Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Hälsa

Publicerad 2 okt 2019 19:00

Är vegokött nyttigare än den äkta varan?

Är en vegansk burgare nyttigare än en gjord på animaliskt protein?

Är en vegansk burgare nyttigare än en gjord på animaliskt protein?

Foto: Shutterstock

Hur nyttigt är det vegobullar, sojafiléer och annat växtbaserat ”kött”?

Är det bättre för hälsan än vanligt kött?

Dietisten reder ut.

Vegansk mat trendigare än någonsin. Något som bland annat märks på det växande utbudet av ”fejkkött”. I dag går att köpa veganska köttbullar, hamburgare, korvar, bacon, biffar och filéer. Substituten ser ut som kött och är gjorda för att likna till både smak och konsistens.

Ur ett djurrättsperspektiv tycks det som en självklar ersättare. Men hur ser det egentligen ut på hälsofronten? Är vegankött nyttigare än den äkta varan?

Är veganskt och vegetariskt nyttigt?

Hälsoaspekterna av vegansk mat versus kött är något som debatteras flitigt, och det finns inga enkla svar.

Växtbaserad kosthållning framhålls ofta som nyttigt, och det finns vetenskapligt stöd för det. Bland hälsovinsterna med att utesluta animalier ur kosten finns lägre blodtryck, ökad mättnadskänsla och större insulinkänslighet hos diabetiker. En stor observationsstudie nyligen publicerad i British Medical Journal visade att risken för hjärt-kärlsjukdom är lägre hos både vegetarianer och veganer än köttätare och pescetarianer. Däremot såg forskarna en ökad risk att drabbas av stroke om man åt uteslutande veganskt, något som de kopplade till B12-brist. 

Det Livsmedelsverket, i sällskap av många nutritionister och forskare, förespråkar är en varierad kost, där köttintaget är begränsat och intaget av grönsaker större. Tidigare forskning har visat på ett samband mellan processat och rött kött och tarmcancer. Nyligen publicerades dock en genomgång av studier som går emot dessa rön: Att dra ner på rött och processat kött kanske inte är så hälsofrämjande som tidigare trott.

Sammanfattningsvis kan man säga att vi mår bra av en varierad kost och att vegansk kost är hälsosamt om man får i sig alla viktiga näringsämnen.

LÄS OCKSÅ: Dietisten krossar de vanligaste myterna om vegetarisk kost

Vad är ”låtsas-kött” gjort på?

Med det sagt kan vi gå vidare till de laboratorieframställda köttsubstituten. Många av studierna som visar på hälsofördelar med att äta vego bygger på data som började samlas in långt innan den explosionsartade ökningen växtbaserat kött, vilket gör det svårt att säga hur de påverkar.

– Är det bättre att äta vegankött än rött kött? Förmodligen, säger dietisten Sofia Antonsson men framhåller också att växtbaserat kött kan vara olika bra och innehålla olika många tillsatser.

De olika märkena framställer sina produkter med olika ingredienser: En del är sojaproteinbaserat, annat ärtproteinbaserat och en del gjort på glutenprotein från vete.   Samtliga är en bra källa till protein, vilket är byggstenar som kroppen behöver. Men fejkkött är halvfabrikat, och precis som alla slags halvfabrikat innebär det att livsmedlet är processat.

LÄS OCKSÅ: 8 saker du kan göra nu – för klimatet och din hälsa

När det kommer till processad mat är experterna delade. Våren 2019 publicerades den första studien som kunde visa på ett samband mellan ultraprocessad mat, som pommes, hamburgare och pizza, och övervikt. När det kommer till processad mat är det svårare att säga något. Fermenterade grönsaker som köps på burk räknas till processad mat, liksom skivat fullkornsbröd och havregryn. Tre livsmedel som anses nyttiga. 

– Det finns en del tillsatser i de här vegoprodukterna som ger konsistens, form, färg, lukt och smak och de är inte alla gånger det bästa alternativet. Jag vill inte säga att processad mat är farligt, men tillsatserna är en utfyllnad som inte tillför något näringsmässigt, säger Sofia Antonsson.

Hennes råd är att använda de här halvfabrikaten då och då, men också fylla ut med bönor och grönsaker för att få i sig mer näring. När det kommer till att välja de bästa alternativen tycker hon att man ska kolla längden på innehållsförteckningen (ju längre lista desto fler tillsatser), och gå på nyckelhålsmärkningen.