För att en viktnedgång ska bli bestående måste du välja en diet som du kan tänka dig leva med – hela livet. Välj därför hellre smarta vanor än kortsiktiga dieter.
Om du älskar godis – ät det! Men ett tips är begränsa det till 1-2 gånger i veckan. Dessutom dra ner på mängden till cirka 10 bitar i din godispåse – du kommer att njuta av dem mycket mer samtidigt som du slipper dåligt samvete.
1 AV 2
För att en viktnedgång ska bli bestående måste du välja en diet som du kan tänka dig leva med – hela livet. Välj därför hellre smarta vanor än kortsiktiga dieter.
Foto: Shutterstock
2 AV 2
Om du älskar godis – ät det! Men ett tips är begränsa det till 1-2 gånger i veckan. Dessutom dra ner på mängden till cirka 10 bitar i din godispåse – du kommer att njuta av dem mycket mer samtidigt som du slipper dåligt samvete.
Foto: Irena Misevic

7 viktknep att leva efter varje dag

Inget är förbjudet... Att gå ner i vikt ska inte handla om lidande – snarare om smarta vardagliga val.

Tillbaka på jobbet och den här hösten, tänker du, ska du bli av med de där kilona som du känt dig obekväm med de senaste sju åren...

Att gå ner i vikt är dock inte enbart en fråga om att jaga kilon, utan handlar snarare om att omfamna en balanserad och sund livsstil som håller i längden. Med inspiration från Women's Health listar Hälsoliv viktminskningsknepen som fungerar på sikt:

1. Släpp tankar om förbud

I samma sekund du sätter rödmärkning på något, kan du ge dig på att du kommer sukta efter just den saken i nästa.

Din livsstil ska inte vara en fråga om uppoffringar utan om möjligheter. Således är allt är tillåtet – dock inte alltid eller i vilka mängder som helst.

2. Håll det rent

Ersätt processad mat med naturlig i den utsträckning det går.

Naturliga råvaror är inte bara nyttigare, det smakar desto mer – vilket gör att du känner tillfredställelse snabbare.

3. Go grekisk yoghurt

Hoppa grädden i pastasåsen och crème fraîchen i grytan. En krämig grekisk yoghurt smakar lika mycket – men innehåller en tredjedel så mycket fett.

4. Snacksa smalt

Hej då chips och dipp, Hej morötter och pickles – i dipp på grekisk yoghurt.

LÄS OCKSÅ: 8 goda snacks som bränner fett

5. Ät istället för att dricka

Enligt Cheryl Forberg, hälsoguru och kock i amerikanska TV-showen Biggest Loser, är ätande ett vinnande viktknep framför drickande.

Äter du din frukt får du i dig mer fibrer och ditt blodsocker höjs långsammare.

6. Kolhydrater – ju tidigare desto bättre

Diverse dieter pekar ofta ut kolhydrater som den stora boven vid fetma. Att utesluta kolhydrater helt håller dock inte i längden.

Så ja, bröd och pasta är tillåtet – men helst på förmiddagen då du har en hel dag att förbränna dem på.

LÄS OCKSÅ: 9 kolhydrater att njuta av med gott samvete

7.  Salladssmart

Sallad är smalmat. Fast inte om du dränker den i krutonger och feta dressingar. Topping är självklart tillåtet, men håll den lätt: skippa färdiga köpsåser och gör din egen senapsvinegrette. Och strö över en näve nötter och fröer för lite tuggmotstånd

 

LÄS OCKSÅ: Gå dig smal – med 7 smarta knep