Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Det kanske låter som en mindre bra idé att springa eller motionera utomhus i minusgrader och snöoväder. Men med rätt förberedelser och kläder så ger den träningen mer än inomhusträning under vinterhalvåret.
Det kanske låter som en mindre bra idé att springa eller motionera utomhus i minusgrader och snöoväder. Men med rätt förberedelser och kläder så ger den träningen mer än inomhusträning under vinterhalvåret.
Det kanske låter som en mindre bra idé att springa eller motionera utomhus i minusgrader och snöoväder. Men med rätt förberedelser och kläder så ger den träningen mer än inomhusträning under vinterhalvåret.
1 AV 2
2 AV 2
Det kanske låter som en mindre bra idé att springa eller motionera utomhus i minusgrader och snöoväder. Men med rätt förberedelser och kläder så ger den träningen mer än inomhusträning under vinterhalvåret.
Foto: lev dolgachov / Colourbox

Därför bör du träna utomhus i vinter

Det är lätt att träningen kommer av sig när snön vräker ner och vädret blir allt kallare. 

Men det finns flera positiva hälsoaspekter av att ge sig ut i det kyliga vädret för att träna. 

– Det är lätt att få en väldigt konstigt dygnsrytm om man inte kommer ut nu under vintern, säger Erik Andersson, universitetslektor i hälsovetenskap vid Mittuniversitetet.

Hannes Lännerholm

Det kanske låter som en mindre bra idé att springa eller motionera utomhus i minusgrader och snöoväder. Men med rätt förberedelser och kläder så ger den träningen mer än inomhusträning under vinterhalvåret.

När vi blir allt mer stillasittande behöver vår kropp den dagliga motionen för att orka hela vintern. Det menar Erik Andersson, lektor i hälsovetenskap vid Mittuniversitetet.

Han förklarar att det finns flera positiva ting som kommer utav ren utomhusträning. Det rör bland annat sömnen, det psykiska mående och stresshantering. 

Minskar sömnproblem

– Det är lätt att få en väldigt konstigt dygnsrytm om man inte kommer ut nu under vintern. Man kan till exempel få sömnproblem, säger han.

Förutom motionen är det bra att komma ut i dagsljus – det hjälper hjärnan att förstå när det är dag och natt. Foto: Shutterstock

Att då se solens strålar hjälper hjärnan att komma lite närmare en mer normal tillvaro.

– Fysiska aktiviteter är också bra för stress. Om du är mentalt stressad och deprimerad, då kan måttlig fysisk träning och motion ha en väldigt positiv aspekt, säger han och pekar på flera studier som gjorts i ämnet.

Allt mer stillasittande

Sedan tar han även upp problemet med att vi människor blir allt mer stillasittande. Både i jobbet men också hemma. Något som blir värre framför allt under vinterhalvåret när det blir kallt ute.

– Det är lätt att man blir väldigt mycket inne. Det är inte bra, säger Erik Andersson.

– Det fina med konditionsträning är att vara ut i naturen. Och om det går att åka skidor, så kan man göra det, eller så kan man springa om man tycker om det. 

En annan positiv aspekt med utomhusträning är att det minskar risken för smittspridning nu under coronapandemin, förklarar han vidare. 

Tips inför träningen

Om du väl ger dig ut för att springa, gå eller träna, finns det flera saker som kan vara bra att tänka på:

Det handlar framför allt om att klä sig så man håller temperaturen. Ett bra tips är att använda sig av funktionskläder – och använda sig av flera tunnare lager i stället för tjocka kläder.  

Men Erik Andersson varnar samtidigt för att blir kall direkt efter träningen. Det är därför klokt att ha med ombyte om man till exempel ska sätta sig i en bil direkt efter.

– Det vara bra att ha med sig torra kläder och byta direkt efter träningspasset ute. Man kan även ha med sig extrakläder när man är ute. Ryggsäck kan man ju även ha om man springer eller cyklar. 

– Det är alltid bra att ha med sig lite extra så man antingen kan ta av sig eller ta på sig om man fryser eller blir för varm.

Sedan är det också viktigt att använda ett par rejäla skor för att minska halkrisken

Börja löpträna: Intervaller