Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Anna Hallén.
Anna Hallén.
Anna Hallén.
Anna Hallén. Foto: Myron Standret

Allergirensa din kost – perfekt för den som behöver specialmat

LCHF är perfekt för den som behöver äta ­specialkost. Glutenfri är den redan i grund­utförandet och behöver du undvika andra ­näringsämnen är det också enkelt att fixa till.

- Byt helt enkelt ut det du inte tål mot något annat, säger Anna Hallén.

Här berättar hon hur man gör - och vad man ska tänka på.

Christina Lundell

En del är allergiska, andra vill av hälsoskäl undvika både det ena och det andra.

- Allergier eller övertygelser om att man inte vill äta djur är väl de två vanligaste, säger kostrådgivaren Anna Hallén.

Så länge man inte väljer bort en för stor andel av normalkosten på tallriken är det inget problem att tacka nej till enstaka födoämnesgrupper.

 

Lite beroende på vad du väljer bort kan du behöva tänka på att komplettera med andra livsmedel och tillskott för att inte få brister. Här går hon igenom hur man gör.

- Tar du bort fisk får du brist på omega 3 och utan skaldjur måste du kompensera för selen och jod, berättar hon.

Hon vill uppmuntra till enkla lösningar:

- Tål du inte ägg är det bättre att välja recept utan ägg som huvudingrediens.

- Många vill hela tiden ha ersättningsprodukter, men ersättningsprodukter är ofta ett sämre val. Tål du inte ägg så får du hoppa över pannkakorna.

 

 

Anna Hallén vill framhålla ordet lagom.

- Överdrifter kommer alltid att skada oss. Som med mandel - vi har ätit mandel i tusentals år - men nu när vi gör mjöl av det kan vissa få ont i magen.

I takt med att försäljningen av mandelmjöl ökar är det är ett fenomen hon möter mer och mer.

För man måste inte vara allergisk för att må dåligt av obalanser. Det handlar om att lyssna på sig själv och dra konsekvenserna av vad man mår bra av.

- Samtidigt finns det de som tål allt, konstaterar hon.

Äggfritt

De flesta som är allergiska mot ägg tål inte vitan, men det förekommer också att man är överkänslig mot äggulan. Eftersom äggvitan och äggulan levereras i samma förpackning är det bäst att undvika ägg helt och hållet om man inte tål det. Bland småbarn är äggallergi ganska vanligt, men det brukar gå över redan i förskoleåldern. Allvarlig äggallergi behöver akut sjukhusvård

Ta bort äggen - du behöver inte välja de recepten.

Ät alla andra proteingrupper; kött, fisk och skaldjur.

I vissa recept kan man använda fiberhusk (pulveriserade fröskal) för att binda i stället för ägg, men inte om ägget är huvudingrediensen.

Anna Hallén: Man vill hela tiden ha ersättningsprodukter, men ersättningsprodukter är ofta ett sämre val. Tål du inte ägg så får du hoppa över pann­kakorna.

Utan gluten

Celiaki, glutenintolerans, innebär att man inte tål proteinet i vete råg och korn.

Eftersom LCHF-kosten är naturligt glutenfri är det en utmärkt kosthållning för glutenintoleranta.

Tänk på: Vissa charkvaror innehåller gluten som utfyllnad, öl och mjölbaserade paneringar är inte heller att tänka på.

Nötallergi

Kan vara riktigt farlig!

Välj bort nötterna.

Tänk på att kokosnötter inte är en nöt utan att många tål det.

Tänk på att du missar en del mineraler.

Anna Hallén: Kompensera för mineralerna. Jag blandar en del Himalayasalt, en del havssalt med jod och en del örtsalt Trocomara med Kelp. Du får allt utom selen. Superbra om du inte tål nötter (eller skaldjur).

Laktosfritt

Att inte tåla laktos - mjölksocker - drabbar en liten del av befolkningen. Många fler upplever sig må bättre på kost utan mjölksocker. I de laktosfria produkterna har ett enzymet laktas brutit ner mjölksockret, den smakar ofta lite sötare. Eftersom laktosöverkänslighet inte är en allergi kan många tåla en mindre mängd. Prova dig fram till hur känslig du är.

Mandelmjölk och kokosmjölk är en god ersättning för mjölk med i de flesta sammanhang.

Äggmjölk. Här finns receptet: annahallen.se/aggmjolk

Hårdost och smör innehåller väldigt lite laktos, prova dig fram vad du tål. Vissa tål getost bättre än komjölksost.

Yoghurt och grädde har ungefär hälften så hög laktoshalt som mjölk.

Det finns i dag ett stor utbud av laktosfria produkter. Se nedan!

Stek i kokosfett

Anna Hallén: Tänk på att i väldigt mycket av det laktosfria sortimentet har man stoppat i rödalgen karagena. Då känner många att "jag inte vill äta det skräpet". Vi har hållit på att fråga Skånemejerier och Arla om de inte kan ha en tillverkningsprocess utan och de svarar att det inte går.

Tips!

Du som äter laktosfritt kan även dra fördel av tipsen för dem som inte tål mjölkprotein.

Utan mjölkprotein

Den som har en komjölksallergi behöver vara mer strikt än någon som är laktos­överkänslig. Här är det nolltolerans som gäller. 2-3 procent av alla barn beräknas ha komjölksallergi. Ibland kan allergin försvinna av sig själv. Den som har svår allergi kan få problem med andningen även av små doser.

Välj: Ersätt smöret med oljor och tänk på blandningen mellan olika fettslag så att inte omega 6-innehållet blir för stort.

Använd vispbar kokosgrädde eller mixa cashewnötter i stället för grädde.

Gör glass på avokadobas.

Såsen kan också grundas med avokado.

Drick mandel- och kokosmjölk i stället för mjölk.

Tänk på kalciumintaget. Det finns kalcium i broccoli.

Anna Hallén: Välj aldrig soja. Det är skräp från grunden. Vi vet att den biokemiska processen är vidrig och produkterna innehåller omega 6, lektiner och fysoöstrogener.

Det finns mjölkfri glass med bas på avokado och banan. Använd havreprodukter bara i undantagsfall. Att göra glass från havre är en ganska lång process, och jag har inte undersökt processtekniken fullt ut. Vill du ha kvar glassen till barnen och går med på att servera vanlig glass, kan du väl gå med på lite havreglass ibland.

Tips!

Just nu finns det många kokböcker på temat paleo. Dessa är inte alltid LCHF-anpassade, men kan tjäna som inspiration.