Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 7 jul 2015 15:39

7 skäl att koppla ner från nätet oftare

<span>&quot;Man kanske kan sätta upp en gräns för sig själv: försöka klara sig en hel timme utan sociala medier&quot;, säger Elza Dunkels, internetforskare vid Umeå universitet, till Hälsoliv.</span>

"Man kanske kan sätta upp en gräns för sig själv: försöka klara sig en hel timme utan sociala medier", säger Elza Dunkels, internetforskare vid Umeå universitet, till Hälsoliv.

1/3

Foto: Shutterstock

<span>Fixering vid mobilen kan skada relationer, när man hellre lägger tid och energi på sociala medier än på sin partner eller vän.</span>

Fixering vid mobilen kan skada relationer, när man hellre lägger tid och energi på sociala medier än på sin partner eller vän.

2/3

Foto: Shutterstock

<span>Bland de ohälsosymptom som blir allt vanligare bland flitiga webbanvändare märks i första hand rastlöshet och stress.</span>

Bland de ohälsosymptom som blir allt vanligare bland flitiga webbanvändare märks i första hand rastlöshet och stress.

3/3

Foto: Shutterstock

Skulle du klara sju dagar utan din telefon?

Förmodligen skulle det göra dig gott.

Dygnet runt-tillgängligheten och sociala medier skapar nämligen stress – och kan faktiskt förstöra våra relationer.

Nu sprider sig trenden med "digital detox".

Internet och den digitala revolutionen har krympt världen, brukar det heta. Med några snabba klick kan vi bli varse vad som pågår på andra sidan jordklotet – och hålla kontakten med människor som vi kanske aldrig kommer att träffa.

Men det eviga surfandet, mejlandet och umgänget på sociala medier har också medfört en rad negativa konsekvenser, som blir allt tydligare ju längre tekniken når. För visst är det lite knasigt när vi inte kan njuta av en solnedgång eller en smarrig matbit utan att ta upp mobilkameran och fota den i tio olika vinkar?

Bland de ohälsosymptom som blir allt vanligare bland flitiga webbanvändare märks i första hand rastlöshet och stress. Dessutom kan fixeringen vid mobilen skada relationer, när man hellre lägger tid och energi på sociala medier än på sin partner eller vän.

Läs också: 19 sätt som sociala medier förstör ditt liv

 

Sajten Greatist skriver om en amerikansk studie som visade att många ungdomar ser sitt internetbehov som ett beroende – och rapporterar samtidigt om den växande trenden med aktiv nedkoppling.

Och även svenska experter märker av en ökad användning av begreppet "digital detox".

– Det är fler som pratar om det och många tänker nog att det är någonting som man behöver göra ibland. Men jag anser att det är en för extrem åtgärd. Hellre än att detoxa i två veckor och sedan återgå till sina gamla vanor tycker jag att man ska försöka kontrollera sitt användande överlag. Man kanske kan sätta upp en gräns för sig själv: försöka klara sig en hel timme utan sociala medier, säger Elza Dunkels, internetforskare vid Umeå universitet, till Hälsoliv.

Testa dig själv: Är du beroende av Facebook?

 

Oavsett om vi behöver en detoxplan eller inte: många sakkunniga är överens om att vi bör surfa med måtta.

Och för alla er som fortfarande ser webben som en oskyldig bekvämlighet snarare än en förbannelse – så här påverkar den ständiga uppkopplingen oss negativt, enligt Greatist:

1. Abstinensbesvär

Vi känner oss uttråkade, obekväma och nervösa så fort vi inte har tillgång till mobilen eller datorn.

2. Skadade relationer

Internet gör det visserligen enkelt att hålla kontakt med folk, men relationer på ett djupare plan blir lidande, eftersom vi inte mäktar med att vara personliga och uppmärksamma i "verkligheten" när så mycket energi går åt till den digitala världen.

3. Ängslighet

När vi genom några enkla klick kan se vad som pågår runtomkring oss blir vi livrädda att missa något viktigt om vi skulle lägga ifrån oss telefonen en stund. Tänk om jag inte kan redogöra för menyn på den där nya, hippa restaurangen som Kalle och Lisa skulle på i kväll?

4. Hangups

Möjligheten att "snoka" på gamla ex på Facebook och Instagram gör det svårare att gå vidare efter ett avslutat förhållande.

5. Lägre produktivitet

Tvärtemot vad man kan tro så blir vi inte mer produktiva av att multitaska. Att hela tiden växla mellan olika hemsidor och sociala medier-profiler medan vi jobbar med något annat gör oss i stället distraherade och ofokuserade.

6. Överjobb

Å andra sidan är det farligt lätt att arbeta för mycket också. Förr innebar "att jobba över" att man satt kvar på kontoret till mitt i natten, men nu kan vi ju kolla rapporter i Icakön eller svara på mejl från sängen.

7. Stress

Förr kunde vi "stänga av" genom att gå hem eller låta bli att svara i telefonen - nu är vi tillgängliga på en massa plattformer dygnet runt. Det gör oss stressade och i ännu större behov av vila.