Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 13 dec 2017 06:00

Därför blir du andfådd i trappan - trots att du tränar

Blir du andfådd av att ta trapporna? Lugn, det behöver inte betyda att du är otränad.

Blir du andfådd av att ta trapporna? Lugn, det behöver inte betyda att du är otränad.

1/2

Foto: Shutterstock

Allt är nämligen hjärnans fel.

Allt är nämligen hjärnans fel.

2/2

Foto: Shutterstock

Andas du som en 150-årig rökare varje gång du tar trapporna - trots att du tränar minst tre gånger i veckan?

Lugn. Det kvittar om du är soffpotatis eller maratonlöpare.

Allt sitter nämligen i hjärnan.

Att springa milen på under 50 minuter och orka ett helt crossfit-pass utan att svimma borde tyda på en hyfsad kondition.

Ändå står du där och tvingas hämta andan så fort du tar trapporna.

Din första tanke är kanske att du måste tillbringa MER tid på gymmet. Men så enkelt är det faktiskt inte. Inför det här fenomenet är de flesta av oss ganska lika, oavsett fysisk status.

Enligt sajterna Psychology Today och Baaam är det vår hjärna som är boven i dramat. När vi närmar oss en trappa vidarebefordrar nämligen vår tankeverkstad följande meddelande till kroppen: "Sluta andas".

Detta må låta kontraproduktivt, men det finns faktiskt en förklaring.

LÄS OCKSÅ: Därför rycker din kropp till precis innan du somnar 

Förklaringen sitter i hjärnan

När vi utför en handling som kräver precision eller koncentration är stillhet en avgörande faktor. Som när vi försöker träda en tråd genom nålsögat eller utföra en kirurgisk operation. Eller något så enkelt som att hacka grönsaker.

Vi människor och våra nära släktingar i djurriket tenderar därför att sakta ner eller helt sluta andas inför en tidsbegränsad uppgift som kräver koncentration. Som, exempelvis, att rusa upp för en trappa för att hinna i tid till ett möte.

Du andas alltså mindre samtidigt som dina muskler förbrukar mer syre, vilket resulterar i att syrehalten i blodet sjunker. När uppgiften är slutförd noterar hjärnan den låga syrehalten och svarar med kort och intensiv andning för att återställa nivåerna.

LÄS OCKSÅ: 10 myter om hjärnan – som de flesta tror på 

Så kringgår du problemet

På savannen kan detta vara skillnaden mellan liv och död. För någon som går i en trappa är det däremot inte lika livsavgörande. För att kringgå problemet föreslår professor Nathan H. Lents att du ska tänka på din andning nästa gång du attackerar en trappa. Ta några ljuda andetag innan du sätter i gång och tvinga dig själv att andas genom hela promenaden. Förhoppningsvis blir det en vana som förhindrar andfåddhet i framtiden.