8 livsmedel som är nyttigare än du tror

Ägg är dåligt för ditt kolesterolvärde, grönsaker är nyttigast när de är färska och gluten är livsfarligt.

Eller?

Näringsfysiologen går igenom åtta livsmedel med oförtjänt dåligt rykte.

Kristina Andersson, näringsfysiolog. Foto: Bianca Brandon Cox

1. Vad är dålig mat?


Enligt näringsfysiologen Kristina Andersson finns det goda skäl att vara skeptisk när ett livsmedel plötsligt får dåligt rykte.

– Den första motfrågan när någon säger att mat är farligt är ”Vad menas med farligt?” Oftast handlar det om vikten, att ett livsmedel kan få en att gå upp i vikt. Men det finns inga livsmedel eller råvaror som gör en tjock, inte heller några livsmedel som gör en smal. Det är alltid en fråga om mängd och totalt kaloriintag. Däremot kan vissa livsmedel vara lättare att överäta än andra.

Kristina tycker inte att vikt är något att stirra sig blind på.

– Det viktigaste är att man mår bra och får i sig näringsrik mat, säger hon.

Nu krossar hon åtta livsmedelsmyter. Klicka vidare för att läsa.


Foto: Shutterstock

2. Jordnötssmör gör att man går upp i vikt


Jordnötssmör är något som man bara bör ställa fram någon enstaka helgfrukost – det är gott men oerhört onyttigt. Eller, hur är det egentligen?

– Jordnötssmör innehåller många kalorier, men precis som med alla nötter innehåller det massor av vitaminer, mineraler, antioxidanter, protein, nyttiga fetter och fiber. Vanliga nötter är så klart bättre, men jordnötssmör är inte onyttigt. Särskilt inte om du gör eget.

Om du vill få in lite mer jordnötssmör i din vardag utan att riskera att överäta rekommenderar Kristina att du ersätter smöret mot jordnötssmör.

– En till två matskedar per portion är lagom, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Det här äter dietisterna själva till mellanmål

Foto: Shutterstock

3. Gluten är en riktig hälsobov


De senaste åren har det skett en stor ökning av glutenfria alternativ i butiker och på restauranger. Vilket är toppen för personer med celiaki, men är en glutenfri livsstil något som alla borde ta efter?

– Det är en stor missuppfattning att gluten skulle vara farligt. De som har celiaki tål inte gluten, men för andra är det inte farligt.

– Bröd och pasta har fått mycket skäll. Visst, de är processade och inte den bästa kolhydratskällan men i en välbalanserad kost är det inte farligt.

Är det nyttigt då?

– Rätt bröd kan vara nyttigt! Titta på brödskivan när du väljer bröd, det ska vara hela bitar av spannmål i det.

LÄS OCKSÅ: 6 bröd du trodde var nyttiga - som inte är det

Foto: Shutterstock

4. Frukt är lika dåligt som godis


Är frukt lika onyttigt som godis? Somliga tycks tro att så är fallet. Njae, säger Kristina.

Banan är en typisk frukt som en del undviker. Är det onyttigt?

– All frukt är bra kolhydratkällor. Det är ett suveränt mellanmål, eftersom de innehåller fibrer, vitaminer, mineraler och kolhydrater. Kolhydrater är något som vi behöver för att fungera.

Dessutom tycks det som att många av oss svenskar borde äta lite mer frukt (och grönsaker!) än vi gör i dagsläget. Det rekommenderade intaget av frukt och grönt är 500 gram om dagen.

Foto: Shutterstock

5. Frysta grönsaker är sämre än färska


På tal om frukt och grönt: Hur ser det ut med frysta grönsaker? Somliga lever med föreställningen om att färska grönsaker är de bästa och att frysta grönsaker är lite sisådär. Tvärtom, menar Kristina.

– Många klumpar ihop djupfrysta grönsaker med frysmat, som ju i regel inte är så nyttigt. Men djupfrysta grönsaker är definitivt lika nyttiga som färska, säkert mer. Tänk själv: Grönsaker och frukt som ligger framme skördas för tidigt och får mogna i butiken, medan de frysta hinner mogna innan de skördas.

Foto: Shutterstock

6. Potatis - en avskydd knöl


Trots att den gula knölen historiskt sett haft en hjälteroll under svältkatastrofer dras den i dag med ett dåligt rykte. Många som följer dieter som går ut på att minska kolhydratsintaget skyr potatisen som pesten. Något som Kristina Andersson tycker är synd.

– Nej, man behöver inte hålla sig borta från potatis. Även om man vill dra ner på kolhydrater är potatis ett bra val, säger Kristina Andersson.

Det många missar är nämligen att potatis är oerhört näringstät och inte innehåller så många kolhydrater per 100 gram. Bland annat är den rik på vitamin C, vitamin B6, kalium, järn och fibrer. Mycket sitter i skalet.

LÄS OCKSÅ: Fredrik Paulún: 4 nyttiga skäl att äta mer potatis


Foto: Shutterstock

7. Ägg höjer ditt kolesterol


”Ägg är den riktig dödsfälla”. För några år sedan var detta en övertygelse många hade. Det man var rädd för var att kolesterolrika livsmedel, vilket ägg onekligen är, skulle höja vårt eget blodkolesterol och på så vis öka risken för hjärt-kärlsjukdomar. Men för de flesta friska personer är detta inte en risk.

– Ägg är tvärtom bland de bästa och mest näringsrika livsmedel vi har. Bland annat innehåller gulan d-vitamin, vilket tråkigt nog är den del av ägget som folk oftast slänger eftersom de tror att de blir tjocka av den, säger Kristina.

– Man brukar säga att ägg är ett multivitaminpiller. Det innehåller allt utom C-vitamin.

Foto: Shutterstock

8. Kaffe - vi dricker alldeles för mycket


I Sverige är vi storkonsumenter av det svarta guldet. Vi dricker drygt tre koppar kaffe om dagen - en siffra som många tycker är förfärande hög. Koffein kan öka stress, ångest och dessutom göra magen sur. Men drycken har också sin hälsofördelar.

– Kaffe har sina nackdelar men är mest bra. Det ökar vakenhet och piggar upp. Men det är också antioxidantrikt, något som gör gott för de som slarvar med grönsaker och bär.

Tidigare har Hälsoliv rapporterat om att fyra koppar kaffe kan förlänga livet. Risken för typ 2-diabetes och demenssjukdomar som alzheimer minskar. Kaffe tros också skydda mot olika leversjukdomar.


Foto: Shutterstock

9. Choklad är onyttigt


Chokladsugen? Inte så konstigt. Tester visar att chokladsmak är bland det godaste vi vet. Smaken, konsistensen och hur det smälter på tungan… Men kan något som är så gott verkligen vara nyttigt?

– Mörk choklad - hallå! Det är riktigt bra för oss. Studier visar att det är bra för blodtrycket och hjärtat, motverkar åldersförändringar i hjärnan och har en viss antidepressiv effekt. Dessutom är det gott.

Nyligen kom det nya bevis för att mörk choklad gör oss gladare och mindre stressade. Ju mörkare, desto starkare effekt. Så frossa på!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande