Årets hälsotrender! Så äter, reser och tränar vi 2019

Hej då proteinfrossa, hej klimatsmart veganmat.

Hälsolivs Erika Kits Gölevik siar om de stora hälso- och träningstrender 2019.

Andra har också läst

Foto: SHAY PERETZ

Erika Kits Gölevik.

1. Erika Kits Gölevik: Vi byter fokus från vågen

Om det finns ett ord som är på allas läppar just nu så är det klimatet, och det styr även våra val i hälso- och träningsdjungeln. 2019 blir året då vi lyfter blicken från vågen en gång för alla och börjar ta ansvar.
Ja... det kanske låter stort, men det ligger faktiskt och puttrar just nu. Det enda vi behöver göra är att ta steget, och mycket hinner hända på ett år!
Räkna med att se mer av dessa 10 hälsotrender 2019.

Foto: Adobe Stock

2. Nu äter vi för miljön

Glöm LCHF, proteinfrossa och viktfokus. Nu äter vi för miljön och allt pekar på att vi kommer gå från "köttfri måndag" till att köttet blir ett undantag och grönsaksbaserad kost normen. 2019 blir året vi tar stora kliv framåt mot det! Vi vet helt enkelt för mycket och kommer inte längre vilja blunda för det faktum att vår köttkonsumtion släpper ut miljoner ton koldioxid per år.

Foto: Bianca Brandon Cox

Kristina Andersson.

3. Fokus på hjärnan

Egentligen är det ju så självklart: hjärnan är vårt huvudkontor, så håller vi den i form kommer även resten av kroppen att fungera bättre. Det som började med Anders Hansens bok "Hjärnstark" – om hur träning påverkar vår hjärna och ökar vår koncentrations- och inlärningsförmåga, motverkar depression och så vidare – följdes 2018 upp av Kristina Anderssons bok "Ät hjärnsmart" som pekar på hur maten påverkar vår hjärna och därmed också allt från sötsug till alzeimer och viktbalans. Detta kommer garanterat göra avtryck på såväl politisk som personlig nivå. Glöm att träna och äta för biffiga biceps, nu gör vi det för hjärnan.
LÄS OCKSÅ: Ät dig smart - maten som boostar hjärnan  

Foto: Adobe Stock

4. Frilufsarnas coola återkomst

Att vandra och semestra i naturen är inte längre något för några få hurtfriska fjällräventyper. I en tid då vi (nästan) skäms över att ha bokat en flygresa till värme och paradis-stränder väljer trendsättare att semestra i det vi i Norden har runt knuten: Skog och berg. Årets it-pryl... ett schyst stormkök!
DESSUTOM: Oväntade hälsofördelen med att vara ute i naturen 

5. Teknikpaus

Samtidigt som teknik kring hälsa och träning blir allt mer raffinerad, och garanterat lär fortsätta växa, pyr en motståndsrörelse där man väljer träning i en klassisk bomulls t-shirt framför funktionsmaterial och en löprunda utan tidtagning framför full koll på puls och snitthastighet. Små svenska märken som Torgeby, Yogish collective och Holistic wear sätter trenden.

6. Boutique gyms blir allt populärare

Mindre nischade gym med nattklubbs- och/eller vardagsrumskänsla kommer fortsätta att ta andelar på träningsmarknaden. Redan etablerade Barrys Bootcamp, lokala tjejgym som Rosa skrot i Stockholm och nya uppstickare som Repeat i Malmö sätter trenden. Nu vill vi hellre ha mindre grupper och kvalitet än stora flådiga lokaler. Det är dessutom på de mindre träningsställena som de flesta riktigt bra tränarna hyr in sig för att erbjuda sina tjänster.
LÄS OCKSÅ: 7 smarta sätt att få in träning i vardagen 

Foto: SHAY PERETZ

7. Yoga, yoga, yoga

Yogaboomen har bara börjat. Räkna med mer yoga och yogainfluerad träning som Holistic freepower och Soma move på ditt gym. Vi lär också se fler studios i både små och stora städer, samt mer integrering av yoga och mindfulness när det gäller stresshantering och personalvård. Mottagningar med KBT och yoga är ett bra exempel.

Foto: Adidas

Löparskor "Ultraboost Parley", Adidas.

8. Hållbart mode

Vi blir allt mer medvetna om hur de kläder vi väljer är producerade och föredrar löparskor gjorda av återvunnen plast framför budgetdojor som måste bytas ut efter några månader. Att klä sig hållbart har blivit, och kommer än mer bli, en statussymbol som slår högre än tjusiga märken och "äkta" skinn. Kolla till exempel in Adidas supersnygga löparskor med märkningen "Parley". Ge det några år och alla kläder kommer ha hållbart tänk.

Foto: PANTHERMEDIA

9. Fasta

Vi bantar inte längre. Vi fastar! Same, same but different? Ja och nej.
Att banta går ut på att få i dig mindre kalorier än du gör av med och med det gå ner i vikt.
Att fasta handlar om att låta kroppen "vila" från att smälta mat. Periodfasta som 16:8, då du äter normalt under 8 av dygnets timmar, men fastar 16, eller 12:12 (äter 12, fastar 12) är två populära varianter. Resultatet är en lugnare mage samt känslan av att vara piggare och klarare i huvudet säger anhängarna. Och ja, ofta ryker eventuella extrakilon på kuppen.

Foto: Adobe Stock

10. Spirituell ansiktsbehandling

I en tid då yta och snabba puckar på sociala medier styr vårt tempo har allt fler en andlig längtan. Det kryllar inte av det i Sverige än, men räkna med att se ett växande utbud av "spirituella skönhetsbehandlingar" som chakrabalansering och ansiktsbehandling i ett. Skönhet som kommer inifrån och utifrån samtidigt helt enkelt.

Foto: Fotolia

11. Helgboost

Om 2018 var träningsresornas år så blir 2019 hälsohelgernas. När allt fler tänker till kring klimatet och att flyga växer arrangörernas kreativitet och allt fler anordnar hälsohelger, retreats och träningsweekends på hemmaplan. Kolla till exempel in platser som Frötuna och Körunda som båda har program året om.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer