Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 3 nov 2015 16:00

7 viktkrig som bara en mammaledig förstår

1/3

Foto: Monkey Business Images Ltd

2/3

3/3

Efter en graviditet vill de flesta komma i form så fort som möjligt.

Men det kan vara kämpigt.

Bebislivet stjäl både tid och energi – och vem väljer gymmet före sin lilla gullegris?

Här redogör vi för sju typiska utmaningar som mammalediga står inför.

Du har fött barn. Din kropp är förändrad. Och kanske väger du mer än vad du vill väga? Men att kombinera "en sund livsstil" med en hektisk babytillvaro är inte det lättaste just nu.

Sömnen är begränsad, orken är begränsad – och tiden är begränsad. Lägg därtill att mat- och träningsinspirationen inte är på topp.

Lugn, att komma i form efter en graviditet och förlossning FÅR ta tid. Det viktigaste är trots allt du och ditt barn blir trygga tillsammans.

Men visst kan det vara bra att påminna sig om några klassiska fällor, som kanske gör att din väg tillbaka till ursprungsformen blir onödigt lång.

Med inspiration av Women's health listar vi sju typiska viktutmaningar för alla mammalediga:

1. Mjukisbyxorna

Varför klä upp sig när man ändå bara ska gå hemma? Och mjukisbyxor är ju SÅ skönt? Fördelen: det stramar och skaver aldrig kring midjan, inte ens när du har ätit en måltid för två. Nackdelen: du märker inte att du äter måltider för två.

2. Alla dessa matrester

Nej, bebisar äter inte alltid upp. Och vem vet när de blir hungriga igen, så bäst att ställa in tallriken med makaroner i kylen. Bara det att varje gång du öppnar kylskåpsdörren för att ta några klunkar mineralvatten frestar den krämiga (eller geggiga?) stuvningen lite för mycket... Och plötsligt ligger barnets lunchrester i DIN mage.

3. Alla dessa kalas

En tårtbit då och då gör väl ingen skada, men eftersom din umgängeskrets nuförtiden mest består av andra föräldralediga så blir det lite väl många barnkalas. Och själv vill du inte vara sämre i din nya "hemmaroll", så du börjar baka cupcakes och bjuda hem vänner på fika lite titt som tätt.

4. Det stora träningsprojektet

Nej, träning innebär inte längre att hoppa i ett par gympadojor, fylla en vattenflaska och ta en "liten sväng till gymmet". Innan du ens har kommit i väg måste du 1) vara säker på att MiniSats har öppet, 2) packa en bag full av snacks, snuttefiltar, nappar och blöjor och 3) komma ihåg att placera både väskan och ditt barn i vagnen. Ni hör ju själva? Det är ett FÖR stort projekt. Nej, det får bli soffa och eftermiddags-tv i dag igen.

5. Tristessen

Om vi ska vara ärliga, riktigt små barn är inte så roliga? När de inte gråter, kräks eller spiller så sover de ju mest. Och vad ska du göra då, du kan ju inte lämna ditt jourtillstånd? Nej, det blir till att inspektera skafferiet IGEN. Någon liten godsak finns det väl som kan pigga upp?

6. Tidsbristen

Ditt fokus ligger just nu på någon annans hunger och matbehov. När du själv ska äta - och hur det ska gå till mellan amningar och blöjbyten - har du mindre koll på. Minns du ens när du åt senast? Eller VAD du åt? En brödskiva med Nutella är kanske ingen toppenlunch, men det var allt du hann med.

7. Sockerfallen

Som sagt: hur i himmelens namn skulle du ha ork tid inspiration att äta enligt "dietistens råd" när du har fullt upp med att hålla ordning på en niomånaders (viktigare) matvanor? Lyckas få till en "proteinrik frukost" och koka "nyttig linssoppa" till lunch? Nej, man får äta när man kan, och då blir det kanske mackor och snabbpasta ibland. Därav blodsockerfallen på eftermiddagen – som gör det omöjligt att stå emot en kanelgiffel.

LÄS OCKSÅ: Kom i form som nybliven mamma

LÄS OCKSÅ: "Hur tappar jag mina gravidkilon?"