Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa halsoliv i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

8 sätt att minska ditt mobilanvändande

Brukar du skoja om att du är beroende av din mobil?

Då är det kanske dags att sluta skylla på luren och ta en närmare titt på den som håller i den.

- Din telefon kan bli ett kognitivt tuggummi, säger professor Martin Ingvar.

Vill du dra ner på ditt mobilanvändande?

Här är den danska psykologen Anders Colding-Jørgensens råd.

1. Det är du som bestämmer. Sätt gränser för ditt eget nätanvändande. Ät frukost och klä på dig innan du kollar av världen utanför, säg hej då till världen en ordentlig stund före läggdags.

2. Ta bort de sociala medierna från din telefon. Kolla i stället från din dator. Det gör att du inte frestas att gå in och kolla flödena lika ofta - och gör det krångligare för dig att dela med dig av allt som händer i din vardag. Lev i stället för att dela livet med världen.

3. Plocka bort e-posten också. Då blir det lättare att låta bli att gratisjobba på kvällar och helger.

4. Gör färre uppdateringar - och delta i färre onlinesamtal.

5. Köp en väckarklocka (eller sätt i ett nytt batteri i din gamla.) Flytta ut mobilen ur sovrummet en gång för alla.

6. Fokusera. Gör en sak i sänder. När du tittar på din telefon - gör inget annat samtidigt. När du ser på film, titta på filmen. När du pratar med någon, lägg undan din telefon.

7. Ta digitala pauser. När det kommer gäster, när du reser bort en helg, när du firar söndag i pyjamas.

8. Stäng av pusharna på din telefon. Då kan du gå och kolla på luren när det passar dig i stället för att den ligger och pockar på din uppmärksamhet.

Källa: Go Aften Danmark, danska TV 2.

Fem tecken på mobilberoende

Du vet att du är mobilberoende när... du åker utomlands eller till fjällen där du inte har någon täckning i mobilen men trots det måste kolla den mest hela tiden.

du har rest fyra mil till jobbet, upptäcker att du glömt mobilen hemma och vänder för att hämta den.

kontrollerandet eller surfandet även sker på natten. Du har mobilen i sängen och vaknar flera gånger för att se om det hänt något.

du träffar dina vänner och i stället för att prata med varandra chattar ni i mobilen.

du inte har telefonen i fickan, men trots det känner vibrationer för sms eller samtal som att den skulle vara där.

(TT)

Enligt en undersökning som kom förra året kollar vi våra mobiler i genomsnitt 150 gånger per dag - mer än tio gånger i timmen.

Utanför Kolmården finns det ett behandlingscentrum för nätmissbrukare, och mängden spelmissbrukare ökar.

Mobilen är en flyktbeteende

Enligt en amerikansk undersökning ökar sms:ande vid ratten olycksrisken 23 gånger. Ändå skickar vi sms fast vi kör och trots att vi borde veta bättre. David Greenfield, vid centrat för internet and teknologiberoende i Connecticut, beskriver i Business insider beteendet som en del av ett större nätberoende, där alla sorters nätanvändning ingår - sociala medier, surf, spel, dejting.

Psykoterapeuten Nancy Colier kallar i nättidningen the Fix mobilanvändningen för ett flyktbeteende.

- Du distraherar dig från där du befinner dig. Vi använder telefonen för att känna mening - men i slutändan känner vi bara större tomhet, säger hon till tidningen.

Professor Martin Ingvar vid Karolinska institutet är inte särskilt bekymrad över att våra hjärnor ska bli beroende av telefonen:

- Det är ett socialt mönsterberoende, sådant dyker upp från tid till annan. Ett tag pratade man om bilberoende, sen sms-beroende och nu telefonberoende. Jag är inte så jätteimponerad av teoribildningen.

Allt går att missbruka

– Allt du gör högintensivt under lång tid påverkar din hjärna, säger han.

Och eftersom många använder mobilen och många slås av tanken på hur meningsfullt det är att ägna timmar av sin dag åt telefonen är folk intresserade av frågan.

– Telefonen är ett instrument som inte blir lika trött på dig som dina kompisar blir, konstaterar han.

Det är inte telefonen i sig som gör en person beroende, däremot kan man missbruka allt här i världen och om man ersätter övriga livet med sin telefon - och själv upplever det som ett problem - kan det finnas skäl att ta en titt på sitt eget beteende.

Den danska psykologen Anders Colding-Jørgensen har blivit en flitigt anlitad föreläsare för personer som vill göra en förändring av sina sociala medie-vanor. Här listar vi hans bästa råd.