Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 20 apr 2017 13:43

Cyklar du till jobbet? Då lever du längre

Tog du bussen, bilen eller tunnelbanan till jobbet idag? Då är det hög tid att damma av cykeln.

Tog du bussen, bilen eller tunnelbanan till jobbet idag? Då är det hög tid att damma av cykeln.

1/2

Foto: Getty Images

En ny stor studie visar nämligen att risken för cancer och hjärtsjukdom sjunker dramatiskt för personer som rullar fram på två hjul.

En ny stor studie visar nämligen att risken för cancer och hjärtsjukdom sjunker dramatiskt för personer som rullar fram på två hjul.

2/2

Foto: Getty Images

Tog du bussen, bilen eller tunnelbanan till jobbet idag? Då är det hög tid att damma av cykeln.

En ny stor studie visar nämligen att risken för cancer och hjärtsjukdom sjunker dramatiskt för personer som rullar fram på två hjul.

Hur tar du dig oftast till jobbet/skolan?

Tack för din röst!

Hur tar du dig oftast till jobbet/skolan?

Att cykla är inte BARA miljövänligt.

En femårig skotsk studie slår nu ett slag för alla de hälsofördelar som det tvåhjuliga fordonet bjuder på.

Sammanlagt deltog 250 000 personer i undersökningen som jämförde aktiva pendlare med personer som mest satt, exempelvis på en buss.

För cyklister minskade risken för att dö i cancer med 45 procent. Samtidigt sjönk risken för hjärtsjukdom med 46 procent.

Ju längre en person cyklade, desto bättre.

LÄS OCKSÅ: Gå ner i vikt genom att börja cykla dit du ska 

"Du måste ändå ta dig till jobbet varje dag"

Att gå till jobbet innebar förstås också en hälsoboost, men det gällde i synnerhet personer som gick mer än en mil i veckan.

För cyklister som deltog i studien minskade risken för att dö i cancer med 45 procent. Samtidigt sjönk risken för hjärtsjukdom med 46 procent.

Foto: Getty images

– Du måste ju ändå ta dig till jobbet varje dag. Om du bygger in cyklingen i din vanliga rutin så krävs ingen viljestyrka, säger forskaren Jason Gill till BBC.

På grund av studiens utformning går det inte att peka ut orsak och verkan med 100-procentig säkerhet. Men efter att ha tagit bort andra riskfaktorer, som rökning, kosthållning och vikt, fanns fördelarna fortfarande kvar.

– Den här studien framhäver fördelarna med att bygga in aktivitet i din dagliga rutin, säger Clare Hyde från brittiska Cancer Research till BBC.

Relaterat