Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Hälsa

Publicerad 26 jul 2017 09:52

9 sätt att lindra PMS hemma

Oro, ångest, humörsvägningar och svullnad är tecken på PMS.

Oro, ångest, humörsvägningar och svullnad är tecken på PMS.

1/3

Foto: SHUTTERSTOCK

Inger Sundström Poromaa forskar i gynekologi vid Uppsala Universitet.

Inger Sundström Poromaa forskar i gynekologi vid Uppsala Universitet.

2/3

Foto: Joakim Poromaa Helger

Suget efter choklad brukar vara stort när det närmar sig mens, men hjälper det mot PMS?

Suget efter choklad brukar vara stort när det närmar sig mens, men hjälper det mot PMS?

3/3

Foto: FOTOLIA

Progesteronkräm, choklad, yogaövningar och magnesiumbad. För den som söker lindring för symtomen innan mens finns det en hel uppsjö av tips och huskurer. 

Men frågan är om de här sakerna verkligen hjälper mot PMS?

Experten Inger Sundström Poromaa avslöjar vad som hjälper och vad som inte gör det.

För den som söker lindring för sin PMS finns det en hel uppsjö av huskurer, knep och tips att ta till. Allt från att bada i magnesium till att undvika snabba kolhydrater. Men hjälper verkligen de här sakerna? 

Inger Sundström Poromaa är professor i obstetrik och gynekologi vid Uppsala universitet och har flera års erfarenhet av att behandla patienter med PMDS, den allvarligare formen av PMS. Här säger hon sitt om nio mer eller mindre vanliga sätt att lindra premenstruellt syndrom hemma. 

LÄS MER: 7 myter om mens 

1. Äta choklad 

En del menar att det är bra att äta choklad när man har PMS eftersom det gör en på bättre humör och innehåller magnesium. Men hur mycket sanning ligger det i detta?

Expertens utlåtande: Hjälper inte

– Sanning och sanning. Det finns inga studier gjorda på det här, så någon vetenskaplig sanning ligger det inte i det. Jag tror att vi kan avfärda det där på en gång. Den förklaring jag har fått är att det skulle innehålla serotonin, men om man äter serotonin når det ändå inte till hjärnan, säger Inger Sundström Poromaa.

2. Träning och motion

Ett vanligt råd till personer som lider av PMS är att motionera mer. Är det så bra som alla hurtbullar och idrottslärare säger eller är det bättre att kura ihop sig under täcket?

Det finns ett samband mellan motion och bättre psykisk hälsa, men betyder det verkligen att det funkar vid PMS?

Foto: FOTOLIA

Expertens utlåtande: Hjälper

– Här finns det några studier gjorda på PMS och fysisk aktivitet. De är inte superbra men visar att det har effekt. Det finns ganska mycket forskning kring fysiskt aktivitet och psykisk ohälsa överlag som visar att fysisk aktivitet är bra.

3. Ta jättenattljusolja

Jättenattljusolja säljs som kosttillskott och för utvärtesbruk och sägs kunna lindra både klimakterie- och PMS-besvär. Ligger det någon sanning i detta?

Expertens utlåtande: Oklart

– Man har gjort en del studier, men de studierna har ett ganska lågt vetenskapligt värde. Man har gjort studier utan att använda sockerpiller och utan att kontrollera att deltagarna verkligen har PMS. Som forskare tycker jag inte att studierna håller någon kvalitet och skulle inte rekommendera det.

4. Magnesiumbad

Det finns personer som menar att det går att lindra PMS genom att ta ett magnesiumbad. Utgångspunkten här är att PMS kan bero på magnesiumbrist och att huden skulle absorbera magnesiumet. Sanning eller myt? 

Kan ett bad i magnesium lindra PMS?

Foto: FOTOLIA

Expertens utlåtande: Hjälper inte

– Det tror jag inte på. Det finns inga studier på magnesium i tablettform eller i bad skulle hjälpa mot PMS.

5. Smörja kroppen med progesteronkräm

De senaste åren har det blivit populärt att beställa progesteronkräm från exempelvis USA. Progesteron, eller gulkroppshormon, finns i många preventivmedel som rekommenderas vid PMS-besvär. Men kan den här krämen verkligen lindra PMS?

Expertens utlåtande: Hjälper inte

Att progesteron skulle vara effektivt mot PMS är något som sträcker sig tillbaka till 60-talet. När jag började som gynekolog på 90-talet var det vanligt att man skrev ut progesteron. Men det har faktiskt gjorts väldigt mycket studier på progesteron och i för några år sedan gjorde man en genomgång av alla studier som gjorts. Slutsatsen var att progesteron inte har någon effekt på PMS utöver placebo.

6. Äta kosttillskott som B6 

Kan kosttillskott som B6 hjälpa mot PMS?

Expertens utlåtande: Tveksamt

– När jag började som gynekolog så skrev vi ut B6 mot PMDS eftersom en studie visade att det skulle hjälpa. Det finns ett visst vetenskapligt underlag på B6, men jag har aldrig tyckt att det har fungerat särskilt bra för mina patienter. Om B6 ska hjälpa så måste man upp i nivåer som är närmast toxiska. 

LÄS OCKSÅ: 5 samtal ni borde ha innan ni flyttar ihop

7. Yoga och mindfulness

Både yoga och mindfulness rekommenderas för att stressa ner under PMS:en. Hur hjälpsamt är det här?

Yoga som lindring för PMS – sanning eller myt?

Foto: FOTOLIA

Expertens utlåtande: Hjälper

– Även här finns det studier, även om det är av dålig kvalitet, som visar att det har effekt vid lättare former av PMS.

8. Ha sex

Att en orgasm kan verka kramplösande vid mensvärk hör man ofta, men vissa använder sex som ett sätt att lindra PMS. Kan endorfinerna som frigörs ha en positiv effekt på PMS? 

Expertens utlåtande: Hjälper inte 

– Det är första gången jag hör det. Dessutom vet jag inte om det hjälper mot mensvärk heller, åtminstone inte bland de patienter med mensvärk som jag träffar. 

9. Undvika socker och kolhydrater helt

Medan vissa förespråkar ett intag av choklad menar andra att PMS inte är förenligt med socker eller kolhydrater och undviker därför allt sådant under sin PMS. Gör detta att PMS-symtomen mildras eller borde man tvärtom ge efter för sina lustar?

Expertens utlåtande: Hjälper inte

– Några studier på detta har jag inte sett. 

LÄS MER: Endometrios – Allt du behöver veta om kvinnosjukdomen 

Expertens råd om vad som hjälper mot PMS

Inger Sundström Poromaa tycker att man ska börja med att skriva ner symtomen dag för dag, för att se om de förekommer cykliskt.

– Om man misstänker att man har PMS eller PMDS finns det myriader av appar för att föra dagbok. Då kan man också se om symtomen kommer före mensen, eller om man kanske håller på att drabbas av en depression. 

Att kartlägga sin PMS kan öka förståelsen för sitt eget mående, men om man upplever att man har svåra besvär innan mens tycker Inger Sundström Poromaa att man ska gå till en gynekolog. De personer som har den svårare formen av PMS, det vill säga PMDS, kan få medicin utskrivet. 

– Det som vi använder mot PMDS är samma läkemedel som används mot ångest och mot depression, men man tar dem ungefär två veckor innan mens. De här läkemedlen funkar utomordentligt bra! 

Hon förklarar att en person som äter serotoninåterupptagshämmande medicin för depression oftast inte upplever en förbättring förrän efter fyra till sex veckor. Men vid PMDS kommer effekten inom två dygn.