Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 10 maj 2019 08:00

8 morgonvanor som kan vara sämre än du tror

Vissa morgonvanor tjänar du sannolikt på att vara utan.

Vissa morgonvanor tjänar du sannolikt på att vara utan.

Foto: Shutterstock

Hur du startar din morgon sätter tonen för resten av dagen.

Om du redan hittat den perfekta morgonrutinen är det bara att fortsätta på inslaget spår!

Men om du känner att något är fel finns det några vanor du bör se över. 

1. Du hoppar rakt upp ur sängen när klockan ringer

Grattis! Du är en av några få utvalda som inte har några problem att ta dig upp ur sängen på morgonen. Detta behöver å andra sidan inte vara något positivt.

Enligt psykologen Catherine Jackson kan det utsätta kroppen för onödig stress och öka dina ångestnivåer. Om du känner igen dig i ovanstående symtom; Testa att ligga kvar en stund i sängen och bara vara.

– Det kommer minska din ångest både på morgonen och resten av dagen, säger hon till sajten Bustle.

2. Snoozeknappen är din bästa vän

Detsamma gäller det motsatta. Nej, du behöver inte skynda upp ur sängen, men snooze är å andra sida inte lösningen.

När du somnar om efter en snoozning så ramlar kroppen in i en ny sömncykel vilken avbryts abrupt när klockan ringer igen. Risken är att du känner dig mer groggy och trött genom hela dagen som resultat.

LÄS OCKSÅ: Så drabbas din kropp av att snooza på morgonen 

3. Du kastar dig över telefonen

Börjar du varje morgon med att spana in det senaste på Facebook och Instagram eller rusar rakt in på jobbmejlen?

Onödigt, om du frågar läkaren Kristamarie Collman. På så vis kastas du från sömnens lugna famn rakt in i stress och ångest över alla missade notifikationer och uppdateringar.

– När du vaknar upp, ta några minuter och bara njut av morgonen. Välj en aktivitet som är mer behovsstyrd, säger hon.

Lyssna på lite skön musik, ta en promenad eller meditera i några minuter.

4. Du dricker ett stort glas juice

Frukt är nyttigt så juice måste vara lika nyttigt?

Problemet är bara att när en frukt förvandlas till juice så försvinner de hälsosamma fibrerna. Enligt hälsocoachen Marissa Szabo hjälper nämligen fibrer kroppen att absorbera fruktsockret i en lagom takt, vilket betyder att blodsockret hålls i schack.

– Ren grönsaksjuice är alltid okej att dricka, men det är nästan ingen som gör det. Juicerna vi dricker består mest av äppeljuice eller apelsinjuice. De innehåller vitaminer och nyttigheter till viss del men de innehåller också mycket fruktos, som påverkar både blodfetter och lever negativt. Dessutom försvinner de nyttiga fibrerna från frukten i processen, har dietisten Sofia Antonsson tidigare sagt till Hälsoliv.

Du behöver absolut inte bannlysa juice från frukostbordet men håll nere konsumtionen och satsa på egenpressad juice för att slippa tillsatser.

LÄS OCKSÅ: 6 ”nyttiga” frukostvanor som kan sätta sig runt midjan 

5. Du tar en het dusch

Vi ska inte ljuga. Det kan vara helt fantastiskt att ta en riktigt het dusch. Men frågan är om det gör mer skada än nytta? Hälsoliv har tidigare skrivit om hur kokhett vatten kan ställa till det för kroppen. För det första är det negativt för hudens naturliga oljor och kan bidra till inflammation. Huden blir torrare och mer känslig som resultat.

LÄS OCKSÅ: Älskar du att duscha varmt? 5 skäl till att sluta genast 

6. Du tvättar ALLTID håret

När vi ändå är inne i duschen bör vi kanske nämna att ditt hår sannolikt inte behöver tvättas varje dag. Beroende på din hårtyp kan det vara bättre att vänta några dagar mellan schamponeringar. Om du märker att ditt hår känns torrt och skört kan det bero på att du sköljt bort alla naturliga oljor som håller håret friskt.

LÄS OCKSÅ: Så ofta bör du tvätta ditt hår – egentligen 

7. Du rensar öronen

Visst vill man vara fräsch när man går till jobbet, men håll dig borta från örontopsen! Våra öron är nämligen självrengörande och att peta in tops i kanalerna kan ha helt motsatt effekt. Som Hälsoliv tidigare har rapporterat kan det leda till en ökat vaxproduktion eller att vaxet trycks djupare ner i öronen. Dessutom riskerar du att skada både trumhinnan och öronkanalen. 

Enligt amerikanska riktlinjer bör inget mindre än en armbåge placeras i örat, vilket betyder att tops går fetbort.

En dusch brukar räcka för att få bort överflödigt vax. Och du får gärna använda en handduk för att rengöra utsidan av örat.

LÄS OCKSÅ: Lyssna noga! Så farligt är det med tops i örat 

8. Kaffe, kaffe, kaffe - NU!

Få saker är så ljuvliga som en het kopp morgonkaffe. Och det är inget vi vill sabba för er. Det är helt okej att dricka kaffe, men det är inget substitut för en god natt sömn. Om du förlitar dig på koffein för att ta dig genom dagen hamnar du lätt i en ond spiral. Det kan vara ett tecken på att du lider av sömnbrist.

LÄS OCKSÅ: 7 energibomber som väcker dig bättre än kaffe