ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA
Publicerad 7 jan 2015 16.53

9 sätt att vända PMS till succé

Foto: Natalia Ponomarenko

Hälsar din PMS på en gång i månaden med en dos ilsket humör, smärta och sötsug? Då kan det vara slut med det nu. Här är nio sätt att vinna över PMS:en, presenterade av Buzzfeed Life.

1. Håll koll på menscykeln

Om du vet när din PMS-period inträffar är det lättare för både dig och omgivningen att hantera problem som kan dyka upp. Ett tips är att använda en mobilapp där du tydligt ser var i menscykeln du befinner dig, exempelvis ”Clue”, ”Glow” och ”Kindara”. Det kan vara extra viktigt om du behöver ta medicin i förebyggande syfte för att motverka smärta, säger läkaren Alyssa Dweck till Buzzfeed Life.

2. Ladda med mejeriprodukter

Använd dig av kalcium i kampen mot PMS:en. En amerikansk studie visar att kalciumtillskott hjälper för att motverka sötsug, humörsvängningar, uppblåsthet och smärta. Även senare forskning pekar på att det finns ett samband mellan problem kopplade till PMS och intaget av kalcium och vitamin D.

3. Rengör ansiktet oftare

Många upplever att deras hud känns fet och oren i samband med mensen. För att motverka att den här förändringen leder till finnar rekommenderar hudläkaren Michele Green hudvårdsprodukter som innehåller salicylsyra eller bensoylperoxid. Produkterna hjälper till att torka ut den feta huden och behandla de finnar som har dykt upp.

4. Timjan motverkar smärta

Använd naturens läkemedel som smärtlindring. En ny studie visar att eterisk olja av timjan är lika effektiv som värktabletter du köper på apoteket för att lindra kramper som dyker upp i samband med mensen. Som alternativ till oljan kan du lägga färsk eller torkad timjan i kokande vatten och låta det dra en stund innan du dricker det.

5. Sex kan lindra smärtan

En studie i The Journal of Sex Research visar att sexuell njutning kan göra oss mindre känsliga för smärta. Dessutom frigör en orgasm endorfiner som gör dig lycklig. Alltså - njut av sex så besväras du förhoppningsvis mindre av din PMS som bonus.

6. Håll dig pigg med protein

Är du trött? Sugen på godis och kolhydrater? Då kan det vara protein din kropp behöver. Forskning visar att protein ger dig mer energi än vad socker gör. Och protein betyder inte att det måste vara kött. Det finns mängder av köttfria måltider som innehåller fullt tillräckligt med protein.

7. Fortsätt att röra på dig

Missta inte din PMS för att vara ett sätt att slippa gå till gymmet. Även om det kan kännas lite motigt hjälper det många att få träna en stund. En färsk studie i American Journal of Obstetrics and Gynecology fann att kvinnor som sprang på ett löpband tre gånger i veckan under tre månader led av färre PMS-symptom än de som inte gjorde det.

8. Lavendelolja för bättre sömn

För många kvinnor innebär PMS oharmoniska nätter med dålig sömn. Forskning visar att eterisk lavendelolja kan bidra till bättre sömn. Lägg bara några droppar på din kudde. Eller prova aromaterapi-teknik genom att bland annat kombinera lavendel, salvia och mandelolja. Detta masseras sedan över buken för att lätta på kramper och värk.

 

9. Ät mer grönt och mindre fett

Många kvinnor upplever att kroppen skriker efter fett när de har PMS. Men om du lyckas stå emot suget kommer du att belönas. En fettsnål, vegetarisk kost är förknippas nämligen med lindrigare PMS, enligt en studie i tidskriften Obstetrics & Gynecology. Kvinnorna i studien led bland annat mindre av smärta och beteendeförändringar när de åt hälsosammare.  

ANNONS