Visst längtar man till soffan efter en heldag på jobbet? Men egentligen har man ju inte riktigt tid.
Enligt en ny studie kan en kvart promenad på lunchen göra oss piggare framåt kvällen.
1 AV 2
Visst längtar man till soffan efter en heldag på jobbet? Men egentligen har man ju inte riktigt tid.
Foto: Getty images
2 AV 2
Enligt en ny studie kan en kvart promenad på lunchen göra oss piggare framåt kvällen.
Foto: Getty images

Alltid trött efter jobbet? Här är lösningen

Tänk om man kunde slippa den där eftermiddagsdippen och känna sig PIGG när man lämnar jobbet?

Jodå, det är både möjligt och rätt enkelt åtgärdat, visar en ny studie.

Oasvett hur man sovit eller hur stressig arbetsdagen varit: många av oss är nog rätt mosiga när vi lämnar jobbet vid 17-18-tiden. Kanske tvingar man iväg sig själv till gymmet och mataffären ändå, av ren själbevarelsedrift, men egentligen skulle man bara vilja landa i soffan med en låda hämtmat.

Våren och solljuset underlättar något, men det finns faktiskt en enkel åtgärd som vi själva kan göra under dagen, för att orka fullt ut och vara pigga framåt kvällen. Nämligen ta en skön promenad utomhus på lunchen. 

En kvart på lunchen räcker

Och det behöver inte vara en lång och/eller snabb runda. Femton minuter i lagom tempo räcker, visar en ny studie som publicerats i tidskriften Journal of Occupational Health Psychology. Forskare lätt 100 personer från olika yrkeskategorier splitta sin halvtimmeslånga lunch i två delar, där de först åt i en kvart och sedan ägnade sig åt hälsofrämjande aktiviteter resten av tiden. Halva gruppen tog en promenad i en närliggande park, medan övriga utförde avslappnigsövningar i en lugn miljö på arbetsplatsen.

LÄS OCKSÅ: Powerwalk & promenader – tips, råd & inspiration 

Promenader ger mer energi åt privatlivet

Bägge grupper rapporterade att lunchexperimentet, som pågick i tio dagar i följd, gjorde att de kunde koncentrera sig bättre och kände sig mindre stressade i jämförelse med när de enbart käkade på rasten. Promenadgänget meddelade dessutom att de uppskattade lunchen mer under der nya upplägget.

Uppskattningen resulterade i sin tur att de var mindre trötta än vanligt 30-60 minuter innan de gick hem, med mer energi över åt sitt sociala och privata liv.

– Kanske kan den här typen av aktivitet bidra till att produktiviteten upprätthålls genom en hel dag, säger studiens huvudförfattare Marjaana Sianoja enligt tidningen Time.

LÄS OCKSÅ: Bränn fett – med 7 enkla vanor före lunch 

Lyssna INTE på musik eller poddar

Så, testa att viga en kvart av lunchen åt att strosa lite i närkvarteren framöver. När värmen kommer brukar det kännas lättare att gå ut i friska luften.

Helst ska dock promenaden ske i ett område med grönska och natur, så personer som jobbar mitt i stan kan få det svårt. Och det gäller att vara närvarande och insupa atmosfären för att få ut max av pausen, så inga hörlurar och poddar!

I tv-klippet nedan berättar PT:n och dietisten Jill Holmström om det vanligaste felet vi gör när vi vill bli hälsosamma: