Naturell yoghurt med bär är nyttigt, men se upp för sötade produkter.
1 av 2: Naturell yoghurt med bär är nyttigt, men se upp för sötade produkter. Foto: Getty Images
Det vita rostbrödet är en klassisk fälla vid frukostbordet, kolla efter nyttigare alternativ i brödhyllan.
2 av 2: Det vita rostbrödet är en klassisk fälla vid frukostbordet, kolla efter nyttigare alternativ i brödhyllan. Foto: Getty Images

Ät en nyttigare frukost – undvik fyra fällorna

Många slarvar med måltiden som sägs vara dagens viktigaste, nämligen frukosten. En del äter ingenting och de som äter – de äter ofta fel.

Här är produkterna du bör skippa.

Att äta en dålig frukost kan vara lika illa som att inte äta någon frukost alls. Enligt Livsmedelsverket rekommendationer bör vi få i oss 20-25 procent av hela dagens kaloribehov till frukost. Därför är det viktigt att välja bort och välja rätt för en nyttig måltid.

Yoghurt

Ser du yoghurt som nyttigaste starten på dagen? Du kan ha fel. Allt beror nämligen på vilken typ av produkt du väljer. Å ena sidan är yoghurt en bra kalciumkälla men samtidigt är många varianter onödigt sötade. För att kunna kalla yoghurt hälsosamt bör man därför hålla sig till de osötade, naturella sorterna, för att själv smaksätta med exempelvis frukt och nötter.

LÄS OCKSÅ: Nyttig frukost – så blir du ett frukostproffs

Müsli

I decennier har olika former av flingor, müsli och puffar fungerat som huvudingrediens på frukostbordet. Enkelt och gott, men tyvärr allt för ofta en riktig sockerfälla. Vill du nyttighetstesta din favoritmüsli är ett bra sätt att se över hur snabbt den löser upp sig i mjölken. Snabbupplöst = onyttig.  Generellt är torrostad müsli ett bättre alternativ, men för att vara helt på den säkra sidan rekommenderas att i stället välja gröt.

LÄS OCKSÅ: Nya hälsotrenden: Frukost hela dagen

Bröd

Det är stor skillnad på bröd och bröd. Det du bör akta dig för är det vita rostbrödet som nästan bara innehåller snabba kolhydrater. Vill du äta nyttigt och hålla dig mätt längre är ett bra alternativ osötat fullkornsbröd med näringsrika pålägg som kokt ägg och avokado.

LÄS OCKSÅ: Paulún: Så hittar du ett bra bröd i matbutiken

Bakverk och croissants

Trots att de flesta av oss känner till att en pain au chocolat inte är det mest hälsosamma alternativet att starta dagen med så kan få hålla sig borta. Självklart är det inte förbjudet att då och då lyxa till det med något sött till frukost, men varför inte hålla det till speciella tillfällen eller vänta till helgen. Det blir ju så mycket godare då.

LÄS OCKSÅ: 12 dolda sockerfällor du enkelt kan skippa

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!