Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 13 maj 2019 19:13

8 sätt att minska risken för stroke

Vardagsmotion är viktigt för att förebygga stroke – ta trapporna i stället för hissen och försök att inte sitta för mycket.

Vardagsmotion är viktigt för att förebygga stroke – ta trapporna i stället för hissen och försök att inte sitta för mycket.

Foto: Shutterstock

Stroke är en av de vanligaste folksjukdomarna i Sverige – och det är inte bara äldre personer som får det. 

Hälsoliv listar åtta saker du kan göra för att minska risken att drabbas av en hjärninfarkt eller hjärnblödning. 

Stroke är en av de största folksjukdomarna vi har. Det är ett samlingsnamn för hjärninfarkt och hjärnblödning, som tillsammans drabbar runt 28 000 svenskar om året. Slår man ut det över tid kan man säga att en person insjuknar var 17:e minut. 

När vi blir äldre ökar risken för stroke, men sanningen är att man kan drabbas när som helst i livet. I Sverige är 20 procent av de som får stroke under 65 år. 

Symtom på stroke

En stroke inträffar när blodflödet till en del av hjärnan blockeras och hjärncellerna får syrebrist. Den som drabbas upplever att minne och talförmåga försvinner, domningar i ansiktet och svårigheter att röra sig är också vanligt.

Oftast är det högt blodtryck som ligger bakom, men även förmaksflimmer, höga blodfetter, diabetes och rökning ökar risken.

Inspirerade av Prevention listar vi några sätt att förebygga stroke.

1. Kolla ditt blodtryck med jämna mellanrum

Eftersom högt blodtryck är en av de främsta orsakerna till stroke är det viktigt att kolla upp det hos läkaren då och då. Det går också att mäta blodtrycket hemma, så länge du använder en mätare som är godkänd och kalibrerad. De kostar en slant men går att köpa på apoteket. Om man har ett normalt blodtryck räcker det att kolla vartannat år ungefär. Om man har ett förhöjt blodtryck eller anlag för hjärt- och kärlsjukdomar bör man kolla blodtrycket oftare. 

2. Ät hjärtvänlig mat

Hjärtvänlig mat är antiinflammatorisk mat, som mörkgröna bladgrönsaker och bär. Men också mat som är rik på omega 3-fetter, som avokado, nötter, frön och fisk. När det kommer till fisk finns det forskning som pekar på att man ska välja magrare sorter som torsk och sej framför fet fisk. Fet fisk är rikare på omega 3 som sänker blodtrycket, men också mer rika på salt, vilket kan förta effekten.

Foto: sushytska - Fotolia

LÄS MER: Sju symtom på stroke – som många struntar i

3. Kalium spelar roll

Att fylla tallriken med kaliumrik mat är också betydande för hjärthälsan. Kalium bidrar nämligen till att reglera vatten- och saltbalansen i kroppen. Flera studier visar att personer som äter mat rik på kalium och samtidigt minskar på sitt saltintag har mindre risk att få stroke. Kalium går att få i sig genom i princip alla livsmedel men vill man öka intaget kan man satsa på att äta mer sötpotatis, bönor, linser, fikon och banan.

4. Rör på dig

Det är inte en nyhet att stillasittande ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och i dag lever många svenskar ett liv där man sitter ner mer än åtta timmar om dagen. Vill man förebygga allvarliga sjukdomstillstånd, däribland stroke, är motion ett måste i vardagen. Det betyder inte att man måste svida om och köra ett svettigt pass på gymmet varje dag – 30 minuters rask promenad gör stor skillnad. Huvudsaken är att träningen är pulshöjande.  

LÄS OCKSÅ: Enkla schemat: Promenera dig i form på fyra veckor

5. Skär ner på natrium

Charkuterier, bröd, färdigmat och matvaror med väldigt lång hållbarhet har gemensamt att de innehåller stora mängder natrium, det vill säga salt. Och som om det inte vore nog är svenskar inte direkt lätta på handen när man ristar saltkaret. Natrium är förvisso viktigt men för stora mängder kan höja blodtrycket. Minska på saltet genom att att välja nyckelhålsmärkta varor i affären, laga så mycket som möjligt från grunden och krydda mer med smakberikare som citron, chili och vitlök.

6. Sluta röka

De giftiga kemikalierna i cigarettröken bidrar till plackbildning i artärerna. Placken gör blodkärlen mindre, vilket gör det svårare för det syrerika blodet att ta sig fram på vissa ställen i kroppen, däribland hjärtat. 

Foto: Shutterstock

LÄS OCKSÅ: 7 tydliga tecken på att du har brist på kalium 

7. Kolla alternativen till p-piller

Att p-piller orsaka blodproppar i venerna är välkänt, men studier pekar på att vissa p-piller också kan öka risken för stroke. I en dansk befolkningsstudie från 2012 såg forskare att så kallade högdospiller, med 30-40 mikrogram östrogen, kan öka risken med 30 till 130 procent beroende på vilken typ av gestagen de kombinerades med. Samma sak gällde vaginalring och p-plåster. Däremot ansågs minipiller, med bara gestagen, vara säkra. 

8. Prata med läkaren om HRT

Av samma anledning bör kvinnor som i samband med perimenopausen vill genomgå hormonersättningsterapi, HRT, med östrogen ta sin strokerisk i beaktning.

– Förhållandet mellan HRT och stroke är komplext. Vissa studier visar på en ökad risk medan andra inte visar på några skillnader, säger Jennifer Haythe, kardiolog, till Prevention och råder till att prata igenom riskerna med sin läkare.

LÄS MER: Deppig, svettig och trött? Du kan ha hamnat i perimenopausen