Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>ALLERGI

Publicerad 5 apr 2018 15:30

LISTA: 7 knep för att överleva årets pollensäsong

Det finns saker du kan göra för att minska på besvären och överleva årets pollensäsong.

Det finns saker du kan göra för att minska på besvären och överleva årets pollensäsong.

1/2

Foto: Fotolia.

Årets pollensäsong blir tuff för alla allergiker.

Årets pollensäsong blir tuff för alla allergiker.

2/2

Foto: Fotolia.

Årets pollensäsong ser ut att bli tuff för alla pollenallergiker. 

Men det finns sätt att minska på besvären och överleva årets pollensäsong. 

Här är sju saker du själv kan göra för att lindra dina symptom.

Pollensäsongen har börjat, och årets säsong kommer bli tuff för de som lider av pollenallergi. Så fort solen och plusgraderna tittar fram så kan all hassel och al komma på en gång, och i år kommer det vara extra mycket björkpollen i luften. 

– Vi ser en mer riklig blomning detta år, främst på ostkusten. Eftersom det inte var så mycket björkpollen förra året så tror vi på mycket björkpollen i år, har pollenexperten Agneta Ekebom tidigare sagt till Hälsoliv

LÄKARHJÄLP DIREKT I MOBILEN. Med KRY kan du snabbt komma i kontakt med en läkare och få diagnos, recept eller remiss. Ladda ner appen nu. (ANNONS)  

SÅ KAN DU LINDRA DINA SYMPTOM: 

1. Kolla vädret innan du går ut

Ladda ner bra väderappar och håll stenkoll på pollenrapporten för att vara så bra förberedd som möjligt. Kommer det regna senare under dagen eller väntas det sol hela kvällen? Viktig information för en pollenallergiker.  

LÄS OCKSÅ: Pollensäsongen 2018 – då blir det som besvärligast

2. Ta av dig skorna inomhus

Pollen sätter sig på allt som det kan, däribland skorna. Ha alltid för vana att ta av dig skorna så fort du kommer hem, och ställ dem nära ytterdörren för att undvika att få med pollen in i hemmet. Det kan också vara en bra idé att använda andra skor på jobbet, så du slipper så mycket pollen som möjligt. 

LÄS OCKSÅ: Pollenallergi eller vårförkyld? Så vet du 

3. Håll fönster och dörrar stängda

Äntligen sol och vår - dags att öppna upp alla fönster på vid gavel! En härlig tanke, men en mardröm för den som är pollenallergisk. När du har öppnat fönster eller balkongdörr så släpper du också in pollen som lätt sätter sig på gardiner, mattor eller kuddar i soffan. När pollensäsongen är som värst är det en bra idé att i stället hålla fönster stängda och låta luftkonditioneringen hålla hemmet svalt. 

4. Undvik trädgårdsaktiviteter när pollen är som värst

Visst är det härligt att påta i rabatterna när våren äntligen är här. Men inte om du samtidigt har nästäppa, rinnande ögon eller nyser konstant. Så skippa helst ditt trädgårdsarbete de dagar då pollen är som värst. Om du är utomhus och gräver i rabatter så utsätter du dig för mycket pollen, och risken finns att du förvärrar dina symtom. 

Hur ser det ut där du bor? Kika in på pollenrapporten 

5. Använd solglasögon

Solglasögon skyddar både mot solens UV-strålning och mot pollen. Ju mer du skyddar ögonen från pollen i luften desto lindrigare blir förhoppningsvis dina symtom. Så satsa på ett par snygga, och praktiska, solglasögon i vår för ögonens och allergins skull. 

LÄS OCKSÅ: Är du allergisk mot pollen? Testa här 

6. Träna inomhus för att undvika pollen

För att lindra besvären kan det också vara en bra idé att skippa utomhuslöpningen när det är som mest pollen i luften för att minska på symptomen. Välj i stället att springa inomhus på löpbandet eller kör ett gympass. 

7. Tvätta oftare än du brukar

Under pollensäsongen är det en bra idé att tvätta oftare än du brukar, då pollen sätter sig i kläder som sjalar och jackor. Att tvätta dina ytterplagg lite oftare kan vara ett bra sätt att minska på symptomen. 

Annons: