Lata dig i form. Här är några riktigt sköna tips.
Lata dig i form. Här är några riktigt sköna tips.

Är du en latmask? Här är 9 hälsotips för dig

Att vara hälsosam behöver inte vara jobbigt. Se hur lätt du kan boosta ditt välmående utan att slå knut på dig själv!

Tillhör du dem som gärna skulle ta hand om dig själv lite bättre? Som varje måndag har storslagna planer på att hoppa på en ny diet och börja träna fem gånger i veckan?

Sanningen är att det inte måste vara så ansträngande att leva lite mer hälsosamt. Med inspiration av BuzzFeed Life listar Hälsoliv nio supersmarta tips du inte behöver vara en energisk hurtbulle för att klara av.

Foto: Mikael Sjöberg

 

1. Ladda frysen!

Se till att du har frysen full av goda grönsaker och smarriga bär! På så sätt behöver du inte stå utan nyttiga tillbehör om du glömmer att gå förbi frukt- och grönsaksavdelningen i affären. Komplettera dina måltider med ångkokta eller ugnsrostade grönsaker och njut av goda bär till frukostyoghurten.

 

2. Lyssna dig i form!

Skaffa dig en riktigt bra ljudbok. Lyssna sedan BARA på boken när du är ute och promenerar - du kommer garanterat ut oftare på sköna långturer. Mellan böckerna kanske en sommarpratare i P1 eller någon kul podd kan locka dig att gå ut och gå.

 

Foto: Lina Eidenberg Adamo

 

3. Tänk smått

Ät på mindre tallrikar. Enligt forskning är det lättare att känna sig nöjd med en mindre portion om maten ligger på en liten tallrik. Med en mindre tallrik där måltiden täcker större delen av ytan slipper du känslan av att bli snuvad på mat.

 

4. Tänk färg

Ät på tallrikar som har en annan färg än den mat du äter. Man har i studier kunnat se att personer som äter på fat med samma färg som maten, äter mer jämfört med dem som har olika färger på mat och porslin.

 

 

5. Unna dig en kaffe

Drick en kopp kaffe innan du går till gymmet. Du blir piggare och orkar träna hårdare - dessutom gör koffeinet att kroppen lättare kan förbränna fett.

 

6. Ät i rätt ordning

Att äta proteiner och grönsaker först sänker ditt blodsocker enligt forskning från Weill Cornell Medical College i New York. Deltagarna i studien åt samma måltid – kyckling (protein), grönsaker, ciabatta och juice - men i olika ordning. Efter måltiderna mättes deras blodsocker efter 30 minuter. När deltagarna hade ätit kyckling och grönsaker först var blodsockret 29 procent lägre jämfört med när de ätit ciabattan och juicen först.

Källa: medicalnewstoday.com

 

 

7. Packa på kvällen

Se till att få ner gymkläderna i väskan och ställ bagen vid ytterdörren innan du går och lägger dig. Då slipper du riskera att glömma kläderna eller att inte ha tid att leta efter dem under morgonruschen.

 

 

8. Tagga ner

Ständig stress kan bidra till sömnstörningar, magproblem och depression. Lär dig enkla avspänningsövningar och bli gladare, piggare och friskare. Andningsövningar, eller att ligga ett par minuter på en spikmatta, kan vara ett effektivt sätt att varva ner.

 

 

9. Njut av avokado

Avokado är en riktig fettbrännare eftersom den innehåller enkelomättat fett som snabbar på din ämnesomsättning. Avokado sägs också vara bra för att minska kolesterolnivåerna och risken för hjärtsjukdomar. Perfekt som mellanmål eller i sallad.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!