under vintern. Det leder till att befolkningen i Nordeuropa växlar i D-vitaminhalt under året, med dubbelt så hög nivå i slutet av sommaren som i slutet av vintern.

– Pendlingen mellan höga och låga nivåer försökte också våra förfäder motarbeta genom att äta extra mycket D-vitaminrik kost. Men det är väldigt lite mat som innehåller nämndvärda mängder D-vitamin, så det går inte att skrapa ihop så mycket från kosten som man kan få från sommarsolen.

Mats Humble påpekar att det inte tycks vara livsnödvändigt för oss att få i oss extra D-vitamin. Man kan hanka sig fram med relativt låga nivåer utan att man märker så mycket av det.

 

Mats Humble vid Örebros universitet.

Foto: Lennart Rehnman

Två nötter räcker

Men OPTIMAL hälsa får man inte om man ligger så lågt, säger han:

– Min rekommendation är att man utsätter sig för solen på ett vettigt och hälsosamt sätt under sommarhalvåret, så att man behåller den här förmågan att bilda D-vitamin i huden. Och så tar man tillskott under vinterhalvåret.

Så sammanfattningsvis: D-vitamin är egentligen det enda vitamintillskott vi bör investera i?

– En del människor kan få positiva effekter av att ta andra tillskott också, som personer med adhd, bipolär sjukdom och migrän. Men generellt är det framför allt D-vitamin som är viktigt, ja.

Inget annat?

– Jo, möjligen selen, som motverkar åldrandet i kroppen. Svensk kost innehåller för lite av det, men man kan å andra sidan börja äta två paranötter per dag så får man i sig massor, säger Mats Humble.

 

LÄS OCKSÅ:

Relaterat