9 vanor naturligt smala kvinnor har

<p>Unna dig godsaker då och då – utan att få dåligt samvete. Om du för det mesta äter hälsosamt och rör på dig så kan du med njutning äta choklad, glass eller chips ett par gånger i veckan utan att "förstöra det du har byggt upp". <br></p>

Foto: Shutterstock

1 av 2: <p>Unna dig godsaker då och då – utan att få dåligt samvete. Om du för det mesta äter hälsosamt och rör på dig så kan du med njutning äta choklad, glass eller chips ett par gånger i veckan utan att "förstöra det du har byggt upp". <br></p>

Släng vågen! Det ger dig inte mer än ångest. Du kommer att märka på dina kläder om du plötsligt skulle gå upp i vikt och kan då dra i handbromsen.

Foto: Shutterstock

2 av 2: Släng vågen! Det ger dig inte mer än ångest. Du kommer att märka på dina kläder om du plötsligt skulle gå upp i vikt och kan då dra i handbromsen.

Ni vet de där kvinnorna som är vältränade och till synes bekymmersfria – utan att göra avkall på god mat eller spendera timmar i terapistolen?

De där som pratar om att de hittat en "balans" i livet.

Jodå, du kan bli en sådan du med.

Tricket är att vara snäll mot sig själv.

Andra har också läst

Har du också blängt avundsjukt på den där tjejen som ser så stark och frisk ut – och utan tvekan tackar ja till en kanelbulle medan du kämpar frenetiskt för att motstå sötsuget?

Har du också funderat över hur kollegan med det härliga skrattet kan vara så uppåt jämt, trots att hon rimligtvis borde möta motgångar hon med?

Nej, det är inte så att vissa av oss föds till übermänniskor – utan det handlar till stor del om självinsikt och inställning.

Med inspiration av hälsosajten Mindbodygreen listar vi nio vanor som hälsosamma kvinnor har – och som du kan ta efter.

1. De väger sig inte

Varför låta några kilo upp eller ner på vågen påverka hur du mår? Siffran kan variera kraftigt från dag till dag, beroende på vätskesamling, toalettbesök eller vad du ätit.

Sluta väg dig och lita i stället på din syn och känsla för att bedöma ditt hälsotillstånd. Vi märker automatiskt när det är dags att dra åt bromsen, för att vi rört oss för lite eller ätit för mycket.

Att väga sig leder allt för ofta till fixering och onödig ångest.

LÄS OCKSÅ: Bianca Kronlöf: "Jag slängde vågen och har aldrig mått så bra"

2. De unnar sig godsaker utan att få dåligt samvete

Om du för det mesta äter hälsosamt så är lite godis, en bulle eller en efterrätt då och då inga problem.

Många som vi upplever som sunda lever efter principen 80/20: alltså att man väjer nyttig mat 80 procent av tiden men tillåter sig att unna sig övriga 20 procent, till exempel under helgen.

Och när man väl sätter tänderna i den där efterlängtade godbiten bör man njuta fullt ut och INTE gräma sig, för då är det ju ingen mening? Forskning har visat att personer som associerar dåligt samvete med chokladätande har mindre kontroll över sina matvanor, och därmed får svårare att hålla vikten.

3. De jämför sig inte med andra

Att jämföra sig med andra sätter bara griller i huvudet på en, till ingen nytta. För alla är vi unika: träningsformer kan ha olika effekt på olika människor – och vissa personer kan äta på ett sätt utan att lägga på sig, medan din kropp inte klarar den kosten.

Utgå i stället från dig själv: finns det något du kan göra annorlunda för att må bättre? Mät dina resultat mot – dina resultat.

4. De skrattar mycket

Det låter kanske flummigt, men ett gott skratt motverkar faktiskt stress. Och stress är ofta en bidragande orsak till både viktuppgång och mental ohälsa.

Tillåt dig att ha roligt och flamsa ibland – och testa att le lite oftare mot omgivningen. Det går att träna sig till en positivare attityd.

LÄS OCKSÅ: 5 bra saker som sker med dig när du skrattar

5. De har en sund relation till mat

Hälsosamma personer har insett att vad de äter är högst avgörande för hur de mår och vad de orkar.

Varför stoppa i sig socker och snabba kolhydrater som får dig att dippa bara efter någon timme, när du kan bli lika mätt och nöjd med näringsrik och varaktig mat?

Och nej, nyttigt behöver inte vara lika med tråkigt. Fullkornsbröd, nötter och frukt är till exempel både bra för kroppen och smarrigt (salt och sött). Med smarta val kan du utan bekymmer äta mellanmål både en och två gånger under dagen.

6. De äter frukost

Nej, "en bra start på dagen" är ingen tom klyscha. Att börja morgonen med en näringsrik och ordentlig frukost (helst i lugn och ro) har flera hälsofördelar.

Dels kickar det i gång ämnesomsättningen, dels ger dig det bränsle att orka prestera på jobbet och stå emot eventuella snack- och sockerfrestelser.

Förslag på bra morgonmål är havregrynsgröt eller grekisk yoghurt med bär, gärna i kombination med ett kokt ägg.

7. De prioriterar sömn

När vi är trötta och utan energi är risken större att vi faller för den där snabba socker- eller fettkicken. Därför är sömnen a och o för vår hälsa.

Välmående personer är noggranna med att komma i säng i tid, för att få åtminstone sex-sju timmars sömn. Det innebär att man ibland måste säga nej till vänner och lockande kvällsaktiviteter.

8. De tränar på andra ställen än gymmet

Att vara styrd av träningscentrets öppettider och pass kan orsaka stress och låsning, eftersom du måste skynda från jobbet i rusningstid och sällan kan tacka ja till spontana inbjudningar.

Men om du i stället flyttar ut motionen till naturen har du hur många val som helst! Testa att promenera eller jogga i skogen, simma i sjön eller kör armhävningar och situps i trädgården.

Närvaro på gymmet betyder inte per automatik att träningen blir tuffare.

9. De eftersträvar balans

Det där ordet har möjligen överanvänts på sistone, men till syvende och sist är "balans" ett idealiskt mål att sätta upp för sig själv.

Sunda kvinnor (och män) har lärt sig att extrema dieter och överdriven träning bara leder till kollaps – och att kroppen och hjärnan behöver både disciplin och nöje för att må bra.

Så tillåt dig att mumsa glass och skippa träningen ibland – och unna dig en festnatt med sovmorgon dagen därpå. NEJ, det förstör inte allt du byggt upp.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här