9 hälsovanor att sno - från hela världen

Nyttigt "kaffe" från växtriket, massage och gurkvatten. Det finns en hel del vi kan lära oss av hälsosamma vanor i andra länder för att öka våra chanser att må så bra som möjligt.

Så ta till dig tipsen och möt deppen som en starkare person.

Citronvatten gör det lite mer spännande. Foto: Rafal Strzechowski

1. Pimpar sitt vatten

 

Vi strävar nog alla efter att leva så hälsosamt som möjligt. Ett liv med mindre stress och så många ljusa stunder som möjligt. En tillvaro i fysisk och psykisk balans helt enkelt. 

I den här strävan vore det dumt att inte ta hjälp av varandra, länder emellan. Vi kan ha kommit på något här i Sverige som kan vara en positiv lärdom för någon annan – och på samma sätt kan vi lära oss av framgångsrika livsstilar i andra länder. 

Den amerikanska hälsotidningen Prevention vände sig till experter runtom i världen för att ta del av deras bästa metoder för ett mer hälsosamt liv. Här är nio tips som kan göra dig både friskare och lyckligare. 

 

Kvinnorna i Mexiko har sina egna knep för att få i sig tillräckligt mycket vatten. De gör helt enkelt vattnet lite godare och mer spännande att dricka. För att åstadkomma detta tillsätter de exempelvis färsk frukt, grönsaker eller örter i kallt vatten. Till de populäraste smakerna hör gurka, citron, hibiskus och kokos. 

Enligt Yvonne Trevino Hayek, mexikansk näringsfysiolog och elitlöpare, blir de här uppfriskande vattendrinkarna ett hälsosamt alternativ till kaloririka drycker. Dessutom får man i sig extra vitaminer, mineraler och antioxidanter. 

 

Prioritera familj och fritid. Foto: Doral Chenoweth Iii

2. Livet framför jobbet

 

Många vet om att det är viktigt att hitta en vettig balans i livet, där inte jobbet tar över för mycket. Det finns exempelvis flera studier som visar att ledighet kan förbättra både vår mentala och fysiska hälsa. 

Jacqueline Mooney, redaktör för Preventions australiska upplaga, berättar att just "balans" är det hetaste ordet bland kvinnor i Australien just nu. Allt fler strävar efter att prioritera regelbundna semestrar och sociala aktiviteter. 

– Vi älskar att komma i väg på en weekendresa! Med så många fantastiska omgivningar är det lätt att hitta ett uppfriskande ombyte för att vila kropp och sinne, säger hon. 

 

Låt cykeln bli en del av vardagen. Foto: Ron Chapple

3. Cykel som färdmedel

 

Vissa tar buss, bil eller tunnelbana – andra cyklar. Överallt. Bland holländska kvinnor är cykeln det främsta färdmedlet när de ska ta sig någonstans. 

Enligt den holländska näringsfysiologen Yneke Vocking handlar det inte om att träna, utan det är helt enkelt så man tar sig från punkt a till b. Många fäster en trälåda på cykeln för att smidigt kunna frakta hem matvaror. På så vis blir det en del av vardagen att röra på sig och inget man behöver planera in utöver allt annat man ska göra. 

Forskare har kunnat visa ett samband mellan utbredningen av fetma och just hur aktiv man är när man tar sig fram. Människor i mindre länder tenderar att i större utsträckning cykla eller gå när de ska någonstans. 

 

Låt grönsaken bli huvudrätten. Foto: Nils Petter Nilsson

4. Grönsaker är huvudrätten

 

De flesta av oss är medvetna om att grönsaker gör gott för hälsan. För den som tvekar finns bland annat flera studier som visar att kost från växtriket hjälper dig att behålla hälsan när du bli äldre. 

Enligt Elena Paravantes, matredaktör på Preventions grekiska upplaga, har Grekland världens största konsumtion av grönsaker. 

– Huvudrätter baserade på grönsaker är en viktig del av en hälsosam grekisk kvinnas kost, säger hon. 

En ny studie, som publicerats i American Journal of Clinical Nutrition, visar att hälsosam vegetarisk kost innehåller mer av flera viktiga näringsämnen, exempelvis magnesium och kalium.

 

Gör som thailändarna, unna dig en massage! Foto: Colourbox

5. Regelbunden massage

 

Många unnar sig att boka en massagetid när det verkligen krisar och kroppen säger ifrån ordentligt. Eller så kanske det är något man har fått i present och får njuta av som en extra guldkant på tillvaron. 

Men i Thailand har man en annan hållning till det här med massage. Enligt Nitra Kitayakara, författare till populära böcker om yoga och mindfulness, tror thailändska kvinnor starkt på att regelbunden massage är en viktig del i att hålla sig frisk. 

Flera studier stärker den åsikten genom att visa att thailändsk massage kan förbättra vår fysiska kondition, genom att exempelvis göra oss mer flexibla, smidiga och starka. 

 

Byt ut kaffet. Foto: Juan Nel

6. Byter ut kaffet

 

För många är kaffe en viktig del i att hålla i gång under dagarna. Vi börjar gärna med en kopp på morgonen för att sedan fylla på med jämna mellanrum. Men det kan finnas mer hälsosamma vägar för att komma åt det uppiggande koffeinet. 

Bladen på växten yerba mate, som växer vilt i Sydamerika, innehåller koffein och används i en teliknande dryck. Studier har visat att drycken bland annat kan förbättra vår benhälsa och motverka sjukdomar. I många sydamerikanska länder är drycken populärare än både kaffe och te. 

Hälsojournalisten Agata Szekely från Argentina berättar att hon dricker yerba mate varje morgon, vilket får henne att vakna till. Hon tycker också om att dricka det för att undvika dåsighet på eftermiddagen och för att komma i gång innan ett sent träningspass på kvällen. 

 

Att ha ett socialt liv gör gott för hälsan. Foto: Erik Reis

7. Prioriterar vänner 

 

De som prioriterar sitt sociala liv tenderar att må bättre. Och här får svenska kvinnor gott betyg. Enligt näringsfysiologen Emma Lindblom slappnar svenska kvinnor av och stressar ner när de tar sig tid att träffa sina vänner över en fika. 

Det är också en typisk svensk rutin att ta en fika på arbetsplatsen runt klockan tre på eftermiddagen, vilket hyllas som ett bra sätt att få in en naturlig paus under dagen. Och en fika är inte att ta en kaffe vid skrivbordet utan ska innehålla en stund för att socialisera med vänner eller kolleger. 

Flera studier har visat att kvinnor som har ett bra socialt liv också är lyckligare och mer hälsosamma överlag. En ny studie, publicerad i Perspectives on Psychological Science, visar dessutom sann vänskap hjälper oss att leva längre. 

 

I Brasilien ses frukt som en bra energikälla. Foto: Jessmine - Fotolia

8. Äter mycket frukt

 

Ibland får vi höra att det är sunt att skära ner på intaget av frukt, eftersom frukten också innehåller socker. Men att undvika det naturliga sockret i frukten låter helt galet för många. 

Den brasilianska hälsojournalisten Andrea Estevam är en av dem. Hon äter frukt till nästan varje måltid och enligt henne är frukt absolut ingenting som brasilianska kvinnor är det minska rädda av. 

De väljer i stället att se det naturliga sockret som en bra energikälla för att kunna träna och utföra sina dagliga aktiviteter. 

 

Gör som i Indien och ta hjälp av en guru. Foto: George Kraychyk

9. Pratar med en guru

 

När vi pratar om hälsa handlar det lika mycket om hur vi mår psykiskt som fysiskt. Och bland indiska kvinnor har det blivit allt vanligare att vända sig till en personlig guru för vägledning och stöd i livet. 

Enligt Sanghamitra Chakraborty, redaktör för Preventions indiska upplaga, fick indiska kvinnor tidigare lära sig att alltid sätta andras behov framför sina egna. Men nu börjar det här alltså att förändras. Att få vägledning i sin egen mentala hälsa ingår numera i en hälsosam indisk livsstil. 

Den här typen av andliga gurus är inte lika vanliga i alla delar av världen, men man skulle också kunna jämföra deras funktion med exempelvis en terapeut eller hälsocoach. Någon som finns där som stöd och kan erbjuda vägledning. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + duscholja från L´Occitane & necessär. Köp nu!