Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 25 jul 2017 14:44

Därför ska du äta grönkål ofta

Grönkål är den grönsak som är mest rik på lutein.

Grönkål är den grönsak som är mest rik på lutein.

1/2

Foto: SHUTTERSTOCK

I studien visade det sig att lutein dämpar kronisk inflammation hos personer som lider av kärlkranssjukdom, men enligt forskarna har ämnet positiva effekter även på unga, friska personer.

I studien visade det sig att lutein dämpar kronisk inflammation hos personer som lider av kärlkranssjukdom, men enligt forskarna har ämnet positiva effekter även på unga, friska personer.

2/2

Foto: SHUTTERSTOCK

Grönkål kallas inte superfood utan anledning. De gröna bladen är rika på vitaminer och järn. Men visste du att den nyttiga grönsaken till och med kan skydda hjärtat? Det har forskare vid Linköping universitet kunnat se i en ny studie.

Att grönsaker är bra för oss har vi fått höra sedan vi var små, och visst visar forskning att kost är kopplat till vår hälsa. Nu har forskare funnit ännu en god anledning till att äta mer grönsaker: Det kan nämligen skydda hjärtat.

Forskare vid Linköpings universitet har undersökt om karotenoider, en familj fettlösliga näringsämnen som är vanligt i mörkgröna och gula grönsaker, kan ha antiinflammatoriska effekter på personer med kranskärlssjukdomar. Kronisk inflammation är vanligt förekommande hos personer som drabbats av till exempel hjärtinfarkt eller kärlkramp, trots att de fått bra behandling.

– Vi vet att kronisk inflammation är förknippad med sämre prognos, säger Lena Jonasson, professor vid institutionen för medicin och hälsa och överläkare i kardiologi, som har lett studie, i ett pressmeddelande.

Resultatet pekar på att det finns ett näringsämne som verkar antiinflammatoriskt. Det heter lutein och  finns framför allt i grönkål, men även spenat, broccoli och persilja är rikt på ämnet.

LÄS OCKSÅ: Maten som är bra efter 40

Så genomfördes studien

Forskarna mätte nivåerna av de sex vanligaste karotenoiderna i blodet hos 193 patienter som led av kranskärlssjukdom. De mätte även graden av inflammation i blodet. Det forskarna kunde se var ett samband mellan inflammation och låga nivåer av lutein.

I studien visade det sig att lutein dämpar inflammation i blodet hos personer som lider av kärlkranssjukdom, men enligt forskarna har ämnet positiva effekter även på unga, friska personer.

Foto: SHUTTERSTOCK

– Patienterna hade bästa möjliga behandling för sin sjukdom enligt kliniska riktlinjer, ändå såg vi att många av dem hade en kvarvarande inflammation och samtidigt lägre nivåer av lutein, säger Lena Jonasson.

Lena Jonasson och hennes forskarkollegor gick vidare i undersökningen genom undersöka om behandling av lutein kunde dämpa inflammationen hos patienterna. Behandlingen gav effekt.

LÄS MER: 13 grönsaker som räddar din hälsa  

Bra att få i sig lutein så tidigt som möjligt

Men det är inte bara personer med kranskärlssjukdom som kan dra hälsofördelar av att äta mer grönkål och spenat. Tidigare forskning pekar på att lutein skyddar mot grå starr och att det även dämpar åderförkalkning.

– Ser man på befolkningsstudier och människor som är lite yngre så visar det sig att hos de som har höga luteinnivåer i blodet är deras kärlväggar inte så förtjockade som hos andra. Så det gäller att börja få i sig lutein så tidigt som möjligt, säger Lena Jonasson till SVT.

Enligt SVT ska forskarna nu gå vidare genom att undersöka hur grönsakerna bäst ska tillagas för att i kroppen ska kunna tillgodogöra sig så mycket som möjligt av luteinet. 

Här finns flera recept för den som vill äta mer grönkål.