Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 28 apr 2015 09:30

Är dina snarkningar farliga? Snabbtesta dig

Har din partner andningsuppehåll när hen sover? Då är det viktigt att hen söker hjälp då detta kan leda till allvarliga hälsoproblem.

Har din partner andningsuppehåll när hen sover? Då är det viktigt att hen söker hjälp då detta kan leda till allvarliga hälsoproblem.

1/2

Foto: Lev Dolgachov

Känner du dig aldrig utvilad, trots att du sover tillräckligt? Detta är ett av symptomen på sömnapné.

Känner du dig aldrig utvilad, trots att du sover tillräckligt? Detta är ett av symptomen på sömnapné.

2/2

Förstör din partners snarkande ert kärleksliv?

Snarkning och andningsuppehåll kan störa, tära och är dessutom farligt.

Det finns hjälp att få – både med snarkningen och med kärlekslivet. Gör vårt test längre ner på sidan.

Tror du ibland att du har en moppe som drar runt i sovrummet när du ska försöka sova? Ja, så kan det mycket väl kännas om din partner snarkar. I extrema fall kan snarkningar nämligen mäta upp till 85 decibel, ett lika högt ljud som när en motorcykel sparkas i gång.

Det är vanligast att män snarkar, i medelåldern gör åtminstone var fjärde det. Forskning visar att könshormonen progesteron och östrogen gör att kvinnor snarkar mindre så länge de är i barnafödande ålder. Efter klimakteriet börjar alltså fler kvinnor snarka.

Snarkningar ger sämre sömnkvalitet

Snarkandet stör sömnen både för den som drar timmerstockarna och för den som ligger bredvid.

– Den som snarkar får ofta många mikrouppvaknanden under natten. Det gör att man inte kommer in i djupsömn och därför inte blir lika utvilad. Den som sover i samma rum kan också få sämre sömnkvalitet på grund av den yttre påverkan som oljudet innebär, säger Yüksel Peker som är överläkare på sömnmedicinska enheten på Skaraborgs sjukhus och docent vid Sahlgrenska akademin.

 

Läs också: Varför snarkar man egentligen?

Andningsuppehåll är en riktig hälsofara

Bland dem som snarkar regelbundet drabbas omkring tio procent av andningsuppehåll – sömnapné. Det ökar risken för en rad allvarliga sjukdomar, som hjärtinfarkt, stroke, diabetes och depression. Risken att drabbas av nedsatt fertilitet, stress, huvudvärk och arbetsplats- och trafikolyckor ökar också. Det finns inga bevis för att snarkning utan andningsuppehåll är förenat med ökad dödlighet. Däremot är det förstås inte hälsosamt att aldrig vara riktigt utsövd.

– Den som vet med sig att den snarkar eller brukar vakna på morgonen och inte känna sig utvilad bör göra en sömnregistrering. Gå till din distriktsläkare för att bli remitterad till en sömnklinik. Där kan du få låna en testutrustning som visar om du har sömnapné eller inte, råder Yüksel Peker.

8 procent sover i skilda sovrum

Svåra snarkningsproblem från den enas sida kan förstås också påverka kärlekslivet. Inte nog med att en störd nattsömn gör att vi orkar mindre och blir mer irriterade. För en del blir det till och med omöjligt att dela säng. I en enkät som tidningen "Vi i villa" genomförde förra året uppgav åtta procent av 4 000 svaranden att de sov i skilda sovrum. Ena partnerns snarkande var den absolut vanligaste orsaken, hela 70 procent.

– Män som lider av snarkning med andningsuppehåll har dessutom ofta lägre testosteronnivåer vilket kan ge impotens. Om man kommer till rätta med snarkningen kan potensen komma tillbaka.

Så kan du snarka mindre

Sov på magen eller på sidan. Det är vanligast att snarka när man ligger på rygg eftersom andningsvägarna blir trängre då. Det finns hjälpmedel som speciella snarkbälten att köpa som gör det omöjligt att rulla över på rygg. Ett budgettips är att lägga en kudde i en ryggsäck som du bär under natten.

Sluta röka. Rökningen ger svullna slemhinnor vilket gör andningsvägarna trängre.

Gå ner i vikt. Övervikt är vanlig orsak till snarkning.

Undvik alkohol. Det, liksom en del avslappnande mediciner, gör svalget slappt.

CPAP-apparat. Den vanligaste behandlingen av sömnapné är med en så kallad CPAP-apparat. Maskinen skapar ett svagt övertryck som förhindrar snarkning och andningsuppehåll. Luften strömmar genom ett rör och andas in genom en mask som täcker näsa och mun eller enbart näsa.

Operation. Operation kan ibland bli aktuellt men lämpar sig bäst om du har stora halsmandlar, inte är överviktig och är frisk i övrigt. Särskilt barn och ungdomar med för stora halsmandlar kan bli hjälpta. Vuxna bör har provat CPAP och bettskena först.

 

Tips!

Appen Snoremonitor till iphone spelar in dina snarkningar och presenterar sedan en graf över hur det låtit under natten. Bra om du vill veta om du själv snarkar eller demonstrera för din partner vad du tvingas utstå natt efter natt.

 

Läs också: Guiden till bästa och sämsta sovpositionen

 

Har du en farlig typ av snarkning?

Här och var kan man läsa om att snarkning delas upp i medicinsk och social sådan, där den förra bör utredas medan den senare är ofarlig, men enligt sömnforskaren Yüksel Peker finns inget som kallas medicinsk snarkning. Däremot pratar man inom sjukvården om social snarkning vilket är en benämning på snarkning som ger sociala konsekvenser.

 

Symptom på sömnapné

Följande frågelista kan hjälpa dig att

identifiera tecken på sömnapné.

Har din partner märkt att du flämtar till eller slutar andas under sömnen?

❐ ja ❐ nej

Vaknar du ofta utan att känna dig utvilad?

❐ ja ❐ nej

Känner du dig ibland mycket sömnig under dagen?

❐ ja ❐ nej

Saknar du energi och motivation?

❐ ja ❐ nej

Har du svårt att hålla dig koncentrerad annat än kortare stunder?

❐ ja ❐ nej

Är du överviktig?

❐ ja ❐ nej

Snarkar du kraftigt?

❐ ja ❐ nej

Finns det andra i din familj som snarkar eller lider av sömnapné?

❐ ja ❐ nej

Har du högt blodtryck?

❐ ja ❐ nej

Har du drabbats av stroke eller hjärtinfarkt/hjärtsvikt?

❐ ja ❐ nej

Har du svarat ja på någon av frågorna ovan, är ett gott råd att kontakta din vårdcentral eller läkare.

 

Här finns hjälp för dig med sömnapné

På apotek, hälsokostaffärer och nätshoppar finns mängder av hjälpmedel:

  • Nässprej som ska dämpa vibrationerna i svalget och därmed förbättra luftflödet.
  • Munremsor och halssprej som ska smörja de mjuka vävnaderna i det bakre svalget och ge snarklindring i upp till 8 timmar.
  • Plastskena som vidgar näsborrarna.
  • Näsklämma som trycker mot skiljeväggen i näsan och på så sätt skapar en breddning av passagen.
  • Plåster som sätts över näsan och som ska vidga luftvägarna så att mer luft kan passera.
  • Nässprej och näsplåster som ska lindra snarkning orsakad av förkylning, allergi eller täppt näsa genom att vidga luftvägarna.
  • Bettskena som anpassas efter ditt bett. Håller underkäken framdragen och hindrar tungan från att falla ner mot svalget.
  • Eteriska oljor som du droppar i ett glas vatten och gurglar. Ska strama upp svalgmuskulaturen.
  • Kuddar som stöder huvud, nacke och ryggrad och motverkar att luftvägarna blir trånga. Kilkuddar som läggs under din vanliga kudde och höjer huvudändan.
  • Billigare bettskena. Du som har kraftig snarkning med andningsuppehåll kan efter en sömnapnéutredning få behandling med bettskena subventionerad av landstinget.

 

Läs också: Här är maten du kan äta före läggdags & ändå sova gott