Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Hälsa

Publicerad 12 okt 2019 19:00

8 vanliga tecken på att du håller på att svimma

Att svimma är ofta ofarligt.

Att svimma är ofta ofarligt.

Foto: Shutterstock / Antonioguillem - stock.adobe.com

På väg att svimma? Här är tecknen att hålla utkik efter och metoderna för slippa gå i backen.

Dessutom: Så agerar du om ett barn svimmar.

Oftast är det helt ofarligt att svimma och uppåt 35 procent kommer drabbas någon gång i livet, enligt sajten Healthy.

En svimning innebär ett plötsligt och ofta kort förlorande av medvetandet till följd av otillräcklig blodtillförsel till hjärnan. Det kan bland annat inträffa när du får blodtrycksfall, exempelvis efter att ha rest dig hastigt.

Enligt Netdoktor kan det också utlösas av en obehaglig upplevelse eller stark känsla, som att se blod eller hamna i en pressad situation.

I vissa, mer allvarliga fall, kan det handla om hjärtrytmrubbningar, arytmi. Pumpar hjärtat för snabbt (takykardi) kan det hända att du inte får tillräckligt med blod mellan slagen – vilket kan leda till svimning, skriver Riksförbundet HjärtLung. Pumpar hjärtat för långsamt (bradykardi) kan uppehållen i hjärtrytmen bli så långa att man svimmar, skriver Hjärtlungfonden

Tecken på att du håller på att svimma

1. Du känner dig yr

Du har säkert rest dig upp någon gång och känt hur huvudet börjar snurra i några sekunder innan du återfår fattningen. Det innebär att du upplevt en mikroversion av en svimning, även om du inte hinner förlora medvetandet. 

– När du ligger ner är blodet jämt fördelat i kroppen och när du ställer dig upp faller blodet på grund av gravitationen, säger hjärtläkaren Julian Stewart till Healthy.

Det innebär i praktiken att blodet rör sig bort från hjärnan, ditt blodtryck faller och du upplever dig svimfärdig.

LÄS OCKSÅ: 6 orsaker till att du plötsligt känner dig yr 

2. Du ser prickar framför ögonen

Ögonen kan vara det första som avslöjar att du håller på att svimma. Enligt Healthy beror detta på att blodkärlen i ögonen är först att kollapsa när blodet rusar bort från hjärnan. Om du ser prickar eller ”stjärnor” bör du lägga dig ner igen eller sätta huvudet mellan knäna för att blodflödet ska återvända till huvudet.

3. Du börjar hyperventilera

Mindre blod innebär mindre syre. Kroppen svarar därför med att försöka få in mer luft till hjärnan. Om du börjar hyperventilera samtidigt som du är svimfärdig: Sätt eller lägg dig ner och slut dina ögon samtidigt som du placerar en hand på magen. Fokusera på långa, djupa andetag. Dra in med näsan och släpp ut luften med munnen.

LÄS OCKSÅ: Lågt blodtryck? Därför får du blodtrycksfall 

4. Det sticker i läppar eller fingertoppar

Enligt sajten Healthy kan hyperventilering innan ett svimanfall göra så att kalciumniåverna i blodet sjunker plötsligt. Kroppsdelar, i synnerhet fingertoppar och läppar, kan drabbas av en stickande känsla.

Lösgör ett eventuellt bälte eller skjortkrage som kan kännas trångt och sätt dig ner så att dina luftvägar känns öppna och blodet kan cirkulera.

Foto: Shutterstock

5. Du kallsvettas

Att bli kallsvettig samtidigt som du känner dig svimfärdig är vanligt. Ni vet den där heta känslan som forsar genom kroppen trots att du inte är varm i övrigt. Det du i själva verket känner kan vara det ökade blodflöde som hostar i gång för att kompensera bristen på både blod och syre i hjärnan.

6. Du får tunnelseende

Om du drabbas av tunnelseende är det ett tecken på att ditt blodtryck rasat, vilket i sin tur kan göra dig svimfärdig. Julian Stewarts råd är att inte försöka blinka bort symtomen. Hitta i stället en stol och sätt dig eller lägg dig ner.

7. Du blir illamående

Både stress, ångest och oro kan trigga ett illamående, så kopplingen till svimning är inte särskilt långsökt. Enligt Healthy kan även vätskebrist leda till både illamående och svimning.

LÄS OCKSÅ: Därför blir du illamående av ångest och stress 

8. Du är blek

När blodtrycket faller blir du lätt blek, detta eftersom blodet inte når hela vägen ut i huden. Den kan till och med ta en lätt blå ton.

Då ska du söka vård

Enligt 1177 Vårdguiden är det alltid bra att kontakta en vårdcentral om du svimmat, detta för att utesluta bakomliggande sjukdom.

Om någon svimmar trots att personen sitter eller ligger ner eller svimmar under ansträngning bör du genast uppsöka vård.

Sajten Netdoktor rekommenderar också att akutvård söks om:

Om du svimmar plötsligt utan förvarning.

Om du drabbas av kraftig hjärtklappning eller oregelbunden eller mycket långsam hjärtrytm vid svimning.

Om du drabbas av kramper under svimningen.

Om du är avsvimmad i mer än två minuter.

Om det tar lång tid att återhämta dig efter att du har svimmat. Som att du somnar eller är förvirrad under en längre period. Att vara trött och medtagen strax efter svimningen är däremot inget konstigt.

Så agerar du om du håller på att svimma

Om du känner dig svimfärdig är det alltid bäst att lägga dig ner, så blodet kan rinna tillbaka till huvudet. Om detta inte är möjligt kan du testa att sätta dig på huk, med huvudet mellan knäna. 

Om du har lätt för att svimma är det bra att vara uppmärksam på vilka situationer som kan utlösa ett anfall. Har du lågt blodtryck bör du exempelvis alltid resa dig med försiktighet.

LÄS OCKSÅ: Vanliga barnsjukdomar: Så skiljer du på farliga och ofarliga symtom 

Barn som svimmar – så ska du agera

Att barn svimmar är också relativt vanligt och precis som hos vuxna handlar det ofta om blodtrycksfall, exempelvis att barnet reser sig för fort. 

Enligt 1177 Vårdguiden kan barn också svimma om hen upplever något läskigt eller drabbas av svår smärta. När små barn blir arga eller ledsna händer det att de håller andan vilket kan leda till svimning.

I ovanliga fall kan det tyda på sjukdom, precis som hos vuxna kan det handla om ett hjärtfel.

Både vuxna och barn kan vara svåra att väcka när de svimmat av, men medvetslösheten är ofta kort.

Här är några tips om ditt barn har svimmat:

Håll koll på andning och kontrollera puls.

Se till att barnets luftvägar är fria.

Se till att inte kläder stramar åt halsen.

Placera benen högre än kroppen.

Låt barnet vakna i sin egen takt.

Lämna inte barnet ensam.