Har cykeln stått utomhus i vinter? Då finns en risk för sprickbildning i däcken som behöver åtgärdas.
1 av 2: Har cykeln stått utomhus i vinter? Då finns en risk för sprickbildning i däcken som behöver åtgärdas. Foto: Photographer: George Dolgikh
Vardagsmotion i 30 minuter per dag har flera välkända hälsofrämjande effekter så som minskad risk för hjärt- och kärlsjukdom, cancer, diabetes och mycket mer.
2 av 2: Vardagsmotion i 30 minuter per dag har flera välkända hälsofrämjande effekter så som minskad risk för hjärt- och kärlsjukdom, cancer, diabetes och mycket mer. Foto: Téo Lannié

8 enkla knep när du ska vårtrimma cykeln

Med vårens inkomst är det också dags att damma av cykeln. Men finns det något värre än gnissel, växlar som hakar upp sig och däck som är tomma på luft? Med hjälp av cykelexperten Yoann Taberlet, som driver firman Fix my bike, visar vi dig hur du enkelt kan undvika detta och istället rulla fjäderlätt längst vägarna.

1. Rengör

Tvätta hela cykeln med ljummet vatten och såpa. Använd inte avfettning som påverkar både cykel och miljö negativt. Kontrollera att inte oljerester rinner ner i vattendrag och dagvattenbrunnar.

2. Kedjan

Vänd cykeln. Ta gärna bort bakhjulet. Skrubba kedja och drev med stålborste, pensel och ljummet vatten. Undvik rengöringsmedel, det tar bort oljan. Skruva ihop igen och olja in kedjan med cykelolja för att kedjan ska löpa utan friktion. Om kedjan för rostig eller du upplever att den hoppar på de så kallade kransarna bör den bytas ut.

3. Däcken

Har cykeln stått utomhus finns risken för sprickbildning. En punktering på framdäcket eller -slangen kan lagas med laglapp. För att få loss framdäcket behöver man oftast bara lossa på två muttrar. Svårare är det med bakdäcket. Den mer händige klarar det, men den ovana gör bäst i att lämna in cykeln till en verkstad, råder Yoann Taberlet. Risken finns att växlarna blir feljusterade.

4. Fälgbanden

De sitter på insidan av själva hjulen. Se så att inga ekrar går igenom. Om de gör det kan fälgbandet lätt bytas ut, ett nytt kostar ungefär 30 kronor. Man kan också tejpa med silver- eller vävtejp.

5. Ekrarna

Känn med handen så att alla är ungefär lika spända. Lösa ekrar kan enkelt skruvas fast. Om hjulet är skevt behövs en ordentlig hjulriktning, vilket är lite komplicerat, enligt Yoann. Han berättar att den händige klarar det med hjälp av en särskild ekernyckel, medan den mer ovana gör bäst i att lämna in hjulet till en reparatör.

6. Bromsarna

Tryck in handbromsen, om den inte kommer på plats igen behöver bland annat vajer och hölje bytas ut, vilket den händiga klarar. Kontrollera också att fotbromsarna tar. De är svårare att underhålla och där rekommenderar Yoann Taberlet att cykeln då lämnas in till en reparatör. På cykelns bromsklossar brukar det finnas ett streck som indikerar när de är utslitna.

7. Växlarna

Är det trögt att växla bör vajer och hölje bytas ut. Om växlarna inte hamnar rätt behövs en växeljustering, det görs enklast på verkstad, enligt Yoann Taberlet.

8. Fram- och bakhjul samt vevarmarna

Vicka på hjulen i sidled. Det ska vara en stum känsla. Om det glappar behöver navet en service, vilket enklast görs genom att cykeln lämnas in till reparatör. Gör samma sak med vevarmarna, om de glappar behöver vevlagret bytas ut, vilket är ganska komplicerat. Bäst är att i så fall lämna in cykeln till reparatör, enligt Yoann Taberlet.

 

Källa: Yoann Taberlet och Svenska naturskyddsföreningen

 

LÄS OCKSÅ:

Cyklar du? Grattis, då har du ett bättre sexliv

Förbränning: 5 sätt att få i gång den direkt

Brist på motion farligare än fetma

Aktuellt just nu