1 av 3: Tre saker du inte visste om pollen
Årets pollensäsing spås bli jobbig för alla allergiker.
2 av 3: Årets pollensäsing spås bli jobbig för alla allergiker. Foto: COLOURBOX
Fyra av tio svenskar väljer bort utomhusträningen under pollensäsongen
3 av 3: Fyra av tio svenskar väljer bort utomhusträningen under pollensäsongen Foto: Fotolia.

Så lyckas du hålla i träningen under pollensäsongen

Pollensäsongen är här – och i år väntas den bli riktigt tuff för alla allergiker. 

Det kan då vara jobbigt att vistas utomhus och träna. 

Enligt en ny undersökning så påverkas träningsvanorna negativt under pollensäsongen. 

Att springa eller träna utomhus under den värsta pollensäsongen känns som en omöjlighet för många pollenallergiker. 

En undersökning från YouGov visar att allergisymtomen som drabbar en tredjedel av befolkningen gör det svårt för många att träna som vanligt.

Fyra av tio (41%) pollenallergiker drar ner på träningen under pollensäsongen och tränar mindre eller inte alls, medan en tredjedel (31%) anpassar träningen på olika sätt för att klara av att utföra den.

LÄS OCKSÅ: 7 knep för att överleva årets pollensäsong

LÄS OCKSÅ: Pollenprognos för där du bor

Läkare: "Möter mycket osäkerhet kring pollen och träning"

– Jag möter mycket osäkerhet; ’när kan jag träna, hur påverkas jag och kan det rentav vara farligt?’. Det är uppenbart att det finns för lite information om det här ämnet. Att få verktyg för att kunna leva ett normalt liv trots sin pollenallergi är vitalt, säger Överläkare Lars Gottberg, allergimottagningen Södersjukhuset, Stockholm i ett pressmeddelande. 

44 procent av alla allergiker tar receptfria läkemedel för att klara av att träna, medan 29 procent vänder sig till receptbelagda läkemedel för att lindra besvären.

LÄS OCKSÅ: Pollensäsongen 2018 - då blir det som besvärligast

Så kan du lindra dina besvär – och träna ändå 

Ett bra knep är att ge dig ut på en löptur direkt efter att det regnat, hålla koll på pollenrapporten och se när det är bäst att ge sig ut, samt välja rätt tider på dygnet. 

Tänk också på att tvätta dina ytterkläder oftare, bär solglasögon utomhus och om du har svåra besvär kan det vara en bra idé att träna inomhus på gym. 

Här kan du läsa fler knep på hur du lyckas överleva årets pollensäsong. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!