Det är stor skillnad på popcorn och chips!
Kokosolja är visserligen väldigt fett, men innehåller också en massa nyttigheter.
1 AV 2
Det är stor skillnad på popcorn och chips!
Foto: Adam Gault
2 AV 2
Kokosolja är visserligen väldigt fett, men innehåller också en massa nyttigheter.
Foto: Thinkstock

8 onyttiga livsmedel – som faktiskt gör gott

En macka med jordnötssmör till frukost – och en skål med popcorn framför tv:n

Nu behöver du inte längre få dåligt samvete när du gottar dig under helgen. Flera av de livsmedel som tidigare ansågs onyttiga är i själva verket helt okej.

Här listar vi åtta godsaker som din kropp faktiskt mår bra av.

Hör du dem till som sätter likhetstecken mellan popcorn och chips – och aldrig skulle äta en potatis, av rädsla för att gå upp i vikt? Som skrattar rått åt Elvis Presleys jordnötssmörmackor – och köper hem lightvarianter av mjölk och yoghurt?

Ta några djupa andetag och glädjeskutt, för nu behöver du inte kontrollera dig mer. Flera studier från de senaste åren visar nämligen att fett inte alls är så farligt som man trott.

Snarare är det socker och andra tillsatser i maten som vi bör se upp med, menar en del experter. Med andra ord processade och raffinerade livsmedel, i motsats till naturliga.

Istället bör vi sträva efter att så ofta som möjligt välja vanlig och ren mat, som inte blivit reducerad på fett och andra näringsämnen. För att livsmedlen ska fortsätta smaka gott kompenseras ofta borttaget av kalorier med mindre nyttiga ingredienser.

Enligt den brittiska näringsfysiologen och kokboksförfattaren Sarah Flower är det dessa tillsatsämnen snarare än fettinnehållet som gör oss sjuka och överviktiga:

– Ignorera alla lågkalori-, smal- och lättprodukter och satsa i stället på en kost med mycket fullkorn och riktig mat.

För nyhetssajten Mail Online nämner hon ett antal livsmedel som tidigare varit utskällda och bannlysta, men som tvärtom kan vara bra för oss, i måttliga mängder.

Här listar vi åtta av dem:

Salta maten själv laga maten från grunden. Foto: Colourbox

1. Salt

De flesta kostrådgivare är överens om att vi överlag äter för mycket salt. Men det har i hög grad att göra med vår konsumtion av processade och översaltade livsmedel. Om vi lagar vår egen mat från grunden kommer saltmängden automatiskt att reduceras till rimlig. Salt innehåller natrium, som i måttlig mängd behövs för flera funktioner i kroppen, samt jod, som är viktigt för ämnesomsättningen. Vill man minska intaget av natrium på grund av att det höjer blodtrycket kan man med fördel välja joderat mineralsalt eller örtsalt istället.

Poppa dina egna popcorn så är de faktiskt bra!

2. Popcorn

Låt oss klargöra: hit räknas inte de processade varianter som säljs på många biografer. Eller alternativ som är dränkta i socker eller smör. Dock kan du med gott samvete poppa dina egna majskorn i en kastrull hemma – och smaksätta med bättre kryddor. Popcorn består av 100 procent obearbetat fullkorn och innehåller massor av hälsosamma antioxidanter. Om du absolut vill ha dem söta: testa att riva lite mörk choklad över popcornen när de fortfarande är rykande varma.

Innehåller också mycket nyttigt. Foto: Constantinos - Fotolia

3. Potatis

Stackars potäten har fått mycket skäll i GI- och LCHF-tider, eftersom den höjer blodsockret. Men då glömmer man alla näringsämnen som kompenserar för detta. Potatis innehåller massor av C-vitamin, vitamin B6 och kalium, samt kalcium, magnesium, fosfor och zink. (För lägre GI-värde: testa sötpotatis, som egentligen är en rotfrukt.)

Jordnötter innehåller en massa nyttigt. Foto: Colourbox

4. Jordnötssmör

Ja, det innehåller mycket fett - men bra fetter är inte farligt. Jordnötter är dessutom fulla av protein, magnesium, kalium, vitamin E, antioxidanter och fibrer, som gör din kropp gott. Dock gäller det att hålla koll på alternativen och välja rätt burk. Billiga varianter kan innehålla socker och en massa andra tillsatser. Ingredienslistan ska helst bara rymma jordnötter, eventuellt lite salt.

Kaffe håller hjärnan i trim. Foto: Panthermedia

5. Kaffe

Här gäller det att reglera sin dagliga dos, för det är sant att FÖR mycket kaffe kan lämna oss skakiga med hjärtklappning, samt leda till matsmältningsproblem och gasig mage. Men i lagom mängd har faktiskt kaffe visat sig ha en rad hälsofördelar. Till exempel verkar det kunna påskynda viktminskning, hålla hjärnan i trim och till viss del skydda mot demenssjukdom. Ett par koppar om dagen är inga problem.

Kokosolja ha många användningsområden. Foto: Shutterstock

6. Kokosolja

Ja, det är ett mättat fett, men till skillnad från traditionella sådana består kokosoljan av medellånga fettsyror, som är lösliga i vatten. Kallpressad kokosolja har visat sig ha flera hälsofördelar, tack vare mycket vitaminer och mineraler. Bland annat stärker den immunförsvaret och underlättar viktminskning. Den kan användas som stekfett, smör på mackan, i kaffet eller vid bakning – och för den känslige finns det varianter utan smak.

Fullfet mjölk är nyttigare för dig än lättvarianter. Foto: Colourbox

7. Fullfet mjölk

Sedan 90-talet, då minimjölken lanserades, har vi varit livrädda för den "röda", treprocentiga mjölken. Men det är snarare en ökad konsumtion av snabba kolhydrater än av fett som bidragit till överviktsproblemen, menar kostexperten Sarah Flower. Fullfet mjölk innehåller viktiga näringsämnen och mättar bra. Så var inte rädd för att dricka ett glas till frukosten, så slipper du snackssuget på förmiddagen.

Heja nyttiga bakterier! Foto: Joerg Beuge

8. Yoghurt

Yoghurt har fått mycket skit på sistone, på grund av högt sockerinnehåll. Men ALLA yoghurtsorter är inte proppade med sötningsmedel och andra tillsatser. Undvik lättvarianterna och satsa på fullfet naturell yoghurt – fyraprocentig, grekisk eller turkisk. Den är rik på nyttiga bakterier - och vill du söta kan du med fördel strö på lite färska bär eller skivad frukt.