I rödbettor finns oxalsyra. Något som i väldigt stora mängder kan hämma kroppens upptag av kalcium. Vilket kan vara riskfyllt för personer som är njursjuka.
1 av 2: I rödbettor finns oxalsyra. Något som i väldigt stora mängder kan hämma kroppens upptag av kalcium. Vilket kan vara riskfyllt för personer som är njursjuka. Foto: Shutterstock
Om du äter flera teskedar kanel varje dag kan detta på sikt orsaka leverskador.
2 av 2: Om du äter flera teskedar kanel varje dag kan detta på sikt orsaka leverskador. Foto: Shutterstock

8 nyttiga livsmedel – som du inte ska överdosera

Ja, det kan bli för mycket av det goda.

Vi kan överdosera även hälsosamma livsmedel.

Victoria Lagercrantz

En varierad kost är en nyckel till god hälsa.

Grönsaker, frukt och bär bör vi äta mycket av – bland annat för att de ger oss hälsobringande antioxidanter. Men även dessa har ett optimalt ”fönster” – för lite är negativt för hälsan, men för mycket är inte heller bra.

Här är 8 livsmedel som vi kan överdosera:

1. Kanel

Innehåller ämnet kumarin, och stora doser – flera teskedar kanel om dagen – kan på sikt orsaka leverskador.

2. Mörka bladgrönsaker

Bland det nyttigaste som finns! Innehåller olika typer av alkaloider som stärker vårt immunförsvar – men som i för höga doser kan ge förgiftningssymtom. Men då ska man få i sig enorma mängder.

Variera bland bladen, så riskerar du aldrig för hög dos.

3. Lakrits

Högt blodtryck, minskad sexlust och muskelproblem kan drabba lakritsälskaren.

För män som åt 250 gram saltlakrits om dagen minskade produktionen av testosteron med 44 procent, enligt en italiensk studie. 50 gram om dagen är okej, enligt Livsmedelsverket.

4. Muskot

Innehåller ett amfetaminliknande ämne, och överdrivna mängder kan ge förgiftningssymtom – som huvudvärk, yrsel, illamående och till och med hallucinationer.

5. Stjärnfrukt (carambola), rabarber, rödbetor och spenat

Innehåller oxalsyra som i väldigt stora mängder kan hämma kroppens upptag av kalcium. Riskfyllt för njursjuka.

6. Linfrö

1-2 matskedar hela linfrön per dag är en lagom mängd om man till exempel vill hålla tarmarna i gång.
När de är krossade eller malda ökar mängden cyanid som kommer ut i kroppen avsevärt.

7. Vatten

Överdrivna mängder skapar obalans i kroppens nivåer av kalium och natrium – vilket kan göra oss illamående, trötta, muskelsvaga.

Vi behöver normalt 1,5-2 liter per dygn. Om du kissar några gånger per dag och urinen är ljusgul dricker du lagom.

8. Kaffe

För stora mängder koffein kan ge sömnproblem, huvudvärk, oro, hjärtklappning.

Men för att bli allvarligt förgiftad skulle en vuxen behöva dricka cirka 100 koppar. Högst 400 milligram koffein per dag – cirka fyra koppar – är rådet från EU:s livsmedelsmyndighet EFSA.

 

LÄS OCKSÅ: 7 enkla sätt att äta nyttigt – utan krångel