Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Boosta hälsan med 5 nyttiga livsmedel

Bokaktuella dietisten Jill Holmström har koll på vilka råvaror du ska äta lite extra av - om du vill ge kropp och knopp en hälsoboost.

Vissa av livsmedlen är minst sagt oväntade.

Jill Holmström är PT och dietist.

Foto: Fotolia/Shutterstock/Cornelia Nordström (montage)

1 av 6

1. "Våga ät dig mätt"

Jill Holmström är dietist och personlig tränare och aktuell med boken ”Matologi: Hur maten vi äter kan skydda oss mot sjukdomar”.

– Min syn på mat kan man sammanfatta som ”våga ät dig mätt”, det vill säga att våga äta sig mätt på bra råvaror helt utan dåligt samvete. Vi behöver komma ifrån det här med skuld och skam och i stället se allt det bra mat kan göra för oss, säger Jill.

Det här med förbud tror hon inte på.

– Säger du till dig själv att du aldrig mer ska äta chips, då kommer du inte att göra annat än att gå runt och tänka på chips. Du psykar dig själv till att köpa den största påsen chips, trycka alla på en gång och sen får du dåligt samvete.

– Om 80 procent av den energi du stoppar i dig kommer från schyssta råvaror, ja då kan du någon gång äta chips utan att det ger problem för vikten eller hälsan. Men det stora problemet som jag ser i dag är att många väljer i dag bort bra råvaror och så äter de bara godis, pommes och chips i stället.

Vad kan man vinna på att äta bra råvaror?

– Det är en gigantiskt lång lista. Allt från att bli pigg, slippa magproblem, få bättre sömnkvalitet, effektivare träningsresultat till att minska risken för depression kopplade till näringsbrister och undvika välfärdssjukdomar, säger Jill.

Klicka vidare för att se vilka fem livsmedel Jill tycker att vi borde äta mer av – för hälsans skull.

1 av 6