1 av 3: "när det var som värst kom jag inte upp ur sängen"
Din mens kan komma att likna din mammas mens. Då i form av exempelvis mensdebut och klimakterium.
2 av 3: Din mens kan komma att likna din mammas mens. Då i form av exempelvis mensdebut och klimakterium. Foto: Shutterstock
Det går att bli gravid även under mensen. Beroende lite på hur din mens ser ut och när du har sex.
3 av 3: Det går att bli gravid även under mensen. Beroende lite på hur din mens ser ut och när du har sex. Foto: Shutterstock

7 saker varje kvinna borde veta om sin mens

Vi lever med den halva livet – ändå vet vi förvånansvärt lite om den.

Här är sju saker alla kvinnor kvinna borde ha koll på om mens.

Får du den när du är tolv och når klimakteriet när du är 50 har du det svart på vitt:

Du har inte enbart haft mens i nära fem sekel utan med stor sannolikhet även i mer än halva ditt liv. Att merparten av oss trots denna vetskap vet förhållandevis lite om vår månatliga besökare är temat för en artikel i Huffington Post. 

Med inspiration från texten där en gynekolog ger sin expertis listar Hälsoliv sakerna som varje kvinna borde veta om sin mens:

1. Du kan bli gravid – även under mensen

Du ska ha riktigt otur – eller tur beroende på hur du ser det – men man kan faktiskt bli gravid under mensen.

Det kan exempelvis gälla kvinnor som har korta menstruationscykler och blöder länge.

Om kvinnan har sex på den sista dagen av sin mens och sedan har ägglossning tre dagar senare kan hon bli gravid eftersom spermierna kan leva upp till fem dagar.

LÄS OCKSÅ: 7 myter om mens: Det här är sant och falskt

2. Mensen är individuell – den följer inget givet schema

Ingen har en menscykel som går som en klocka. Dessutom är varje cykel individuell vilket betyder att den kan variera mellan 21 till 35 dagar.

Och även om längden på din mens ofta är densamma har du säkert upplevt att blödningen kan bete sig olika vid olika tillfällen.

Att den stannar av och hoppar över någon dag, för att sedan komma tillbaka är lika vanligt som att den kan vara försenad någon vecka.

Mindre oregelbundenheterna är heller inget att oroa sig för – men att föra en liten dagbok över sin cykel kan ge bättre förståelse över hur ens kropp funkar.

3. Hygienen är viktig, men överdriv inte

I reklamsammanhang målas mensen inte sällan upp som en klinisk företeelse vars blåa vätska (vem blöder blått förresten?) helst bör hanteras med plasthandskar.

Och visst är god hygien viktig – men mensen är inget sjukdomstillstånd utan en biologisk process som kroppen sköter fint på egen hand.

Med andra ord: håll dig ren, men överdriv inte. En oparfymerad tvål med samma pH-värde som kroppens (bör ligga på drygt 7) är en bättre investering än att ladda handväskan med våtservetter som du använder i tid och otid.

LÄS OCKSÅ: 9 sätt att lindra PMS hemma

4. Din mammas mens påverkar din

Om det talas lite om mens, talas det om möjligen ännu mindre om klimakteriet – och det gäller även mellan mor och dotter. Något som kan vara av stort intresse att ändras på eftersom din egen mensdebut och avslut ofta inträffar vid ungefär samma tidpunkt som din mors gjort.

Precis som att din mamma menscykel – längd och eventuella besvär – mycket väl kan vara en spegling av din egen. Så, den bästa personen att ställa dina mensrelaterade frågor till är med stor sannolikhet inte gynekologen utan din egen mamma.

LÄS OCKSÅ: 5 tecken på att du har hamnat i perimenopausen

5. Det finns en hejd på hur mycket man måste blöda

Störtfloder och blodblad är inte ovanligt – särskilt inte i tonåren. Problemet är att många unga kvinnor tror att det är "så det ska vara" och därför inte gör någonting åt det.

Men att behöva byta tampong varannan timme eller att blöda mer än i sju dagar ska ingen behöva utstå. Och lindring finns att få – att äta p-piller kan vara en lösning för att få hejd på flödet. Uppsök gynekolog och kräv hjälp!

LÄS MER: Hur mycket är normalt att blöda vid mensen?

6. Och en hejd på hur mycket smärta du ska tåla

"Lite mensvärk har väl ingen dött av?" Nej, kanske inte, men närapå, vill du skrika tillbaka när du vrider dig i magkramper. Att smärta hör mensen till är en sak, men den smärtan måste gå att leva med.

Hjälper inte apotekets smärtstillande preparat – uppsök läkare för att få receptbelagda. Att göra vissa livsstiländringar under mensen kan också hjälpa. Forskning pekar exempelvis på att avslappningsövningar och viss typ av träning och kost kan lindra det onda.

7. Din mens ska inte hindra dig i livet

Studier visar att mellan 10 och 20 procent av alla kvinnor lider så pass mycket av sin mens att det stör deras vardagliga aktiviteter. En siffra som är på tok för hög. Oavsett det gäller PMS eller andra mensrelaterade problem ska mensen inte hindra dig från att leva. Ta dina symptom på allvar och sök läkarhjälp.

LÄS OCKSÅ: Lider du av svår PMS? Så behandlar du det

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!