Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 31 jan 2019 19:00

8 saker du kan göra nu för klimatet och din hälsa

Hur eftertänksam är du när du handlar mat? Livsmedlen vi väljer påverkar klimatet olika mycket.

Hur eftertänksam är du när du handlar mat? Livsmedlen vi väljer påverkar klimatet olika mycket.

Foto: Shutterstock

Känner du också klimatångest men vet inte i vilken ände du ska börja?

Då har vi moroten du behöver. Klimattänk har nämligen stark koppling till hur du själv mår.

Här är åtta bra sätt att slå två flugor i en smäll och stärka både jorden och din egen hälsa

1. Ät mindre rött kött

Klimatet: Kött, och andra animalier, har en stor miljöpåverkan, bland annat har FN uppmanat människor att byta till en animaliefri kost då det förhållande vi har till mat i dag inte är hållbart för jorden. Och vi svenskar äter dessutom dubbelt så mycket kött  som genomsnittet i världen. Enligt forskarna kan man genom att välja en växtbaserad kost spara 0,8 ton av koldioxidekvivalenter per år. 

Hälsan: Även om du inte vill sluta konsumera kött helt kan det vara bra att se över hur mycket kött du äter, både för miljön och din hälsas skull, ett för högt intag av rött kött ökar nämligen risken för både cancer och hjärt- och kärlsjukdomar.

KÖP: Just nu är det rabatt på ekologiska juicer på bag-in-box hos Happy Green

(ANNONS/EXTERN LÄNK)

2. Promenera eller cykla kortare sträckor i stället för att ta bilen

Klimatet: Även om det i dag finns eldrivna fordon och i praktiken går att tillverka biodrivmedel på ett hållbart sätt är bilar en stor klimatbov. Genom att välja att gå och cykla kortare sträckor undviker du onödiga utsläpp. Du kan också välja att åka med kollektivtrafiken eller samåka med andra.

Hälsan: Hälften av alla bilresor vi gör är kortare än fem kilometer, särskilt i tätorter. Ett helt rimligt gångavstånd, eller hur? Du kan se det som din dagliga motion, rekommendationen är att gå minst 10 000 steg om dagen.

3. Konsumera mindre

Klimatet: Hållbara konsumtion, vad är det? Våra shoppingsvanor har stor inverkan på klimatet, men det finns sätt att göra avtrycket mindre. Gör genomtänkta köp, välj second hand, gå efter miljömärkningar och köp dyrt om du har råd. Inte för att dyrt alltid är av högre kvalitet än billigt, utan för att det är ett sätt att låsa pengar som du annars hade lagt på onödig konsumtion.

Hälsan: Planerade och genomtänkta köp ger bättre ekonomi som ger mindre ekonomisk stress. Negativ stress kan påverka din hälsa och orsaka flera både fysiska och psykiska problem.

4. Handla och ät mer vegetariskt och efter säsong

Foto: Shutterstock

Klimatet: Fundera – var har din mat producerats och hur miljövänlig är den? I dag vet vi att kött- och mejeriprodukter gör ett stort klimatavtryck, men att vara miljövänlig handlar inte bara om att välja mer grönt. Man kan också minska sitt klimatavtryck genom att köpa närproducerat, ekologiskt och efter säsong. 

Enligt en ny rapport av The Lancet och stiftelsen EAT måste vi äta tio gånger så mycket linser och bönor som vi gör i dag.

Hälsan: Att äta efter säsong gör troligen att du äter mer grönt som är lokalproducerat. Om du dessutom vill lägga till med nyttigare vanor är det här ett utmärkt tillfälle. Att handla klimatsmart innebär nämligen att göra planerade inköp, inte bara i det du är sugen på i korgen. Dessutom innehåller grön mat mer fibrer, och forskning visar att mycket fibrer minskar risken för att dö i förtid.

LÄS OCKSÅ: Det här händer i kroppen är du slutar med kött

5. Färre solresor – mer semestra ”hemma”

Klimatet: Genom att undvika transatlantiska flygresor kan man spara 1,6 ton koldioxidekvivalenter per tur- och returresa. 

Hälsan: Solen kan vara fantastisk men också skadlig om man inte är försiktig. Kanske det blir en vandring i fantastiska svenska fjäll i stället för en latare semester i en solstol vilket gör underverk för hälsan. Att vistas i natur är dessutom bevisat hälsosamt på grund av läkande effekt mot stress

6. Stressa mindre

Klimatet: Är vi stressade tar vi fler ogenomtänkta beslut – vi tar bilen dit vi ska fast vi egentligen inte behöver, vi har inte ork eller tid och köper därför mat som är sämre för miljön än att planera för att laga en vegetarisk middag, vi konsumerar ogenomtänkt – kanske för att dämpa symtom på stress som får oss att må dåligt. Eller så känner vi att det enda som kan få oss att må bra är att flyga långt bort till sol, värme och vila. 

Hälsan: Allt detta är ogynnsamt för vår hälsa. Snabbmat, stillasittande och onödig konsumtion. Att ta hjälp och få kontroll över sitt välmående är alltså både bra för dig och för jorden.

LÄS MER: Så slår klimatförändringarna mot vår hälsa

7. Dämpa din klimatångest – gör något tillsammans med andra

Klimatet: Inse att du kan göra något - även om det är något litet. Det kan också inspirera andra i din närhet och ge ringar på vattnet. Det kan vara att anordna en loppmarknad, klädbytardagar eller att samåka. 

Hälsan: Genom att göra något och inspirera andra kan du dämpa din klimatångest och därmed må lite bättre – kanske till och med få bättre samhörighet med andra. Att vara social är livsviktigt för din hälsa.

8. Fimpa ciggen

Klimatet: Om man mäter utsläppen av världens totala tobakskonsumtion motsvarar det i koldioxidekvivalenter tre miljoner transatlantiska resor med flyg, rapporterar Läkartidningen. Dessutom är en av de största bovarna när det kommer till nedskräpning i Europa cigarettfimpar. Det är vanligare än både godispapper och plastflaskor. 

Hälsan: Det är en no-brainer att rökning är dåligt för hälsan, men visste du att kroppen är fantastisk när det kommer till att återhämta sig? Redan efter några timmar efter att du fimpat har syrehalten i blodet börjat återgå till det normala. Efter ett år utan cigaretterna har risken för hjärtinfarkt halverats!