Hur din hud ser ut beror till stor del på hur du lever ditt liv. Även små förändringar gör skillnad i längden.
1 av 2: Hur din hud ser ut beror till stor del på hur du lever ditt liv. Även små förändringar gör skillnad i längden. Foto: Colourbox
Har du mycket att göra? Fokusera på en sak i taget, ta pauser och andas. Stress är varken bra för din hälsa eller ditt utseende.
2 av 2: Har du mycket att göra? Fokusera på en sak i taget, ta pauser och andas. Stress är varken bra för din hälsa eller ditt utseende. Foto: Colourbox

7 vardagsrutiner som får dig att åldras snabbare

Ser du äldre ut än vad du är? Då kan det vara dags att förändra vissa av dina dagliga rutiner. Här tipsar vi, med inspiration från Health.com, om de vanligaste misstagen som får dig att åldras – och vad du kan göra för att motverka detta.

1. Du multitaskar

Om du är stressad så känns det ofta lockande att göra flera saker samtidigt, för att på så sätt "tjäna tid". Men detta är bara en tankevurpa.

Sanningen är att multitasking i stället ökar stressnivåerna och skapar ännu mer stress. Något som är en stor bidragande orsak till tidigt åldrande.

Behöver du hjälp med att få ner stressen? Läs då detta:  

Stressa ner – 6 knep som verkligen hjälper   

Här är maten som minskar stressen 

 

2. Du äter för mycket socker 

Socker har inte bara en negativ inverkan på dina tänder och din vikt – det påverkar även ditt åldrande.

Hudläkare Susan Stuard förklarar för Health.com att sockermolekyler fäster sig i proteinfibrerna i alla våra celler; "En process som kan leda till linjer, rynkor, mörka ringar under ögonen, svullnad och brist på lyster i huden".

Vill du äta mindre socker? Läs då detta:

Maten som tar bort sötsuget  – smart-byt-ut-guide

 

3. Du sover för lite

Att sova gott och länge är ett av de viktigaste knepen mot tidigt åldrande – då det är under sömnen som kroppen bygger upp sig själv igen.

Dessutom kan en längre tids sömnbrist öka risken för övervikt, typ 2-diabetes, depression, utbrändhet, hjärt- och kärlsjukdomar och en förkortad livslängd.

Hur många timmars sömn du behöver är väldigt individuellt, men generellt är 7-8 timmar per natt ett bra riktmärke.

Vill du sova bättre? Läs då också: 

Somna på under en minut med nya 4-7-8-metoden

7 tips för en god natts sömn 

 

4. Du använder inte ögonkräm

Använder du samma hudkräm under ögonen som du har i ansiktet? Då bör du tänka om.

Huden under ögonen är nämligen väldigt tunn och åldras snabbare – och behöver därför specialiserad kräm för detta. Satsa på en kräm som ger fukt, fukt, fukt och återigen fukt (dessutom är det viktigt att krämen har en förmåga att binda fukten).

Hudläkaren Susan Stuard säger till Health.com att den mest effektiva ögonkrämen dessutom ska innehålla vitamin A.

Hitta rätt kräm för att bromsa ditt åldrande

 

5. Du använder bara solskydd på semestern

En stor del av hudens åldrande beror på UV-ljus. Detta eftersom solning ökar rynkor, pigmentering, ytliga blodkärl och ger slapp hud.

Och ditt ansikte utsätts för sol nästan varje dag – oavsett om du är på semester eller inte.

Använd därför en hudkräm som innehåller solskyddsfaktor, på så sätt bli solskydd en del av din dagliga rutin.

Se videon som får dig att använda solskydd

Få yngre hud och slipp rynkor – med solkräm

 

6. Du äter inte tillräckligt med fett

Fett är inte bara nödvändigt för att vi ska må bra, rätt fett kan också göra underverk för din hud.

Omega 3 som finns i fet fisk och vissa nötter har exempelvis en antiinflammatorisk effekt vilket är bra då inflammation påverkar hudens åldrande. Dessutom sägs omega-3 göra huden smidig och fyllig – och därmed förhindra rynkor.

Här är 9 mellanmål som gör dig vacker

 

7. Du sitter med böjd rygg framför datorn

Sitter du länge på dagarna med böjd rygg? Detta påfrestar ryggen och kan leda till att du får en dålig hållning med tiden.  Öva på att sitta rakt och rätt på dagarna. Tänk på att öra, axel och höft ska ha en rak linje när du sitter.

Få snygg hållning snabbt

Aktuellt just nu