ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Cathrine Schück: 18 livsmedel som är bra efter 40

Man måste ta bättre hand om sig med åren. Det krävs vila, sömn, träning och mat med mer näring och mindre energi.

– Sätt på dig sockerglasögonen och kika på det du äter, säger kostrådgivaren Cathrine Schück som här tipsar om 18 livsmedel som håller 40-plussare på topp.

Cathrine Schück och Louise Edlund.

Foto: Martin Cederblad och Stefan Berg

1 av 11

Experten: "Efter 40 blir det alltmer viktigt att ta hand om sig"

I takt med att vi blir äldre och klokare blir kroppen allt bättre på att hushålla med energin. För varje år sjunker kroppens basalmetabolism - den energi som går åt för att hålla oss vakna, friska och pigga.

Det beror på en lång rad faktorer inuti kroppen som att cellförnyelsen går långsammare plus att många dessutom blir mindre fysiskt aktiva.

Till det kommer förändrade hormonnivåer, de kvinnliga könshormonerna börjar dala, stresskänsligheten kan öka. Kanske kan ett livs små synder börja sätta spår.

– Efter 40 blir det alltmer viktigt att ta hand om sig, inte sömntrassla, inte sluta träna och inte stressa för mycket, säger Louise Edlund, terapeut med inriktning på hormoner och endokrina system.

Ibland kan det synas på vikten.

– Det som många känner av är att midjan försvinner - man går upp några kilon, trots att man kanske både tränar och äter sunt, säger Louise Edlund.

Kvinnliga könshormoner, stresshormoner och sköldkörteln är särskilt mycket i fokus.

– Som hormonterapeut är kvinnor 40 plus min målgrupp, konstaterar Louise Edlund.

LÄS MER: 7 myter om vad som händer i klimakteriet

Cathrine Schück: "Leder till humörsvängningar, sockersug, blodsockerfall"

Inte minst för ett av systemen - äggstockarna - är byggt för att tappa sin funktion med åren...

– Ägglossningen hoppar över oftare och därmed får man brist på progesteron, då blir vi östrogendominanta - det är naturligt. Man reagerar genom viktuppgång, man sväller man kan få hormonell migrän.

– Förklimakteriet är trasselfasen, den varar i 10-12 år. Östrogenet är hoppigt och på väg neråt. Det drar ner må bra-hormonet serotonin - vilket gör oss mer känsliga. Vi sover sämre, vi gråter lättare - det är typiska förklimakterie-symptom.

Men det finns hjälp att få. Kosten är en del av översynen. Cathrine Schück, kostrådgivare och författare, möter många kvinnor över 40. Hon vill framför allt be alla se över sockerhalterna i maten.

– Socker leder till humörsvängningar, sockersug, blodsockerfall. På sikt, om du tvingar bukspottskörteln att tillverka insulin hela tiden är det som att starta bilmotorn tio gånger om dagen, då får du en insulinresistens så småningom.

– Sätt på dig sockerglasögonen och kika på det du äter. Fortfarande fattar inte folk att sushi är hälften socker, du blir mätt fort, men sen blir du lika hungrig igen klockan halv tre.

Louise Edlund säger att man ska fundera över att byta till en mindre inflammatorisk kost. Hon rekommenderar en ren paleolitisk kost med mycket grönsaker.

– Du kan aldrig smita ifrån en ren mat lagad från grunden.

LÄS MER: 5 lätta sätt att bli av med 40 plus-magen

"Många kvinnor hamnar i det där rödvinsträsket"

Hon menar att flera sorters mat kan öka på inflammatoriska processer och skada celler runtom i kroppen.

– Sköldkörteln får sämre möjlighet att fungera väl om det pågår inflammationer.

– Ta en allvarlig funderare på om du ska äta gluten, det skapar inflammation i magtarmsystemet. Ett ytterligare steg är att vara försiktig med mjölkprodukter. Det är ganska kontroversiellt, men jag menar att socker gluten och mjölk är de tre största bovarna, säger Louise Edlund.

Men hälsa handlar inte bara om vad man äter. Alkohol är en viktig fråga när det kommer till livsbalansen.

– Det är så svårt att få ihop livspusslet. Många kvinnor hamnar i det där rödvinsträsket när de börjar närma sig medelåldern. Det ger en sämre djupsömn.

För om inte förr, nu är det dags att ta hand om sig själv. Träningen är en del av det.

– Att bibehålla sina sunda vanor, att inte tappa bort dem. Träningen är viktig för att mota bort energitappet många upplever. Det börjar redan efter 40 även om mer påtagligt efter 55.

– Sen har vi dem som håller i gång och kör tjejklassikern fast de är 50+ - de kan gå in i väggen av det om de inte har grundförutsättningarna.

Klicka vidare för att se Cathrine Schücks tips på 18 livsmedel som håller 40-plussare på topp.

1 av 11
ANNONS