"Jag ska börja äta nyttigare""Jag ska börja träna"Många nyårslöften handlar om den egna hälsan.
1 av 2: "Jag ska börja äta nyttigare""Jag ska börja träna"Många nyårslöften handlar om den egna hälsan. Foto: Vasiliy Koval
Bråka mindre, ha mer sex, bli mer jämställda. Absolut. Men tänk igenom löftet ordentligt så att det är genomförbart. Annars är det stor risk att du blir besviken.
2 av 2: Bråka mindre, ha mer sex, bli mer jämställda. Absolut. Men tänk igenom löftet ordentligt så att det är genomförbart. Annars är det stor risk att du blir besviken.

Därför kan det vara så dumt med nyårslöften

Nyårslöften är i sig en bra sak.

Men tänk efter noggrant vad du lovar – och när.

– Att formulera något när man är lite småberusad vid tolvslaget är inte en god idé, säger psykologen Maria Farm.

Brukar du avge ett så kallat "nyårslöfte" när klockan slår 00 natten till den första januari? Du är inte ensam.

Människor har i alla tider utlovat bättring eller förändring inför det nya året – och det är i sig en klok handling, anser kbt-terapeuten och psykologen Maria Farm:

– Vid en tydlig passage till någonting nytt – som ett nytt år, en ny relation eller ett nytt jobb – så är det vanligt att tänka att "nu ska saker bli annorlunda". Det är mänskligt att vid vissa tidpunkter i livet göra något slags revision och reflektera.

– Ett nytt år är väldigt konkret och påtagligt, och då vet vi dessutom att många andra gör det samtidigt, vilket kan ge en förstärkande kraft. Ofta handlar det om att man vill må bättre, därför ska man ta sin egen drivkraft och motivation på största allvar, säger hon till Hälsoliv.

LÄS OCKSÅ: Dags att hålla ditt nyårslöfte

"Många nyårslöften är lite väl absoluta"

Problemet är att man ofta drar för stora växlar i sina utfästelser.

– Många nyårslöften är lite väl absoluta, och i svartvita termer. Därmed blir de också svåra att leva efter.

– Det gäller i synnerhet löften som handlar om träning, kost eller alkohol. Man bör absolut vårda sin omsorg om sig själv, men man måste fundera över hur dessa livsstilsförändringar fungerar praktiskt för just mig. Många gör misstaget att börja för hårt, för att sedan upptäcka att det är ohållbart. Då blir man så arg och besviken på sig själv, så att man i stället struntar i hela projektet.

Enligt Maria Farm är de drastiska nyårslöftena en konsekvens av att man vill sätta ett mål som är rejält – något som märks och syns även inför andra.

Man tar i så att man spricker, när man i stället borde trappa upp eller ner på ett mer genomtänkt sätt.

Hon tipsar om att använda sig av målformuleringen SMART när man formulerar sitt löfte: det ska vara Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt och Tidsbestämt.

– Om man till exempel vill stressa mindre kan man i konkreta termer beskriva att man skulle vilja gå hem från jobbet klockan 17 på vardagarna och vara mer med familjen på helgerna. Det blir konkret och mätbart: man kan faktiskt avgöra om det är så att man går hem klockan 17, det är inte bara en inre subjektiv upplevelse.

Att fimpa är ett väldigt vanligt nyårslöfte.

Här listar vi, med kommentarer av Maria Farm, fyra saker du bör ha i åtanke när du nyårslovar:

1. Formulera löftet i tid

"Börja redan tidigare under året fundera över hur du vill leva nästa år. De förändringsprocesser som hänger i brukar vara de som har hunnit mogna fram under en tid. Egentligen bör man inte hänga upp sig så mycket på nyår: en livsstilsförändring går att påbörja närsomhelst."

2. Ta hjälp av en expert

"Kontakta branschfolk, till exempel en dietist eller en personlig tränare om nyårslöftet gäller kost och träning, för att få en rimlig bild av vad du behöver och kommer att kunna genomföra under den kommande tiden. Lägg upp ett program som faktiskt håller."

3. Var förberedd inför eventuella hinder

"Tänk igenom vilka hinder som står emellan dig och målet - och hur du ska tackla dem. Om du vill sluta röka medan din partner vill fortsätta kan det till exempel vara bra att ha klart för dig vad du ska göra när han eller hon går ut och röker (redan direkt efter tolvslaget). Kommer det bli svårt att få in träningen i nuvarande kvällsrutiner? Då kanske du kan träna på lunchen?"

4. Bestäm INTE löftet i stunden

"Att formulera ett löfte när man är lite småberusad vid tolvslaget är inte en god idé. Kanske inte under julhelgen överhuvudtaget, eftersom man då är ledig och lever lite i ett rus, långt från vardagen. En del nyårslöften kan bli lite märkliga av den anledningen. En långresa känns plötsligt som världens bästa idé, trots att det inte är ekonomiskt möjligt."

LÄS OCKSÅ: Bryt en vana och håll nyårslöftet!

11 (hyfsat) vanliga nyårslöften

*Jag ska börja äta nyttigare

*Jag ska börja träna

*Jag ska gå ner i vikt

*Jag ska sluta röka

*Jag ska dricka mindre

*Jag ska skaffa ett intressantare jobb

*Jag ska börja skänka pengar till välgörenhet

*Jag ska börja sopsortera

*Jag och min partner ska bli mer jämställda i hushållsarbetet

*Jag och min partner ska bråka mindre

*Jag och min partner ska ha mer sex

Aktuellt just nu