Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Bästa maten - för en lugn och platt mage

Allt fler väljer att äta en grönare kost.

Men den med orolig mage kan behöva tänka till lite extra. Här ger dietisten och IBS-experten Sofia Antonsson sina bästa tips för dig som vill äta grönt samtidigt som magen mår bra.

– De flesta blir av med sin ballongmage på en till två veckor, andra på 24 timmar.

Längst bak i listan hittar du även 3 gröna och magvänliga recept.

Foto: Shutterstock

1 av 8

1. Undvik lök och vitlök

Ett vanligt fel som många med orolig mage gör är att äta lök och vitlök. Lök har nämligen förmågan att jäsa i magen och gör att du sväller upp.

– Många blir helt chockade när man säger att man ska låta bli löken. Även om det är små mängder varje gång ter man det flera gånger varje dag, säger dietisten Sofia Antonsson.

Fibrerna i löken är dessutom vattenlösliga vilket betyder att om du lägger lök i en gryta så simmar de ut i grytan. Även om du plockar bort själva löken kan fibrerna störa.

Sofia Antonsson tipsar i stället om att äta det gröna på en salladslök.

LÄS OCKSÅ: IBS-mage? Här är de 7 värsta livsmedlen

1 av 8