dmitry shabanov opened pack of delicious spicy nachos over black background
dmitry shabanov opened pack of delicious spicy nachos over black background Foto: Dmitry Shabanov

9 livsmedel du trodde var onyttiga – men som inte är det

Väljer du bort jordnötssmör, potatis och popcorn för att du tror att de är ohälsosamma? Det kan du sluta med, för de innehåller bra protein, mineraler, antioxidanter och gör dig mätt. Här är nio matvaror som inte är så onyttiga som du tror!

Jordnötssmör hyllas nu för innehållet av mineraler och protein. Foto: Colourbox

1. Jordnötssmör

Ryktet: Innehåller massa onyttigt fett och för mycket salt.

För några år sedan var jordnötssmör det värsta man kunde ha på mackan. Det ratades på grund av högt fettinnehåll, saltet och kalorimängden. Men både jordnötter och andra nötter har uppgraderats. Nu hyllas de för innehållet av mineraler, protein och för att det mättar. Viss forskning har också visat att nötätare är smalare än de som inte äter nötter. Vill du hålla igen på kalorierna är jordnötssmör dock fortfarande inget som du ska sleva i dig.


Sofia: "Jordnötssmör är jättebra om det är en variant som är ekologisk och med bara jordnötter och lite salt i", säger dietisten Sofia Antonsson.



Har hälsosamma egenskaper man inte upptäckt tidigare. Foto: Colourbox

2. Kokosolja

Ryktet: Består av dåligt, mättat fett.

Kokosolja, eller kokosfett, dissades eftersom det bestod av mättat fett som ökade risken för bland annat åderförfettning och hjärt-kärlsjukdomar. Men när man undersökte kokosoljan lite närmare upptäckte man att det hade flera hälsosamma egenskaper. Den består av en speciell sorts fettsyror som kroppen inte lagrar i någon större utsträckning, utan i stället använder som energi. Dessutom innehåller det laurinsyra, som stärker tarmbakterierna och immunförsvaret.


Sofia: "Man har insett att fettsyrorna i kokosolja var speciellt lättsmälta fettsyror som snabbt togs upp av kroppen", säger dietisten Sofia Antonsson.


Läs också: "Använd kokosolja i dina skönhetsrutiner"


Smör är ett naturligare och bättre alternativ än margarin. Foto: Olle Sporrong

3. Smör

Ryktet: Det mättade fettet är dåligt för hälsan.

Under 1980-talet bytte väldigt många ut smöret mot margarin, för att undvika det mättade fettet i smöret som ansågs bidra till allt från hjärt-kärlsjukdomar till cancer. Nu har vinden vänt och allt fler går tillbaka till smör för att det anses vara mer naturligt än margarin. Dessutom har ny forskning visat att mättat fett inte är en så stark hälsobov.


Cathrine: "Smör är en ursprunglig och ren fettkälla, utan tillsatser eller konsistensgivare. Det mättar bra och ger fin smak. Forskning har visat att mättat fett inte är så farligt, vi människor är ju bland annat gjorda av mättat fett och är byggda för att kunna bryta ner det", säger kostrådgivaren Cathrine Schück.


Feta mejeriprodukter har också sina fördelar. Foto: Olle Sporrong

4. Äkta grädde

Ryktet: Innehåller mättat fett som är dåligt för hälsan.

Fet grädde och ostar har ansetts vara onyttiga på grund av sitt innehåll av mättat fett. Men senare års forskning har ifrågasatt slutsatsen att mättat fett skulle leda till åderförfettning och i längden hjärt-kärlsjukdom. Nu väljer många gärna äkta, fet grädde och dissar substituten för deras tillsatser.

Feta mejeriprodukter har också hälsofördelar, det har till exempel en studie från Lunds universitet visat. Man följde 27 000 personer i 14 år, den femtedel som hade högst intag av mejeriprodukter med mycket fett, hade en 23-procentig minskad risk att drabbas av typ 2-diabetes, jämfört med den femtedel som hade lägst intag.


Cathrine: "Grädde är en fantastisk smak- och konsistensgivare."


Läs också: "Yoghurt och grädde skydd mot diabetes"


Välj popcorn som du poppar själv – gärna med rapsolja. Foto: Franck Olivier Grondin

5. Popcorn

Ryktet: Är fett och salt.

Popcorn var bara ett av många onyttiga snacks med mycket fett och salt, i samma liga som chips. Men sedan har forskning visat att popcorn innehåller massvis av hälsosamma antioxidanter. Det beror på att popcorn består av obearbetat fullkorn. Men det gäller att de inte dränks i smör och salt, utan poppas i gryta med bara en skvätt rapsolja. Dessutom mättar popcorn bra. På grund av strukturen kan det kännas som du äter massor, men eftersom de är lätta blir det generellt mindre än vad du tror.


Sofia: "Det finns supermycket antioxidanter i det bruna skalet. Men de som du poppar själv i kastrull i rapsolja är bäst, då är det ett jättebra snack. Mikropopcorn innehåller ofta palmolja som inte är nyttigt", säger dietisten Sofia Antonsson.


Läs också: Popcorn – nyttigare än grönsaker och frukt


För högt GI? – ät dem utan skal. Dessutom håller potatis dig mätt länge. Foto: Colourbox

6. Potatis

Ryktet: Är onyttigt för att det har högt GI-värde.

När GI-metoden slog igenom i början 2000-talet så valde många bort potatisarna eftersom de har ett relativt högt GI-värde. GI står för glykemiskt index och är ett mått på hur snabbt ett livsmedel höjer blodsockret. Men de kära knölarna har flera fördelar, de innehåller till exempel mycket B6-vitamin. Och det är skillnad på potatis och potatis. Till exempel har både färskpotatis och kokt, kall potatis något lägre GI-värde. Det gäller även om potatisen värms upp igen. Potatis är också glutenfritt och mättar bra.


Fredrik: "Potatis har faktiskt hög halt av antioxidanter, speciellt om man äter dem med skal. Då har de också lägre GI jämfört med om du äter dem utan skal. Man kan jämföra hur mättande olika råvaror är genom att mäta mättnad när man äter så mycket som motsvarar 240 kalorier av varan. I den jämförelsen fick potatis högstpoäng och mättade alltså bäst", säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.


Läs också: Så håller du dig mätt länge!


Foto: Colourbox

7. Kaffe

Ryktet: Höjer blodtrycket och bidrar till hjärt-kärlsjukdom.

Tidigare ansågs kaffe kunde höja blodtrycket och därmed bidra till hjärtkärlsjukdom. Men nyare forskning har visat att det inte stämmer. I motsats har kaffe visat sig ha bra egenskaper, till exempel kan kaffedrickande förbättra minnet, ge en minskad risk för Parkinsons sjukdom, typ 2 diabetes, och kan eventuellt ha en skyddande effekt mot vissa cancerformer. Det kan också ha positiva effekter på din förbränning.


Fredrik: "Två bra ämnen i kaffe är koffein och klorgensyra. Koffein ökar leverns energiförbrukning och hjälper till att frigöra fett från fettcellerna. Klorgensyra fördröjer upptaget av glukos från tunntarmen, vilket ger långsammare blodsockerhöjning och mindre insulinpåslag. Svart bryggkaffe är bäst, eventuellt med en skvätt mjölk i", säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.


Läs också: Så många koppar kaffe om dagen minskar risken för hjärtsjukdomar


För mycket ägg ger högt kolesterol. Eller? Foto: Colourbox

8. Ägg

Ryktet: Innehåller kolesterol som höjer ditt kolesterol.

Ägg var verkligen tabu att äta om man hade förhöjt kolesterol på 1980-talet. Åtminstone den feta gulan som innehåller kolesterol. Men nyare forskning har visat att det inte är kolesterol som vi äter som höjer kroppens kolesterol. Dessutom vet man att det är skillnad på olika sorters kolesterol, det goda kolesterolet, HDL, är till och med bra för oss. Ägg innehåller också vitaminer, mineraler och aminosyror, därför är det extra nyttigt.


Sofia: "Ägg är världens bästa livsmedel. Det innehåller mycket protein och är fullpackat med bra näring", säger dietisten Sofia Antonsson.


Nyttiga chips – de finns faktiskt! Foto: Dmitry Shabanov

9. Chips

Ryktet: Innehåller akrylamid, dåliga fetter och massa onyttig stärkelse.

Ja, vanliga potatischips är en kaloribomb som i många fall innehåller oljor av låg kvalitet, som palmolja, och massa snabba kolhydrater. Speciellt tillsammans med en läsk så bidrar chipsen definitivt till övervikt och en dålig hälsa. Sedan akrylamidlarmet 2002 har branschen jobbat med att få ner halterna och hävdar att de har blivit lägre. En undersökning från 2014 visade dock att halterna av akrylamid ofta fortfarande är höga.

Men det finns faktiskt allt fler nyttigare chips på marknaden! Som chips på bönor, grönkål eller rotfrukten kassava. Vill du ha fettsnålare chips finns det ugnsbakade varianter.


Fredrik: "Nya, moderna chips som bönchips med rapsolja är mycket bättre än traditionella chips. Chips kan faktiskt vara okej om de är gjorda av bra råvaror. Om de dessutom ugnsbakas så är de ännu bättre, då behålls mer näring och de innehåller inte akrylamid", säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + produkter från The Body Shop Olive. Köp nu!