<p>Cravings kan innebära att din kropp behöver något – men det är antagligen inte choklad!</p>
1 av 3: <p>Cravings kan innebära att din kropp behöver något – men det är antagligen inte choklad!</p> Foto: Brand X Pictures
<p>Brödsuget kan du bli av med med till exempel kött eller jordnötssmör.</p>
2 av 3: <p>Brödsuget kan du bli av med med till exempel kött eller jordnötssmör.</p>
<p>Sötpotatis kan göra att du slipper sötsug efter annat.</p>
3 av 3: <p>Sötpotatis kan göra att du slipper sötsug efter annat.</p>

Därför känner du sug efter dessa 5 godsaker

Är du säker på att det där brutala chokladsuget verkligen handlar om chokladen? Eller är det bara chokladens magnesium din kropp vill åt?

Ta reda på vad sötsakerna du brukar känna ett sug efter innehåller – och se till att du får i dig dessa näringsämnen genom din kost i stället. På så sätt kan du slippa onödiga begär.

Vi känner nog alla igen det där suget efter godsaker som choklad, fet mat, smågodis och chips. Men frågan är om det egentligen är så viktigt för oss att få just den där chokladkakan eller chipspåsen. Det kan nämligen vara så att det är särskilda ämnen i dessa livsmedel som vår kropp för tillfället behöver fylla på.

För att förebygga det där plötsliga begäret efter onyttigheter är det därför klokt att få i sig en varierad kost besående av näringsrika livsmedel. När du hjälper din kropp att fylla på depåerna med vitaminer och mineraler regelbundet kommer du förmodligen uppleva suget mer sällan.

LÄS OCKSÅ: Guide: Vitaminer som du verkligen behöver

Fettsnålt inte lösningen

Många tror nog att en fettsnål kost i form av mycket sallad och frukt är ett effektivt sätt att hålla vikten. Men en alltför ensidig kost kan öka risken att frossa loss på de förbjudna godsakerna när suget blir för svårt att stå emot – så se till att få i dig rätt mat i stället.

Här listar vi, med inspiration av sajten Fresh News, fem livsmedel som är vanliga att känna ett sug efter. När du vet vilka näringsämnen de innehåller kan du fylla på med dem genom kosten – och slippa suget.

1. Choklad

Välj naturella jordnötter iställer för choklad.

Innehåller: Magnesium.

Ät i stället: När din kropp skriker efter magnesium är det lätt att tro att det är just choklad du är sugen på. Men genom ett regelbundet intag av alternativa magnesiumkällor som råa nötter och frön, baljväxter och frukt kan du stilla chokladsuget.

2. Andra sötsaker

Sötpotatis bättre än sötsaker.

Innehåller: Krom, kol, fosfor, svavel och tryptofan.

Ät i stället: Om du har brist på dessa mineralämnen är det vanligt att ett sug efter sötsaker som godis, kakor och desserter uppstår. Men du kan uppnå en mer tillfredsställd känsla genom att fylla på med exempelvis färsk frukt, mejeriprodukter, nötter, bladgrönsaker, sötpotatis och havregrynsgröt.

3. Salta snacks

Salta på en bit tomat istället.

Innehåller: Klorid.

Ät i stället: Om kroppen saknar klorid, salter av saltsyra, finns en risk att du kommer vilja smaska på salta snacks som chips och salta pinnar. Stilla därför det behovet genom att äta mer hälsosamma alternativ. Livsmedel som innehåller klorid är exempelvis getmjölk och havssalt. Tips: Strö havssaltet över tomatskivor och ät som tilltugg!

4. Fet mat

Pizzasugen? Gröna blad kan vara det du behöver

Innehåller: Kalcium.

Ät i stället: Detta viktiga grundämne är livsnödvändigt för oss och när det är en bristvara i kroppen kan det visa sig genom ett sug efter fet, oljig mat. Se till att få i dig mörka bladgrönsaker, nötter och ost för att förebygga begäret efter den ohälsosamma maten.

5. Bröd

Skippa brödet och ta lite yoghurt.

Innehåller: Kväve.

Ät i stället: Det viktiga grundämnet finns lagrat i djurens mjölk och kött, och är bland annat en beståndsdel i proteinernas byggstenar, aminosyrorna. Men i stället för att falla för suget att äta bröd i mängder kan du se till att få i dig proteinrik mat som kött, tofu, jordnötssmör eller yoghurt.

LÄS OCKSÅ:

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!