Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 25 mar 2019 19:30

Därför kan du inte äta ”bara en” kaka

Mycket av maten vi äter är designad för att vi ska vilja äta mer.

Mycket av maten vi äter är designad för att vi ska vilja äta mer.

Foto: Shutterstock

Tar chipspåsen slut fortare än någon hinner säga ”Fredagsmys!”?

Kan du för ditt liv inte hålla tassarna borta från kakburken, fast att du lovade dig själv att bara äta en?

Det är inte så konstigt – skräpmat är designat för att trigga belöningssystemet.

Men det går att komma ur det, menar läkaren Darria Long Gillespie. 

Har du någonsin hört talas om morotsberoende eller grönkålsberoende? Antagligen inte. Det vore så klart fint om det inte gick att motstå mat som är nyttig, men den här typen av näringsrika livsmedel triggar inte alls hjärnans belöningssystem på samma sätt som pizza, pommes, chips, sega råttor och kakor med chokladbitar i gör.

– Det frisätter dopamin som är ångestdämpande och ger stresslindring. Men det är ett väldigt dåligt sätt att hantera jobbiga känslor och tankar. Skräpmaten är starkt vanebildande, säger överviktsforskaren Erik Hemmingsson i en tidigare intervju med Hälsoliv.

Det är med andra ord inte så konstigt att man sträcker sig efter en chokladkaka efter en tuff dag på jobbet eller tröstäter en ugnsplåt med pommes när man har PMS. 

Det är evolutionärt

”Din hjärna är programmerad att äta den där kakan – och tio till efter det. Det är en automatisk respons precis som att springa bort från höga ljud”, skriver läkaren och författaren Darria Long Gillespie i CNN.

Gillespie förklarar att cravings efter socker, salt och fett går långt tillbaka, till en tid då det var nödvändigt för våra förfäders överlevnad. Och eftersom de inte kunde springa in på affären tio i tio en onsdagskväll och fylla korgen med färdigmat och snacks var risken att överäta extremt liten, det fanns evolutionärt sett ingen anledning att stå emot det här suget. Precis som med alkohol och droger jobbar vi upp en tolerans mot ultraprocessad mat som gör att vi måste äta mer för att känna av dopaminet.

Den här typen av mat triggar heller inte mättnadskänslor på samma sätt som annan mat. Norska forskare har exempelvis kommit fram till att vi har en ”dessertmage”.  Socker stimulerar en reflex som får magsäcken att utvidga sig, vilket gör att en efterrätt slinker ner hur lätt som helst även efter en brakmiddag.

LÄS OCKSÅ: 6 bröd du tror är nyttiga – som inte är det

Så blir du fri från skräpmatens bojor

Är vi dömda att vara slavar under skräpmaten? Med tanke på hur mycket av den mat som säljs som innehåller tillsatt socker, fett och salt känns det kanske så. Men enligt doktor Gillespie är det här ett träsk som går att ta sig ur, om du känner att det är ett problem.

1. Hitta det dolda sockret

Gillespie menar att det bästa är att fasa ut det gömda sockret i maten. Själv brukar hon använda sig av fem-regeln när hon köper färdigmat som juicer, smoothies, bröd och liknande. Om någon av de första fem ingredienserna på innehållsförteckningen är socker (ibland har socker krångliga ord, som slutar på ”-ose” eller ”-cane”), någon slags sirap eller honung väljer hon bort det. 

2. Omfamna nya smaker

Sött och salt är två av grundsmakerna och också vad den mesta ultrprocessade maten bygger på. Men det finns ytterligare tre grundsmaker som kan vara väldigt tillfredsställande: surt, bittert och umami.

Umami består av glutaminsyra och finns i kött, skaldjur, fisk, vissa grönsaker, buljong, ost, jästa och fermenterade livsmedel och soja.

Mättnadströskeln för de här smakerna är lägre och gör alltså att de är svårare att överäta.

LÄS OCKSÅ: 8 saker som händer i kroppen när du slutar äta skräpmat

3. Välj den lilla förpackningen...

... och aldrig tre för två, när det kommer till ultraprocessad mat. Som tidigare nämnt: När det kommer till mat som är designad för att trigga belöningssystemet i hjärnan är det svårt att sluta äta när man väl börjat. För många är då det enda sättet att undvika överätning att sätta gränser redan i affären.

Olika experiment har visat att vi, även om vi har fri tillgång, äter mindre om portionerna är mindre.

Eller, som Erik Hemmingsson uttrycker det i den här artikeln, om att hitta sin trivselvikt utan att banta, avstå helt:  

– Se över vad du har i skafferiet och frysen. Är du en person som bli sugen på kvällen är det kanske inte så smart att ha den där chokladen eller chipspåsen hemma. Det är bättre än att gå runt och känna skam eller skuldkänslor senare för att man inte ”kunde stå emot”.